Samochód elektryczny do 125 tys. — jaki wybrać?

Redakcja
RedakcjaZaktualizowano: 2024-01-19

Auta elektryczne stają się coraz powszechniejsze i dostępniejsze. W związku z tym producenci dostarczają je swoim klientom w wielu różnych przedziałach cenowych. Tym samym przyspieszają zieloną rewolucję na drogach i zwiększają popularność tego typu pojazdów. Jaki samochód elektryczny do 125 tys. wybrać? Jakie modele są warte zainteresowania?

Elektromobilność w nowoczesnym wydaniu — jakiego auta szukać?

Elektromobilność w nowoczesnym wydaniu to komfort jazdy i maksymalne oszczędności — zarówno w kontekście kosztów eksploatacji, serwisu, jak i napraw. To także maksymalne ograniczenie emisji szkodliwych substancji do środowiska. Wszystko to zapewniają samochody elektryczne, których na ulicach pojawia się coraz więcej.

Na terenie Unii Europejskiej od 2035 roku de facto nie będzie można już kupić nowego auta spalinowego. Z regulacji ma bowiem wynikać zakaz sprzedaży pojazdów, które nie będą miały zerowej emisji. W praktyce — przynajmniej obecnie — nie ma możliwości, aby auta spalinowe te normy spełniły. Doskonale radzą sobie z tym jednak elektryki.

Rośnie sprzedaż oraz popularność takich samochodów. Producenci wychodzą naprzeciw potrzebom klientów i oferują różne typy aut. Kluczowe parametry elektryków można już dopasować do swoich preferencji, aby auto stało się towarzyszem codziennych podróży.


W Polsce również obserwuje się wzrost zainteresowania zakupem pojazdów elektrycznych. Dla porównania w I kwartale 2021 roku sprzedano ich aż 140% mniej niż w I kwartale 2022 roku. Z kolei w pierwszej połowie 2023 roku, jak wskazuje Licznik elektromobilności PZPM/PSPA, po polskich drogach poruszało się już około 80 tysięcy samochodów osobowych z napędem elektrycznym.


Samochody elektryczne do 125 tys. — ranking 5 polecanych modeli

Czy można kupić samochody elektryczne do 125 tys.? Okazuje się, że jest to możliwe. Tego typu pojazd — zaawansowany technologicznie, oszczędny, komfortowy i zeroemisyjny — nie musi kosztować kilkuset tysięcy złotych i być poza zasięgiem większości użytkowników. Jakie budżetowe modele są warte zainteresowania? Jakie są ich najważniejsze parametry i co warto wiedzieć przed zakupem?

1. Dacia Spring Electric

Dacia Spring Electric w wersji 26,8 kWh kosztuje około 106 tysięcy złotych. Auto z 2021 roku pomieści 4 osoby. Jest wyposażone w napęd elektryczny o mocy 44 KM. Jego maksymalny zasięg wynosi około 230 km. Auto sprawdzi się w przypadku codziennej jazdy po mieście. Na dłuższe trasy nie będzie już raczej dobrym wyborem. Sprawdzi się idealnie jako drugie auto w domu — np. aby odwieźć dzieci do przedszkola czy móc skorzystać z  darmowego parkingu w mieście.

2. Škoda Citigo e iV

Škoda Citigo e iV to kolejny samochód elektryczny do 125 tys. Możesz ją mieć już za mniej niż 100 tysięcy złotych. Auto jest małe i zgrabne, a przy tym ma optymalne parametry techniczne. Skodę wyposażono w akumulator o pojemności 36,8 kWh, który pozwala na jednym ładowaniu pokonać dystans około 260 km. Optymalny wydaje się także czas ładowania. Bateria pozwoli ponownie wyruszyć trasę już po 1,5 godziny doładowywania energii (na stacji szybkiego ładowania, ponieważ w domu proces potrwa kilkanaście godzin). Silnik ma moc 85 KM, co pozwala uzyskać maksymalną prędkość około 130 km/h. Dla kogo będzie to idealne auto? Jak większość elektryków doskonale sprawdzi się w jeździe po mieście.

3. Dacia Spring Comfort

Dacia Spring Comfort to budżetowa opcja, ponieważ auto jest jednym z najtańszych dostępnych na rynku. W podstawowej wersji można je mieć już za około 80 tysięcy złotych. Auto ma akumulator 27,5 kWh, a jego maksymalny zasięg to 230 km. W związku z tym jest to idealna opcja dla tych, którzy chcą jeździć po mieście — do szkoły, pracy, z dziećmi do żłobka czy przedszkola. Co ważne, auto można wyjątkowo szybko naładować. Wystarczy 1,5 godziny na stacji szybkiego ładowania, aby ponownie wyruszyć w trasę. Pojazd o mocy 45 KM rozpędza się do nieco ponad 120 km/h. W związku z tym będzie to idealna opcja dla tych, którzy jeżdżą raczej mało, po mieście lub są początkującymi kierowcami, którym zależy na komforcie oraz na bezpieczeństwie.

4. Nissan Leaf

W jakie samochody elektryczne do 125 tys. warto inwestować? Nissan Leaf to zdecydowanie jedna z najciekawszych opcji na rynku. Auto ma akumulator o pojemności 40 kWh, czyli nieco więcej niż u poprzedników. Dzięki temu na jednym ładowaniu może też nieco więcej przejechać. Będzie to 270 km. W tym wypadku na uwagę zdecydowanie zasługuje wielkość auta: spokojnie zmieści się w nim nawet 5 osób. Wymiary bagażnika są z kolei na tyle duże, że będzie nawet gdzie pomieścić zakupy czy bagaże, jeśli zdecydujesz się wyruszyć w dłuższą trasę. Samochód ma 150 KM i może jeździć z prędkością maksymalną około 140 km/h.

