Serwis, naprawa samochodów elektrycznych – co warto wiedzieć?

Redakcja
RedakcjaZaktualizowano: 2023-07-11

Samochody elektryczne jeszcze nie dominują na polskich drogach, ale coraz więcej kierowców decyduje się na ich zakup. Kuszą przede wszystkim niższe koszty eksploatacyjne. Przy aktualnych cenach benzyny przesiadka na elektryka może się wydawać bardzo oszczędną opcją. Co jednak z naprawą aut zasilanych prądem? Czy są awaryjne? Co psuje się w nich najczęściej i ile kosztuje serwisowanie? Sprawdź. 

Samochody elektryczne jeszcze nie dominują na polskich drogach, ale coraz więcej kierowców decyduje się na ich zakup. Kuszą przede wszystkim niższe koszty eksploatacyjne. Przy aktualnych cenach benzyny przesiadka na elektryka może się wydawać bardzo oszczędną opcją. Co jednak z naprawą aut zasilanych prądem? Czy są awaryjne? Co psuje się w nich najczęściej i ile kosztuje serwisowanie? Sprawdź. 

Samochody elektryczne, czyli niższe koszty serwisowania?

Serwis samochodów elektrycznych wymaga mniejszych nakładów finansowych w porównaniu do aut z silnikiem spalinowym. Wynika to z ich prostszej budowy, mniejszej liczby ruchomych części oraz braku potrzeby konserwacji elementów charakterystycznych dla silnika spalinowego, takich jak filtry, oleje czy układ wydechowy. Ogólnie elektryki są mniej awaryjne niż auta spalinowe, dlatego na wizytach w warsztacie można zaoszczędzić.  

W przypadku pojazdów elektrycznych głównym podzespołem wymagającym uwagi jest bateria. Koszty jej utrzymania są relatywnie niskie. Gdy jednak będzie konieczna jej wymiana, przygotuj się na spory wydatek.  

Co najczęściej psuje się w elektrykach?

Naprawa samochodów elektrycznych jest konieczna rzadziej niż benzynowych. Elektryki mają po prostu mniej elementów mechanicznych, które mogą się zepsuć. Niektóre części w pojazdach spalinowych podatne na zużycie lub awarie nie występują w elektrykach. To sprawia, że odwiedziny u mechanika mogą być potrzebne znacznie rzadziej niż w przypadku auta na benzynę lub olej napędowy.  

Istnieją jednak pewne elementy, które mogą ulegać awarii lub wymagać serwisowania. Najczęściej psują się poniższe podzespoły. 

  1. Bateria – jest jednym z kluczowych elementów w samochodach elektrycznych. Choć akumulatory są projektowane tak, aby wytrzymać wiele lat normalnego użytkowania, mogą ulegać stopniowej utracie pojemności i wymagać ewentualnej wymiany lub regeneracji. Takie usługi są drogie – trzeba przygotować się na wydatek od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy. 
  2. Ładowarka – jest odpowiedzialna za zasilanie baterii samochodu. W przypadku problemów z ładowaniem może być konieczna diagnostyka i ewentualna naprawa lub wymiana tego urządzenia. 
  3. Silnik elektryczny – napęd, który porusza samochód jest zazwyczaj niezawodny, ale jak każda maszyna, może ulec awarii. Mogą wystąpić między innymi problemy z układem chłodzenia, elektroniką lub innymi elementami. 
  4. Układ elektryczny – skomplikowana instalacja elektryczna pojazdu może czasami wymagać diagnostyki i naprawy. Dotyczy to różnych systemów. Usterce może ulec oświetlenie, systemy kontroli jazdy, klimatyzacja, układ hamulcowy i wiele innych. 
  5. Opony – chociaż elektryki nie wymagają specjalnego ogumienia, warto zwracać uwagę na jego stan.  Elektryczne samochody zwykle mają wyższy moment obrotowy, co może prowadzić do większego zużycia opon podczas ruszania i ostrego przyspieszania.  

Mimo to elektryczne samochody są ogólnie bardziej niezawodne i wymagają mniej konserwacji w porównaniu do tradycyjnych pojazdów spalinowych. Trzeba jednak pamiętać, że tak jak w przypadku każdego innego pojazdu, regularne przeglądy są kluczowe dla utrzymania auta w dobrym stanie i minimalizacji ryzyka awarii. Jeśli pojawią się problemy, zgłoś się do warsztatu, który specjalizuje się w serwisowaniu samochodów zasilanych prądem.  

Serwis samochodów elektrycznych — komputer jest niezbędny

Jeśli z Twoim elektrykiem dzieje się coś niepokojącego, wybierz serwis, któremu możesz zaufać. Jak taki znaleźć? Przede wszystkim powinno to być miejsce, które specjalizuje się w naprawie samochodów elektrycznych. 

Jest tak dlatego, że w przypadku serwisowania aut na prąd specjalny komputer jest niezbędnym narzędziem diagnostycznym. Elektryczne pojazdy są wyposażone w zaawansowane systemy kontroli. Wymagają one zastosowania specjalistycznego oprogramowania i użycia sprzętu do diagnostyki dopasowanego do konkretnych potrzeb. 

Gdzie naprawić elektryka? Jak wybrać dobry warsztat?

Wybór dobrego warsztatu nie jest łatwy. Mechanicy bywają gorsi lub lepsi i nie zawsze jakość ich usług jest satysfakcjonująca. Jak zatem wybrać właściwy serwis samochodów elektrycznych, aby nie żałować swojej decyzji? 

Zwróć uwagę na poniższe kwestie. 

