Samochód spalinowy czy elektryczny – co bardziej się opłaca?

Redakcja
RedakcjaZaktualizowano: 2024-01-24

Zakup samochodu to poważna decyzja, która wiąże się najczęściej ze sporym wydatkiem. Ze względu na to, warto ją dobrze przemyśleć. Pod uwagę trzeba wziąć wiele czynników, także rodzaj napędu. Coraz większą popularnością cieszą się pojazdy z silnikami elektrycznymi. Dowiedz się, czy korzystanie z nich jest bardziej opłacalne od aut spalinowych.  

Zakup samochodu to poważna decyzja, która wiąże się najczęściej ze sporym wydatkiem. Ze względu na to, warto ją dobrze przemyśleć. Pod uwagę trzeba wziąć wiele czynników, także rodzaj napędu. Coraz większą popularnością cieszą się pojazdy z silnikami elektrycznymi. Dowiedz się, czy korzystanie z nich jest bardziej opłacalne od aut spalinowych.  

Samochody elektryczne vs. Spalinowe – koszty zakupu 

Wiele osób rezygnuje z zakupu samochodów elektrycznych, gdyż obawia się ich wysokiej ceny. Na rynku jest zdecydowanie więcej pojazdów spalinowych, a większy wybór przekłada się na niższe koszty. Jednak zainteresowanie samochodami elektrycznymi stale rośnie, dlatego ofert sprzedaży tych aut systematycznie przybywa. W tym celu warto przejrzeć najpopularniejsze portale z ogłoszeniami. Dobrym pomysłem jest także odwiedzenie zaufanego komisu samochodowego. 

Wybierając auto z silnikiem elektrycznym najlepiej postawić na maksymalnie kilkuletni egzemplarz. Baterie mają bowiem swoją żywotność i z czasem zmniejszają swoją pojemność, co oznacza, że stają się mniej wydajne. Zakup nowych akumulatorów bardzo często wiąże się z ogromnym wydatkiem. Przed zakupem używanego elektryka trzeba więc dokładnie sprawdzić ich stan. 

Samochód elektryczny czy spalinowy – koszty eksploatacji 

W przypadku samochodu elektrycznego oraz spalinowego bardzo ważne są także ogólne koszty eksploatacji. W pierwszej kolejności pod uwagę trzeba wziąć wydatki związane z naładowaniem akumulatorów oraz zakupem paliwa. 

W 2022 roku rynek energetyczny borykał się z wieloma problemami, co skutkowało dużym wzrostem cen prądu. Rząd zamroził więc stawki za energię elektryczną na 2023 rok i ustalił, że może ona maksymalnie wynosić 693 zł/MWh w przypadku gospodarstw domowych. Jednocześnie zostały także ustalone limity zużycia energii elektrycznej. Po ich przekroczeniu odbiorcy będą płacili więcej. W październiku 2023 roku wynoszą one: 

  • 3 000 kWh rocznie – dla gospodarstw domowych, 
  • 3 600 kWh rocznie – dla gospodarstw domowych zamieszkiwanych przez osobę niepełnosprawną, 
  • 4 000 kWh rocznie – dla osób z Kartą Dużej Rodziny. 

Dla osób, które chcą ładować swoje samochody elektryczne za pomocą domowej stacji, może to oznaczać przekroczenie wspomnianych limitów. To z kolei wiąże się z wyższymi rachunkami za prąd. Jednak rynek paliw także nie jest wolny od zawirowań. Cena benzyny i oleju napędowego jest zmienna i w ostatnich miesiącach była bardzo wysoka. Oznacza to, że korzystanie z elektryka w porównaniu z samochodem spalinowym i tak jest bardziej opłacalne. 

Samochód Tesla Model S z akumulatorem o pojemności 100 kWh pozwala na pokonanie około 600 km. Koszt naładowania baterii do pełna to 69 zł. 1 litr benzyny 98 kosztuje średnio 6,60 zł. Zatankowanie do pełna zbiornika o pojemności 50 litrów kosztuje więc 330 zł. Jaką odległość można pokonać takim samochodem?  

Wszystko zależy przede wszystkim od spalania. Można przyjąć, że dla samochodów z silnikami benzynowymi wynosi ono średnio 7 litrów na 100 km. Oznacza to, że pełen bak pozwoli pokonać około 700 km. Porównując koszty zakupu paliwa z ładowaniem elektryka, można jednoznacznie stwierdzić, że ten drugi pojazd jest bardziej ekonomiczny. 

Ile kosztuje utrzymanie samochodu elektrycznego i spalinowego? 

Porównując koszty użytkowania samochodu z silnikiem spalinowym i elektrycznym, trzeba uwzględnić także wydatki związane m.in. z wymianą części. Poniżej znajdziesz zestawienie najważniejszych czynności, o których musi pamiętać zarówno właściciel elektryka, jak i pojazdu z tradycyjnym napędem. Musisz mieć na uwadze, że są to średnie ceny, które w rzeczywistości mogą się znacząco różnić. Wpływa na nie bowiem m.in. renoma warsztatu oraz region, w którym się on znajduje.  

Samochód benzynowy i z silnikiem Diesla: 

  • wymiana oleju (średnio raz w roku) – około 300 zł, 
  • wymiana filtrów paliwa (średnio raz w roku) – około 100 zł,  
  • nowy akumulator (średnio co 5 lat) – około 300 zł,  
  • wymiana oleju skrzyni biegów (średnio co 5 lat) – około 300 zł,  
  • wymiana paska rozrządu (średnio co 10 lat) – około 400 zł.  

