Od czego zależy cena ładowania samochodu elektrycznego?
Na koszty ładowania samochodu elektrycznego wpływa wiele czynników. Sprawdź, co musisz wiedzieć na temat każdego z nich.
Rodzaj ładowarki w pojeździe elektrycznym
Właściciele samochodów elektrycznych mogą korzystać z dwóch rodzajów ładowarek. Najbardziej podstawowe urządzenia typu AC działają na prądzie zmiennym. W efekcie mają ograniczenia. Z powodu prostej konstrukcji dysponują mniejszą mocą, lecz są bardzo uniwersalne. Z tego typu ładowarki można korzystać m.in. we własnym domu.
Z kolei drugim rodzajem ładowarek wykorzystywanych do zasilania samochodów elektrycznych są urządzenia typu DC z prądem stałym o wysokiej mocy. Nazywa się je superszybkimi, ponieważ mogą naładować baterię do pełna nawet w kilkadziesiąt minut. Jednak są droższe w porównaniu do urządzeń o mniejszej mocy.
Pojemność baterii w aucie elektrycznym
Baterie wykorzystywane w samochodach elektrycznych różnią się pojemnością. Zaleca się, aby przed wyruszeniem w dłuższą trasę naładować elektryka do pełna lub blisko maksymalnego pułapu, a nie tylko częściowo. Dzięki temu można znacznie dłużej zachować akumulator w dobrym stanie technicznym. Przy codziennym użytkowaniu producenci elektryków zalecają jednak, aby ładować baterię do 80% jej maksymalnej pojemności. Korzystnie wpływa to na kondycję baterii, a przede wszystkim zamontowanych w niej ogniw.
Im większa pojemność baterii, tym więcej prądu zostanie zużyte do naładowania samochodu elektrycznego. Oznacza to większe koszty związane z eksploatacją pojazdu.
Opłaty abonamentowe
Jeśli korzystamy z własnej ładowarki w domu, to na koszt ładowania samochodu elektrycznego wpływ ma taryfa operatora dostarczającego ci prąd. Z kolei stawki firm, które udostępniają stacje ładowania są kształtowane zgodnie z ich polityką. Większość operatorów umożliwia:
- ładowanie jednorazowe,
- ładowanie po zarejestrowaniu w systemie,
- ładowanie w ramach abonamentu.
Najdroższą opcją jest doraźne ładowanie samochodu elektrycznego, czyli jednorazowa wizyta na stacji ładowania. Aby obniżyć koszty, warto zarejestrować się wcześniej w systemie operatora (np. za pomocą aplikacji mobilnej. Dzięki temu można uzyskać zniżki.
Tańszym rozwiązaniem jest też korzystanie z miesięcznego abonamentu, najlepiej u jednego operatora stacji ładowania. Jednak należy pamiętać o konieczności uregulowania opłaty abonamentowej, która w zależności od firmy może wynieść od około 30 do 100 zł miesięcznie. Mimo wszystko abonament jest bardziej ekonomiczny w porównaniu do jednorazowego ładowania samochodu elektrycznego.
Czas ładowania samochodu elektrycznego
Największy wpływ na cenę ładowania samochodu elektrycznego mają zużyte kilowatogodziny. Jednak znaczna większość operatorów stosuje również limit czasowy. Oznacza to, że po przekroczeniu określonego czasu doliczane są dodatkowe opłaty. Ich stawki zwykle wynoszą około kilkadziesiąt groszy za każdą kolejną minutę spędzoną przez auto przy ładowarce.
Ile kosztuje ładowanie auta elektrycznego w domu?
Oczywiście największy wpływ na cenę ładowania samochodu elektrycznego w domu mają opłaty za prąd. Można przyjąć, że w 2025 r. średnia cena za 1 kWh energii to 1,11 zł. Koszty można obniżyć, wybierając operatora z niższą taryfą czy instalując fotowoltaikę. Jednak w poniższych obliczeniach będziemy trzymać się przeciętnej stawki za prąd. Zwykle standardowa bateria w elektryku ma pojemność od 60 do 100 kWh.
Przykład: Pan Andrzej jest właścicielem samochodu elektrycznego z baterią o pojemności 80 kWh. W związku z tym za ładowanie pojazdu od 0 do 100% zapłaci w 2025 r. około 89 zł.
Przy jeździe po mieście samochód elektryczny zużywa około 17 kWh na 100 kilometrów. W przypadku pana Andrzeja przejechanie takiego dystansu wiąże się więc z kosztem około 19 zł.
Ile kosztuje zakup stacji ładowania do domu?
Samochód elektryczny możesz ładować we własnym domu na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest korzystane ze zwykłego gniazdka 230 V. Wystarczy podłączyć auto za pomocą kabla, który jest dołączony do pojazdu.
Drugim sposobem jest montaż wallboxa. To urządzenie, które instaluje się w garażu lub na podjeździe. Korzystanie z wallboxa jest wygodniejsze głównie ze względu na większą prędkość ładowania. Koszt zakupu domowej stacji ładowania zależy od modelu urządzenia oraz jego mocy. Ceny takiego sprzętu zaczynają się od około 2 500 – 3 000 zł. Im bardziej zaawansowane funkcje oferuje wallbox, tym wyższa jego cena.
Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego na stacji?
Na stacjach ładowania samochodów elektrycznych można spotkać dwa rodzaje ładowarek. Sprawdź, czym charakteryzuje się każda z nich.
- AC – tego rodzaju ładowarki wykorzystują prąd zmienny. Za pomocą takiego urządzenia naładowanie baterii od 0 do 100% zajmie kilka godzin.
- DC – tego rodzaju ładowarki wykorzystują prąd stały. Dzięki temu w zależności od mocy urządzenia i abonamentu można naładować baterię od 0 do 100% nawet w ciągu 20-30 minut. Jednak wygoda kosztuje, ponieważ jest to droższe rozwiązanie w porównaniu do ładowarek AC z prądem zmiennym.
Stawki za 1 kWh energii elektrycznej na stacjach ładowania aktualne na dzień 14.07.2025 r. u zapoznać się ze stawkami niektórych usługodawców prezentują się następująco:
- Greenway – Energia Standard od 1,95 do 3,15 zł/kWh (bez abonamentu), Energia Plus od 1,75 do 2,40 zł/kWh (opłata miesięczna 29,99 zł), Energia MAX od 1,60 do 2,10 zł/kWh (opłata miesięczna 79,99 zł) (dodatkowa opłata 0,40 zł za każdą minutę po przekroczeniu czasowego limitu),
- Orlen Charge – 1,95 zł za złącze AC, 2,69 zł za złącze DC o mocy do 50 kW, 2,89 zł za złącznie DC o mocy od 50 do 125 kW oraz 3,19 zł/kWh za złącze o mocy powyżej 125 kW (dodatkowo 0,30 zł za minutę za postój po przekroczeniu limitu czasowego do 1 września, od 1 września 0,40 zł),
- Orlen Charge od 1lipca do 1 września 2025 r. („Wakacje z Orlen Charge) – 1,46 zł za złącze AC, 2,02 zł za złącze DC o mocy do 50 kW, 2,17 zł za złącznie DC o mocy od 50 do 125 kW oraz 2,39 zł/kWh za złącze o mocy powyżej 125 kW,
- Energa – od 1,95 zł do 3,19 zł/kWh (dodatkowo 0,40 zł za minutę za postój po przekroczeniu limitu czasowego),
- Tauron – od 1,49 do 2,34 zł/kWh (są to przykładowe ceny, gdyż Tauron stosuje dynamiczny cennik, a stawki zmieniają się w zależności od pory dnia i możesz je sprawdzać na bieżąco w aplikacji mobilnej eTauron),
- Powerdot – od 1,80 do 3,26 zł za kWh w zależności od mocy ładowarki oraz aplikacji, z jakiej korzystasz.
Co ważne, niektórzy operatorzy naliczają dodatkowe opłaty za każdą minutę przekroczonego limitu czasowego. Na cenę ma również wpływ rodzaj ładowarki, która może być wolna, szybka lub superszybka w zależności od typu (AC lub DC) i mocy. Zatem ile może kosztować ładowanie samochodu elektrycznego na stacjach?
Wcześniej w naszych obliczeniach założyliśmy, że elektryk podczas jazdy w mieście zużywa około 17 kWh na 100 kilometrów. Wówczas można ograniczyć się do domowej ładowarki. Jednak na autostradzie średnie zapotrzebowanie na prąd pojazdu może wzrosnąć do około 20 kWh, a w długiej trasie nie obejdzie się bez konieczności skorzystania z usług komercyjnego dostawcy.
Przykład: Pan Mariusz jest właścicielem samochodu elektrycznego o pojemności 80 kWh. Jeśli podczas pokonywania długiej trasy autostradą chciałby skorzystać ze stacji ładownia, to naładowanie baterii od 0 do 100% na ogólnodostępnych stacjach ładowania kosztowałoby go za pomocą ładowarki AC w zależności od operatora kosztowałoby go od 116,80 zł (1,46 zł * 80 kWh). Maksymalna cena za korzystanie z urządzenia DC to 260 zł (3,26 zł*80 kWh).
Stacja ładowania w domu czy komercyjny operator?
W zależności od rodzaju i mocy ładowarki, ładowanie samochodu elektrycznego w domu zwykle będzie trwać nieco dłużej. Jest to więc rozwiązanie, z którego warto korzystać głównie w nocy. Niestety, nie każdy może sobie pozwolić na tak długie oczekiwanie. Wówczas jedynym rozwiązaniem może być korzystanie z usług komercyjnych operatorów. Poza tym podczas pokonywania długiej trasy to wręcz konieczność.
Na korzyść samochodów elektrycznych przemawia nieustannie rozwijająca się infrastruktura ogólnodostępnych sieci ładowania. Są one dostępne nie tylko w dużych aglomeracjach, ale także mniejszych miejscowościach. Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar pod koniec marca 2025 r. funkcjonowało 9 342 punkty ładowania. To aż o 44% więcej w porównaniu z rokiem poprzednim.