  • Wybierz warsztat, który ma doświadczenie w naprawie samochodów elektrycznych. Zwróć uwagę na certyfikaty i szkolenia personelu, aby upewnić się, że są odpowiednio przeszkoleni w obszarze elektromobilności. 
  • Upewnij się, że warsztat ma specjalistyczne narzędzia i sprzęt diagnostyczny potrzebne do naprawy samochodów elektrycznych. Niektórych usterek nie da się usunąć standardowymi metodami, które sprawdzą się w autach spalinowych.  
  • Jeśli Twój pojazd elektryczny jest objęty gwarancją producenta, korzystaj z autoryzowanego serwisu, którego pracownicy mają specjalistyczną wiedzę i dostęp do oryginalnych części.  
  • Przeczytaj opinie innych klientów i sprawdź rekomendacje dotyczące warsztatu wśród znajomych lub w Internecie. Dowiedz się więcej o jego reputacji i rzeczywistej jakości usług. 

Pierwsza wizyta w serwisie zawsze jest pewnego rodzaju loterią. Jeśli jednak znajdziesz zaufanych specjalistów, korzystaj z ich pomocy zawsze, gdy jest taka potrzeba.  

Baterie aut elektrycznych — co z ich wymianą?

O wadach aut elektrycznych sporo się mówi w kontekście ich baterii. Stanowią one ich kluczowy element, a ich żywotność wpływa na wydajność i zasięg pojazdu. Jeśli konieczna jest ich wymiana, koszty mogą być spore. Czy faktycznie jest się czego obawiać? 

W przypadku większości samochodów elektrycznych baterie są projektowane tak, aby wytrzymać wiele lat standardowego użytkowania. Jednak po okresie przewidzianym przez producenta akumulator może stracić na wydajności i będzie wymagać wymiany. Spadek wydajności nie odbywa się z dnia na dzień. Bateria stopniowo zmniejsza swoją pojemność,  a taki proces może trwać miesiącami, a nawet latami.  

Wymiana baterii w samochodach elektrycznych jest przeprowadzana przez autoryzowane serwisy lub specjalistyczne warsztaty. Koszt takiej usługi może być duży, ponieważ akumulatory są jednym z najdroższych elementów w samochodach elektrycznych. Ich cena zależy od modelu pojazdu, pojemności baterii oraz obowiązujących stawek na rynku. Rozwój technologii i wzrost konkurencji przyczyniają się do stopniowego obniżania kosztów baterii. Można więc się spodziewać, że ich ceny już za kilka lat staną się znacznie przystępniejsze. 

Bateria w elektryku – wymieniać czy regenerować?

Przed podjęciem decyzji o wymianie baterii skonsultuj się z profesjonalnym mechanikiem, który oceni jej stan i doradzi najlepsze rozwiązanie. Czasami może być dostępna opcja odnawiania baterii, czyli jej rekondycjonowanie lub wymiana pojedynczych modułów. Jest to z pewnością bardziej ekonomiczne wyjście niż kompletna wymiana.  Nie zawsze jednak jest możliwe. 

Ważne jest również sprawdzenie gwarancji samochodu elektrycznego, ponieważ niektórzy producenci oferują ją także na baterie. Mogą one obejmować naprawę lub wymianę w przypadku utraty wydajności.  

Wniosek jest taki, że baterie samochodów elektrycznych mają długą żywotność, a ich wymiana jest konieczna stosunkowo rzadko. Gdy okaże się niezbędna, zacznij od sprawdzenia możliwości jej sfinansowania przez producenta. Następnie udaj się do serwisu, który specjalizuje się w takich usługach, aby uzyskać dokładną diagnozę i wybrać najlepsze rozwiązanie dla danego pojazdu. 

Podsumowanie 

  • Samochody elektryczne są tańsze w eksploatacji i serwisowaniu. Jest tak dlatego, że mają mniej elementów mechanicznych, które mogą się zepsuć. 
  • Najczęściej szwankują ładowarki, system elektryczny i baterie. Trzeba także zwracać uwagę na stan opon.   
  • Wymiana baterii jest potrzebna rzadko, ale jest to droga usługa. Jeśli okaże się konieczna, sprawdź, czy możesz ją zlecić w ramach gwarancji producenta. 
  • Wybieraj warsztaty, które specjalizują się w naprawie elektryków i mają do tego odpowiednie narzędzia.  

FAQ

Czy elektryki często się psują?
Jak często trzeba wymieniać baterię w samochodzie na prąd?
Jak wybrać dobrego mechanika?
Redakcja
Redakcja
Specjaliści z zakresu motoryzacji przygotowują dla Ciebie jakościowe treści pisane prostym językiem w oparciu o własne doświadczenia i wiedzę o samochodach. Jesteśmy na bieżąco z nowościami na rynku motoryzacyjnym, dociekliwie sprawdzamy oferty i porównujemy je ze sobą, abyś mógł wybrać produkt najbardziej dopasowany do swoich potrzeb.

Najnowsze artykuły

2024-02-29

Immobilizer — co to jest i jak działa?

Masz samochód, który ma dużą wartość materialną lub sentymentalną i zależy Ci na jego maksymalnym...

2024-02-29

Wyświetlacz Head-Up Display – czym jest? Jakie ma funkcje?

Head-Up Display (HUD) to inaczej wyświetlacz przezierny. Rozwiązanie było początkowo stosowane w samolotach wojskowych. Obecnie...

2024-02-29

Układ ASR — co to jest? Jak działa system kontroli trakcji?

Samochody są obecnie bardzo zaawansowanymi technologicznie pojazdami, które inżynierowie i producenci nieustannie udoskonalają. W autach...

0 KOMENTARZY