5. Renault Zoe

Renault Zoe to kolejny samochód elektryczny do około 125 tysięcy złotych. Pojazd ma pojemny akumulator 54,7 kWh, a do tego może przejechać na jednym ładowaniu imponującą odległość ponad 380 km. Tym samym staje się on liderem zestawienia dla tych, którym zależy na komfortowej jeździe. To już zdecydowanie nie jest elektryk służący tylko do tego, aby zawieźć nim dziecko do szkoły czy pojechać do pracy. To auto, które pozwoli Ci komfortowo podróżować dokładnie tak, jak lubisz. Auto ma 107 KM i osiąga maksymalną prędkość ponad 130 km/h.

Samochody elektryczne do 125 tys. to różnorodne propozycje. Auta różnią się wyglądem, parametrami technicznymi i użytkowymi. W związku z tym możesz zapoznać się ze szczegółową specyfikacją każdej z propozycji, aby wybrać dla siebie tę, która w pełni odpowiada Twoim oczekiwaniom.

Samochód elektryczny do 125 tys. — czy to się opłaca?

Czy samochód elektryczny do 125 tys. się opłaca? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Przede wszystkim warto się zastanowić nad tym, jakiego samochodu potrzebujesz. Jaka ma być jego moc, zasięg, specyfika działania czy układ wewnętrzny? Jeśli elektryk zaproponowany w zestawieniu, spełnia Twoje oczekiwania, zdecydowanie będzie to dla Ciebie dobra opcja — oszczędna i ekologiczna.

Auto, w budżetowej wersji, nadal gwarantuje możliwość ograniczenia emisji szkodliwych substancji do środowiska. Umożliwia też obniżenie kosztów eksploatacyjnych i awaryjności pojazdu. Pozwala też korzystać z udogodnień dla posiadaczy samochodów elektrycznych. Uprawnia do darmowego parkowania w konkretnych strefach w miastach. Budżetowy pojazd umożliwia również skorzystanie z dopłaty do elektryków. Dzięki niej możesz mieć auto nawet kilkanaście czy kilkadziesiąt procent taniej.

Może się jednak zdarzyć, że taka budżetowa opcja nie spełni Twoich oczekiwań. W takiej sytuacji warto przyjrzeć się modelom nieco droższym. Ich parametry, w tym w szczególności pojemność akumulatora, zasięg i moc, będą zasadniczo lepsze. Jeśli do nich dopłacisz, zyskasz dostęp do samochodu na miarę własnych potrzeb. Będzie on po prostu wygodniejszy, więc inwestycja będzie korzystniejsza. Nadal będziesz mógł skorzystać z dopłaty, która pozwoli ograniczyć wydatki.

Jak uzyskać dopłatę do samochodu elektrycznego do 125 tys.?

Aktualnie możesz skorzystać z programu Mój Elektryk. W jego ramach rząd oferuje dopłatę do zakupu pojazdu elektrycznego lub do kosztów ponoszonych w związku z leasingiem. Mogą z niej skorzystać wszyscy, którzy zdecydują się na zakup nowego auta zeroemisyjnego kategorii M1, N1 oraz L1e-L7e. Maksymalna kwota, za jaką można kupić pojazd, to 225 tysięcy złotych brutto (limit nie obowiązuje posiadaczy Karty Dużej Rodziny).


W ramach dopłaty możesz uzyskać nawet 27 tysięcy złotych na zakup samochodu.


 

Podsumowanie

  • Na rynku są dostępne samochody elektryczne do 125 tysięcy złotych. Cechują się one optymalnymi parametrami technicznymi.
  •  Inwestycja w budżetowy samochód elektryczny się opłaca. Pozwala ograniczyć emisję szkodliwych substancji do środowiska, a także zmniejszyć koszty związane z eksploatacją auta. Zasilanie elektryków prądem to mniejszy koszt niż zakup paliwa płynnego. Takie auta są również mniej awaryjne.
  • Możesz zyskać nawet 27 tysięcy złotych dopłaty do zakupu auta w ramach programu rządowego Mój elektryk.
Redakcja
Redakcja
Specjaliści z zakresu motoryzacji przygotowują dla Ciebie jakościowe treści pisane prostym językiem w oparciu o własne doświadczenia i wiedzę o samochodach. Jesteśmy na bieżąco z nowościami na rynku motoryzacyjnym, dociekliwie sprawdzamy oferty i porównujemy je ze sobą, abyś mógł wybrać produkt najbardziej dopasowany do swoich potrzeb.

Najnowsze artykuły

2024-02-29

Immobilizer — co to jest i jak działa?

Masz samochód, który ma dużą wartość materialną lub sentymentalną i zależy Ci na jego maksymalnym...

2024-02-29

Wyświetlacz Head-Up Display – czym jest? Jakie ma funkcje?

Head-Up Display (HUD) to inaczej wyświetlacz przezierny. Rozwiązanie było początkowo stosowane w samolotach wojskowych. Obecnie...

2024-02-29

Układ ASR — co to jest? Jak działa system kontroli trakcji?

Samochody są obecnie bardzo zaawansowanymi technologicznie pojazdami, które inżynierowie i producenci nieustannie udoskonalają. W autach...

0 KOMENTARZY