Holowanie samochodu elektrycznego — czy jest możliwe? Jak to zrobić poprawnie?

Redakcja
RedakcjaZaktualizowano: 2024-02-29

Awaryjność pojazdów dotyczy wszystkich pojazdów poruszających się po drodze. Samochód elektryczny również może odmówić posłuszeństwa, nie rzadziej niż ten spalinowy. Co dalej? Czy holowanie auta elektrycznego jest w ogóle możliwe? Co mówią na ten temat przepisy?

Przyczyny holowania samochodu elektrycznego — kiedy pojawia się problem?

Zwiększona produkcja i wykorzystanie samochodów elektrycznych nie ogranicza wcale awaryjności pojazdów poruszających się po drogach. Jednym z najczęstszych problemów spotykających właścicieli pojazdów elektrycznych jest rozładowana bateria. O ile zdarzy się to na stacji, kierowca może w prosty i szybki sposób skorzystać z dostępnych źródeł energii. W gorszym scenariuszu samochód może zostać unieruchomiony na środku skrzyżowania. Co wtedy? Holowanie pojazdu okazuje się często jedynym wyjściem, ale czy rzeczywiście możliwym do wykonania?

Dlaczego holowanie pojazdu elektrycznego jest dużo trudniejsze?

Znajomość budowy pojazdów elektrycznych pomoże zrozumieć wyzwania dotyczące holowania. Samochody tego typu są cięższe od spalinowych. Za ich masę odpowiada głównie bateria. Zwykły hak holowniczy oraz sprzęt wykorzystywany do holowania pojazdów spalinowych nie sprawdzą się więc w przypadku elektryków. Większe obciążenie oznacza konieczność zatem wykorzystania lepiej przygotowanych narzędzi. Kierowcy poruszający się po drogach najczęściej nimi nie dysponują.

Zasady holowania samochodu elektrycznego

Zgodnie z polskimi przepisami holowanie samochodu elektrycznego przez inny pojazd jest zabronione. Taki proces jest dużym obciążeniem dla baterii, a to przecież jeden z najdroższych elementów wyposażenia tego rodzaju pojazdu.

Alternatywą dla holowania elektryka jest przewiezienie takiego pojazdu przy pomocy lawety. Jeśli pojawi się taka konieczność, warto skorzystać z usług doświadczonych holowników, którzy wiedzą, jak przygotować auto do przejazdu i transportu na lawecie.

Poprawne mocowanie samochodu elektrycznego na lawecie obejmuje:

  • włączenie oświetlenia ostrzegawczego,
  • powolne i precyzyjne ustawienie auta na lawecie,
  • umieszczenie pojazdu symetrycznie do pionowej i poziomej osi platformy,
  • zabezpieczenie konstrukcji samochodu przez pasy mocujące,
  • kontrolę położenia pojazdu na platformie w trakcie jazdy,
  • zabezpieczenie układu napędowego — niektóre modele elektryczne mają napęd na jedną oś, podczas gdy inne są napędzane na obie osie. Przed przystąpieniem do holowania należy sprawdzić instrukcję obsługi konkretnego modelu,
  • sprawdzenie zaleceń producenta — szczególnie istotne są te dotyczące holowania danego modelu samochodu elektrycznego na lawecie,
  • blokadę skrzyni biegów — w niektórych przypadkach konieczne może być umieszczenie samochodu elektrycznego w pozycji neutralnej, a także zastosowanie specjalnych blokad skrzyni biegów.

Holowanie innego pojazdu przez samochód elektryczny

Holowanie pojazdów elektrycznych przez inne samochody jest zabronione. Ale czy sprawa wygląda podobnie w przypadku odwrotnej sytuacji? Czy samochód elektryczny można wykorzystać do holowania innych pojazdów?

Dostępność haka holowniczego przy pojeździe elektrycznym wcale nie oznacza, że holowanie innego auta będzie możliwe. Konstrukcja pojazdu elektrycznego może nie być przystosowana do tak dużego obciążenia. Największe zagrożenie związane z tą formą eksploatacji dotyczy baterii. Holowanie oznacza jeszcze większe zapotrzebowanie na energię elektryczną. Tym samym akumulator w krótszym czasie ulegnie rozładowaniu. To z kolei może unieruchomić pojazd elektryczny na środku drogi i spowodować kolejny problem.

Holowanie przyczepy samochodem elektrycznym

Skoro holowanie pojazdów przy pomocy samochodów elektrycznych jest problematyczne, to z pewnymi ograniczeniami spotykają się również właściciele lub osoby wypożyczające przyczepy kempingowe. Owszem, pojazdy elektryczne są przystosowane do ich holowania. Jednak wyruszający w podróż muszą liczyć się z tym, że zasięg pojazdu ich zmniejsza się nawet o połowę! To oznacza konieczność częstszego ładowania.

Zasady związane z holowaniem pojazdów

Decyzja o holowaniu pojazdu przez samochód elektryczny musi być poparta odpowiednimi działaniami związanymi z zachowaniem bezpieczeństwa. Właściciele pojazdów muszą wziąć pod uwagę nie tylko własne dobro, ale również zabezpieczenie innych uczestników ruchu drogowego.

