Jakie czynniki mają wpływ na koszty utrzymania samochodu hybrydowego?
W ostatnich latach można usłyszeć wiele o korzyściach wynikających z eksploatacji samochodów elektrycznych. Niestety koszty związane z zakupem takich pojazdów są stosunkowo wysokie. Nie jest to więc opcja dla każdego.
Alternatywą są natomiast coraz popularniejsze auta hybrydowe. Ich największą zaletą jest podwójny silnik. Podstawowa jednostka to silnik spalinowy, natomiast drugi z silników jest elektryczny. Cena takich pojazdów jest porównywalna z klasycznymi autami. A jak wyglądają koszty utrzymania samochodu hybrydowego? Okazuje się, że i tu można się pozytywnie zaskoczyć. Eksploatacja i wydatki z nią związane to kwestia spalania oraz napraw serwisowych. Przekonaj się, jak te dwie kwestie wyglądają w praktyce.
Jak wygląda spalanie w przypadku aut hybrydowych?
Koszty utrzymania samochodu hybrydowego, które najbardziej interesują kierowców, to przede wszystkim te związane ze spalaniem. W przypadku hybryd ta kwestia wypada bardzo korzystnie.
- Klasyczny silnik spalinowy nie jest stworzony do jazdy miejskiej, gdzie bardzo często spotyka się korki. Wówczas koszty spalania bardzo rosną. Do pewnych oszczędności może przyczynić się system start-stop, jednak dla wielu kierowców jest on uciążliwy, co sprawia, że z niego nie korzystają.
- Jazda w warunkach miejskich wypada bardzo korzystnie w przypadku pojazdów hybrydowych. Odpowiada za to tryb poruszania się na silniku elektrycznym do określonej prędkości. Zwykle nie przekracza ona 50 km/h.
Przełączenie się auta na klasyczny silnik spalinowy zależy od producenta i wykorzystanych przez niego technologii. Oznacza to, że w każdym modelu kwestie maksymalnej prędkości, kiedy działa elektryczna jednostka napędowa, mogą być różne. Ogromnym plusem w tym przypadku jest także fakt, że auto odzyskuje energię podczas hamowania, co sprawia, że jego bateria się wówczas ładuje. W hybrydach typu plug-in, producenci przewidzieli również możliwość ich podłączenia do zewnętrznego źródła ładowania.
Kwestia spalania poza terenem miejskim, czyli w trasie, wygląda już nieco inaczej. Hybryda w takich warunkach często wypada gorzej niż tradycyjny samochód spalinowy. Co więcej, ze względu na osiągane prędkości, silnik elektryczny nie jest wykorzystywany np. podczas jazdy autostradą.
Czy koszty serwisowania pojazdów hybrydowych są bardzo wysokie?
Koszty utrzymania samochodu hybrydowego to nie tylko spalanie, ale także serwisowanie auta. Ciągły rozwój nowoczesnych technologii sprawia jednak, że kwestia ta nie jest tak skomplikowana i kosztowna, jak jeszcze kilka lat temu. Najdroższymi elementami w przypadku hybryd są baterie i akumulatory. Te jednak nie są zbytnio narażone na usterki, służą więc bezawaryjnie latami.
Ogromnym plusem obecnie produkowanych hybryd jest ich konstrukcja. Przemyślana struktura samochodu eliminuje konieczność wykorzystania pewnych elementów charakterystycznych dla pojazdów spalinowych. Dotyczy to m.in. turbosprężarki, która bywa awaryjnym komponentem aut.
Należy także podkreślić, że w pojazdach hybrydowych samo zużycie hamulców oraz opon jest znacznie mniejsze niż w autach spalinowych. Wynika to ze sposobu ich działania oraz tego, że system odzyskiwania energii odpowiada za spowolnienie pojazdu. Pozwala to oszczędzić wspomniane elementy aut.
Czy zakup samochodu hybrydowego to duży wydatek?
Rynek motoryzacyjny stale się rozwija. Oznacza to, że samochody hybrydowe dostępne jeszcze kilka lat temu dla wybranych, obecnie nie są aż tak dużym wydatkiem, jak mogłoby się wydawać. Co więcej, hybrydy cieszą się coraz większym zainteresowaniem wśród kierowców. Wynika to z faktu, że ich cena jest często zbliżona do aut z silnikami spalinowymi, gwarantują natomiast znacznie więcej korzyści, a koszty utrzymania samochodu hybrydowego są niższe.
Cena pojazdu hybrydowego zależy od różnych parametrów. Podstawą jest model oraz marka pojazdu – im bardziej prestiżowa, tym większy wydatek. Nie bez znaczenia jest także wyposażenie oraz dodatkowe udogodnienia dla kierowcy i pasażerów.
- Najtańsze hybrydy dostępne są już w cenie 100 tysięcy złotych.
- Bardziej prestiżowe modele znanych producentów to już nieco większy wydatek. Trzeba za nie zapłacić od ok. 150 tysięcy złotych wzwyż.
- Klasa premium zaczyna się natomiast od 200 tysięcy złotych.
Tanie auto hybrydowe – czy to się opłaca?
Kierowcy, którzy chcieliby zmienić dotychczasowy samochód na tanią w utrzymaniu hybrydę, nie muszą przepłacać. Nawet najtańsze modele na rynku w cenie ok. 100 tysięcy złotych są dobrą inwestycją. Wiele zależy od wielkości samochodu oraz dodatkowego wyposażenia. Jeżeli ma to być pojazd, który będzie wykorzystywany wyłącznie w warunkach miejskich, to wspomniana wcześniej kwota okaże się wystarczająca, aby otrzymać naprawdę dobre jakościowo auto.
Zależy Ci na hybrydzie plug-in? W tym przypadku musisz przygotować się na nieco większy wydatek, ponieważ takie pojazdy nie należą do grupy najtańszych. Jednak za cenę 150 tysięcy złotych otrzymasz bardzo solidny i sprawdzony pojazd, który posłuży Ci przez szereg kolejnych lat.
Czy warto inwestować w używany samochód hybrydowy?
Na wtórnym rynku motoryzacyjnym można znaleźć wiele samochodów. Są to modele kilkuletnie w dobrych cenach i co więcej, w doskonałym stanie. Dotyczy to także pojazdów hybrydowych. Oznacza to, że kierowcy wcale nie muszą decydować się na nowe auto, aby zyskać komfort podczas podróżowania i ograniczyć koszty związane z eksploatacją samochodu.
Osoby, które decydują się na zakup hybrydy z rynku wtórnego, muszą jednak pamiętać, że ich wartość nie spada tak szybko, jak w przypadku pojazdów spalinowych. Pozostałe procedury związane z zakupem wyglądają natomiast bardzo podobnie. Podstawą jest przede wszystkim dokładne sprawdzenie auta w serwisie. Pozwoli to na wykrycie wszelkich niedoskonałości, które będą podstawą do negocjacji ceny lub rezygnacji z zakupu.
Z uwagi na fakt, że koszty utrzymania samochodu hybrydowego są znacznie niższe niż w przypadku pojazdu spalinowego, popularność używanych hybryd jest dość duża. Oznacza to, że czas potrzebny na znalezienie idealnie dopasowanego samochodu może być nieco dłuższy.