Łączne koszty eksploatacyjne takiego pojazdu to 1 400 zł. W ujęciu rocznym wynoszą one około 560 zł.  

W przypadku samochodu elektrycznego trzeba pamiętać o: 

  • wymianie oleju przekładniowego (średnio co 5 lat) – około 200 zł, 
  • wymianie płynu chłodzącego baterię (średnio co 5 lat) – około 300 zł. 

Zdecydowanie największym wydatkiem jest zakup nowego akumulatora do elektryka. Żywotność baterii zależy głównie od intensywności eksploatacji pojazdu, a także od liczby cykli ładowania. W wysokiej klasy pojazdach akumulator może przetrwać nawet 10-15 lat. Koszt nowej baterii to natomiast od około 30 000 do nawet 100 000 zł.   

Do wydatków związanych z utrzymaniem samochodu trzeba także doliczyć koszty ubezpieczenia OC. Jest to obowiązkowa polisa, którą muszą być objęte wszystkie pojazdy mechaniczne. Na wysokość składki wpływa wiele czynników, w tym m.in. model i marka samochodu oraz rodzaj napędu. Dobrą wiadomością dla użytkowników pojazdów elektrycznych jest to, że większość towarzystw oferuje nieco niższe ceny za OC niż w przypadku aut spalinowych. Z reguły najdroższe ubezpieczenie dotyczy właścicieli samochodów z silnikami Diesla. 

Dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego – kto może z nich skorzystać? 

Koszt zakupu samochodu elektrycznego można nieco obniżyć, korzystając z dofinansowania w ramach programu „Mój elektryk”. Nowa edycja przewiduje możliwość skorzystania z dotacji także przez osoby kupujące taki pojazd w leasingu. Należy jednak pamiętać, że dofinansowanie dotyczy wyłącznie nowych samochodów z silnikami elektrycznymi.  

Wnioski o dotację mogą składać nie tylko osoby fizyczne, ale także przedsiębiorcy, jednostki sektora finansów publicznych, instytucje, rolnicy itd. Ustalono progi cenowe, które wynoszą: 

  • 225 000 zł brutto – dla organizacji, które nie są podatnikami VAT, 
  • 201 793 zł netto – dla podatników VAT, którzy będą wykorzystywać pojazd także prywatnie, 
  • 225 000 zł netto – dla podatników VAT, którzy będą korzystać z pojazdu wyłącznie w celach firmowych. 

Osoby fizyczne mogą ubiegać się od dopłaty w wysokości 18 750 zł lub 27 000 zł w przypadku podmiotów z Kartą Dużej Rodziny.  

Zobacz także informacje o ubezpieczeniu auta: https://ubezpieczamy-auto.pl/ubezpieczenie-samochodu/

Z dofinansowania mogą skorzystać osoby, które już kupiły samochód elektryczny i kwalifikują się do programu. Warunkiem jest także podpisanie zobowiązania, że nie sprzedadzą auta przez okres 2 kolejnych lat. Leasingobiorcy, którzy chcą skorzystać z dotacji, muszą skorzystać z usług firmy, która ma podpisaną umowę z Bankiem Ochrony Środowiska.  

Podsumowanie 

  • Koszty zakupu samochodu elektrycznego są najczęściej wyższe niż auta spalinowego. Wiąże się to z większym zainteresowaniem pojazdami z tradycyjnymi napędami. Jednak rynek aut elektrycznych (także używanych) stale się powiększa, co pozwala łatwiej znaleźć model w konkretnym przedziale cenowym. 
  • Mimo wysokich cen prądu eksploatacja samochodu elektrycznego jest tańsza niż pojazdu spalinowego. 
  • W przypadku elektryka najdroższa jest wymiana baterii. Jednak nowoczesne akumulatory są w stanie pracować wydajnie przez 10-15 lat. 
  • Właściciele samochodów elektrycznych mogą skorzystać z dofinansowania w ramach programu „Mój elektryk”. Maksymalna wysokość dotacji to 18 750 zł lub 27 000 zł (z Kartą Dużej Rodziny). Program obejmuje wyłącznie nowe samochody elektryczne, także te kupowane w ramach umowy leasingowej. 

FAQ

Gdzie znaleźć najtańsze ubezpieczenie samochodu elektrycznego?
Na jakie samochody elektryczne można uzyskać dofinansowanie?
Jak złożyć wniosek o dotację w ramach programu „Mój elektryk”?
Redakcja
Redakcja
Specjaliści z zakresu motoryzacji przygotowują dla Ciebie jakościowe treści pisane prostym językiem w oparciu o własne doświadczenia i wiedzę o samochodach. Jesteśmy na bieżąco z nowościami na rynku motoryzacyjnym, dociekliwie sprawdzamy oferty i porównujemy je ze sobą, abyś mógł wybrać produkt najbardziej dopasowany do swoich potrzeb.

Najnowsze artykuły

2024-02-29

Immobilizer — co to jest i jak działa?

Masz samochód, który ma dużą wartość materialną lub sentymentalną i zależy Ci na jego maksymalnym...

2024-02-29

Wyświetlacz Head-Up Display – czym jest? Jakie ma funkcje?

Head-Up Display (HUD) to inaczej wyświetlacz przezierny. Rozwiązanie było początkowo stosowane w samolotach wojskowych. Obecnie...

2024-02-29

Układ ASR — co to jest? Jak działa system kontroli trakcji?

Samochody są obecnie bardzo zaawansowanymi technologicznie pojazdami, które inżynierowie i producenci nieustannie udoskonalają. W autach...

0 KOMENTARZY