Warto mieć na uwadze, że samochody elektryczne są ciągle modyfikowane. Na rynek wprowadzane są nowe ulepszone pojazdy, a w fazie testów pozostają wciąż różne technologie. Dlatego może się okazać, że już niebawem ich holowanie stanie się możliwe.

Oto kilka podstawowych zasad holowania pojazdów:

  • pojazd holujący musi mieć włączone światła mijania,
  • pojazd holujący może poruszać się z prędkością do 30 km/h w obszarze zabudowanym i nie większą niż 60 km/h poza obszarem zabudowanym,
  • pojazd holowany musi być kierowany przez osobę uprawnioną do kierowania pojazdem
  • pojazd holowany musi być połączony z holującym w taki sposób, aby wykluczyć odczepienie się w trakcie jazdy,
  • odległość między pojazdami w przypadku połączenia sztywnego powinna wynosić maksymalnie 3 m, a w przypadku połączenia giętkiego od 4 do 6 m,
  • pojazd holowany musi być oznaczony trójkątem ostrzegawczym z tyłu po lewej stronie, a w okresie niedostatecznej widoczności pojazd holowany musi mieć włączone światła pozycyjne,
  • w pojeździe holowanym przy połączeniu sztywnym musi być sprawny co najmniej jeden układ hamulców, zaś w przypadku połączenia giętkiego sprawne muszą być dwa układy,
  • holowane pojazdy powinny zawsze poruszać się skrajnym prawym pasem.

Awaria samochodu elektrycznego na drodze — co zrobić?

Samochody osobowe w dalszym ciągu ewoluują, a producenci wprowadzają do nich nowe technologie. Mimo to, kierowcy nieustannie spotykają się z awaryjnością pojazdów. Niemal 50% drogowych interwencji związanych z elektrykami dotyczy problemów z baterią.

W takim przypadku dalsza jazda jest najczęściej niemożliwa, a samo przetransportowanie auta w odpowiednie miejsce okazuje się problematyczne. Naprawa pojazdu elektrycznego również wymaga specjalistycznego podejścia. podobnie jest w przypadku pojawienia się awarii. Wtedy konieczne jest skorzystanie z pomocy ekspertów.

Właściciel pojazdu elektrycznego, który uległ awarii, powinien skontaktować się z serwisem dysponującym lawetą, który zna zasady holowania pojazdów elektrycznych.

Kierowcy próbujący na własną rękę odholować zepsuty samochód elektryczny powinni liczyć się z konsekwencjami. W grę wchodzi bowiem zagrożenie bezpieczeństwa – nie tylko własnego, ale również innych uczestników ruchu drogowego. Warto podejść do tego zadania w sposób odpowiedzialny i skorzystać z dostępnej pomocy specjalistów.

Podsumowanie

  • Holowanie samochodu elektrycznego nie jest możliwe. Należy je przetransportować z wykorzystaniem lawety.
  • Zanim zdecydujesz się na holowanie innego pojazdu przez samochód elektryczny, sprawdź dokładnie zalecenia producenta.
  • Auta elektryczne mogą być wykorzystywane do holowania przyczep kempingowych, jednak trzeba się liczyć ze znaczącym ograniczeniem zasięgu i koniecznością częstszego ładowania.
  • Do holowania samochodu elektrycznego warto wykorzystać lawetę z wyspecjalizowaną obsługą. Należy wybrać usługę, która obejmuje konkretnie holowanie pojazdów elektrycznych.

FAQ

Czy samochód elektryczny może holować pojazd spalinowy?
Czy samochód elektryczny można holować jedynie do stacji ładowania?
Czy wynajem lawety do holowania pojazdu elektrycznego wchodzi w zakres ubezpieczenia?
Redakcja
Redakcja
Specjaliści z zakresu motoryzacji przygotowują dla Ciebie jakościowe treści pisane prostym językiem w oparciu o własne doświadczenia i wiedzę o samochodach. Jesteśmy na bieżąco z nowościami na rynku motoryzacyjnym, dociekliwie sprawdzamy oferty i porównujemy je ze sobą, abyś mógł wybrać produkt najbardziej dopasowany do swoich potrzeb.

Najnowsze artykuły

2024-02-29

Immobilizer — co to jest i jak działa?

Masz samochód, który ma dużą wartość materialną lub sentymentalną i zależy Ci na jego maksymalnym...

2024-02-29

Wyświetlacz Head-Up Display – czym jest? Jakie ma funkcje?

Head-Up Display (HUD) to inaczej wyświetlacz przezierny. Rozwiązanie było początkowo stosowane w samolotach wojskowych. Obecnie...

2024-02-29

Układ ASR — co to jest? Jak działa system kontroli trakcji?

Samochody są obecnie bardzo zaawansowanymi technologicznie pojazdami, które inżynierowie i producenci nieustannie udoskonalają. W autach...

0 KOMENTARZY