Od czego zależy cena ładowania samochodu elektrycznego?
Koszty ładowania samochodu elektrycznego mogą być o wiele bardziej zróżnicowane w porównaniu do tankowania auta spalinowego, ponieważ wpływa na nie więcej czynników. Poniżej krok po kroku wyjaśniamy tę kwestię.
Rodzaj ładowarki w pojeździe elektrycznym
Właściciele samochodów elektrycznych mogą korzystać z dwóch rodzajów ładowarek. Najbardziej podstawowe urządzenia typu AC działają na prądzie zmiennym. W efekcie mają ograniczenia. Z powodu prostej konstrukcji dysponują mniejszą mocą, lecz są bardzo uniwersalne. Z tego typu ładowarki można korzystać m.in. we własnym domu.
Z kolei drugim rodzajem ładowarek wykorzystywanych do zasilania samochodów elektrycznych są urządzenia typu DC z prądem stałym o wysokiej mocy. Nazywa się je superszybkimi, ponieważ mogą naładować baterię do pełna nawet w kilkadziesiąt minut. Jednak są droższe w porównaniu do urządzeń o mniejszej mocy.
Pojemność baterii w aucie elektrycznym
Baterie wykorzystywane w samochodach elektrycznych różnią się pojemnością. Zaleca się, aby przed wyruszeniem w trasę naładować elektryka do pełna lub blisko maksymalnego pułapu, a nie tylko częściowo. Dzięki temu można znacznie dłużej zachować akumulator w dobrym stanie technicznym.
W rezultacie im większa pojemność baterii, tym więcej prądu zostanie zużyte do naładowania samochodu elektrycznego. Oznacza to większe koszty związane z eksploatacją pojazdu.
Opłaty abonamentowe
Jeśli korzystamy z własnej ładowarki w domu, to na koszt ładowania samochodu elektrycznego wpływ ma taryfa operatora prądu. Z kolei stawki firm, które udostępniają stacje ładowania zależą od:
- ładowania doraźnego (jednorazowego),
- ładowania po zarejestrowaniu w systemie,
- ładowania w ramach abonamentu.
Najdroższą opcją jest doraźne ładowanie samochodu elektrycznego, czyli jednorazowa wizyta na stacji ładowania. Aby obniżyć koszty, warto zarejestrować się wcześniej w systemie operatora (np. za pomocą aplikacji mobilnej. Dzięki temu można uzyskać zniżki.
Tańszym rozwiązaniem jest też korzystanie z miesięcznego abonamentu, najlepiej u jednego operatora stacji ładowania. Jednak należy pamiętać o konieczności uregulowania opłaty abonamentowej, która w zależności od firmy może wynieść od około 30 do 100 zł miesięcznie. Mimo wszystko abonament jest bardziej ekonomiczny w porównaniu do jednorazowego ładowania samochodu elektrycznego.
Czas ładowania samochodu elektrycznego
Największy wpływ na cenę ładowania samochodu elektrycznego mają zużyte kilowatogodziny. Jednak znaczna większość operatorów stosuje również limit czasowy. Oznacza to, że po przekroczeniu określonego czasu doliczane są dodatkowe opłaty. Ich stawki zwykle wynoszą około kilkadziesiąt groszy za każdą kolejną minutę spędzoną przez auto przy ładowarce.
Ile kosztuje ładowanie auta elektrycznego w domu?
Oczywiście największy wpływ na cenę ładowania samochodu elektrycznego w domu mają opłaty za prąd. W 2023 roku średnia cena za 1 kWh (kilowatogodzinę) wynosi 0,94-1,03 zł. Koszty można obniżyć wybierając operatora z niższą taryfą czy instalując fotowoltaikę. Jednak w poniższych obliczeniach będziemy trzymać się przeciętnej stawki za prąd. Zwykle standardowa bateria w elektryku ma pojemność od 60 do 100 kWh.
Przykład: Andrzej jest właścicielem samochodu elektrycznego z baterią o pojemności 80 kWh. W związku z tym za ładowanie pojazdu od 0 do 100% zapłaci: od 75,20 zł (0,94 zł x 80 kWh) do 82,40 zł (1,03 zł x 80 kWh).
Przy jeździe po mieście samochód elektryczny zużywa około 17 kWh na 100 kilometrów. Oznacza to przeciętny koszt od 15,98 zł (0,94 zł x 17 kWh) do 17,51 zł (1,03 zł x 17 kWh). Oczywiście wydatki związane z ładowaniem mogą być jeszcze niższe (np. w małych autach miejskich), lub wyższe (np. w SUV-ach).
Ile kosztuje zakup stacji ładowania do domu?
Należy pamiętać, że koszty zużycia prądu to niejedyne wydatki związane z ładowaniem samochodu elektrycznego w domu. Kolejnym jest konieczność zakupu domowej stacji ładowania. Niektórzy producenci aut oferują urządzenie w zestawie, ale nie stanowi to reguły. Jednocześnie jest to jednorazowy koszt.
Cena zakupu najprostszej wersji stacji ładowania auta elektrycznego do domowego użytku wynosi około 2 tys. zł. Koszt szybszego urządzenia wzrośnie do około 6 tys. zł. Ponadto na rynku dostępne są również modele za kilkanaście tysięcy złotych. Jednak najczęściej wystarczy zakupić ładowarkę w przedziale kilku tysięcy złotych.
Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego na stacji?
Na stacjach ładowania samochodów elektrycznych można spotkać dwa rodzaje ładowarek:
- AC – tego rodzaju ładowarki wykorzystują prąd zmienny. Za pomocą takiego urządzenia naładowanie baterii od 0 do 100% zajmie kilka godzin.
- DC – tego rodzaju ładowarki wykorzystują prąd stały. Dzięki temu w zależności od mocy urządzenia i abonamentu można naładować baterię od 0 do 100% nawet w ciągu 20-30 minut. Jednak wygoda kosztuje, ponieważ jest to droższe rozwiązanie w porównaniu do ładowarek AC z prądem zmiennym.
Sprawdziliśmy ceny ładowania samochodów elektrycznych u największych operatorów. Tańszym rozwiązaniem od jednorazowej wizyty w punkcie jest korzystanie z miesięcznego abonamentu albo aplikacji mobilnej. Za skorzystanie z ładowarki AC w zależności od firmy trzeba zapłacić od 1,21 do 2,69 zł. Z kolei koszt ładowania pojazdu za pomocą urządzenia typu DC waha się od 1,95 do 3,25 zł. Poniżej można zapoznać się ze stawkami niektórych usługodawców:
- Greenway – Energia Standard od 1,95 do 3,25 zł/kWh (bez abonamentu), Energia Plus od 1,75 do 2,60 zł/kWh (opłata miesięczna 34,99 zł), Energia MAX od 1,60 do 2,20 zł/kWh (opłata miesięczna 99,99 zł). 0,40 zł za każdą minutę po przekroczeniu czasowego limitu.
- Orlen Charge – od 1,89 do 3,19 zł/kWh. 0,40 zł za każdą minutę po przekroczeniu czasowego limitu.
- Energa – od 1,61 do 2,72 zł/kWh. 0,34 zł za każdą minutę po przekroczeniu czasowego limitu.
- Tauron – od 1,21 do 2,31 zł/kWh.
- PGE – od 2,69 do 2,99 zł/kWh.
- E.ON (dawniej Innogy) – w tej firmie obowiązuje jedna stawka w wysokości 1,99 zł/kWh.
Co ważne, niektórzy operatorzy naliczają dodatkowe opłaty za każdą minutę przekroczonego limitu czasowego. Na cenę ma również wpływ rodzaj ładowarki, która może być wolna, szybka lub superszybka w zależności od typu (AC lub DC) i mocy. Zatem ile może kosztować ładowanie samochodu elektrycznego na stacjach?
Wcześniej w naszych obliczeniach założyliśmy, że elektryk podczas jazdy w mieście zużywa około 17 kWh na 100 kilometrów. Wówczas można ograniczyć się do domowej ładowarki. Jednak na autostradzie średnie zapotrzebowanie na prąd pojazdu może wzrosnąć do około 20 kWh, a w długiej trasie nie obejdzie się bez konieczności skorzystania z usług komercyjnego dostawcy.
Przykład: Pan Mariusz jest właścicielem samochodu elektrycznego o pojemności 80 kWh. Jeśli podczas pokonywania długiej trasy autostradą chciałby skorzystać ze stacji ładownia, to naładowanie baterii od 0 do 100% za pomocą ładowarki AC w zależności od operatora kosztowałoby go od 96,80 zł (1,21 zł x 80 kWh), do 215,20 zł (2,69 zł x 80 kWh). Z kolei cena za skorzystanie z szybkiego urządzenia typu DC wyniosłaby od 156 zł (1,95 zł x 80 kWh), do 260 zł (3,25 zł x 80 kWh).
Należy pamiętać, że w powyższych obliczeniach pominęliśmy dodatkową opłatę czasową. Jednak jeśli samochód elektryczny ma małą baterię, to z reguły można jej uniknąć. Ponadto rzadko zdarza się, aby kierowca był zmuszony ładować akumulator od 0% do 100%. Dodatkowo można również zaoszczędzić na miesięcznym abonamencie u wybranego operatora, ponieważ sporadyczne wizyty na stacjach różnych firm są droższym rozwiązaniem.
Stacja ładowania w domu czy komercyjny operator?
W zależności od rodzaju i mocy ładowarki, ładowanie samochodu elektrycznego w domu zwykle będzie trwać nieco dłużej. Niestety, nie każdy może sobie pozwolić na tak długie oczekiwanie. Wówczas jedynym rozwiązaniem może być korzystanie z usług komercyjnych operatorów. Poza tym podczas pokonywania długiej trasy to wręcz konieczność.
Zwykle pokonanie tej samej odległości samochodem elektrycznym jest tańsze w porównaniu do pojazdu spalinowego. Jednak jeśli kierowca mieszka z dala od dużego miasta i głównych tras, może mieć utrudniony dostęp do komercyjnych stacji ładowania. Ponadto ceny mogą bardzo się różnić w zależności od operatora. Jednocześnie należy pamiętać, że w związku z zakazem rejestracji aut z silnikiem spalinowym po 2035 roku na terenie Unii Europejskiej dostęp do sieci ładowania będzie coraz łatwiejszy.