Czym jest technologia V2G?
Na ulicach dużych miast pojawiają się już nie tylko osobowe samochody elektryczne. Z elektryków zaczyna korzystać również transport publiczny, a mieszkańcy mają możliwość poruszania się komunikacją miejską napędzaną prądem. Postęp związany z produkcją i wykorzystaniem elektryków jest widoczny. Technologia V2G jeszcze bardziej zwiększa możliwości elektryków. W jaki sposób?
Technologia V2G, czyli Vehicle-to-Grid, to innowacyjny system umożliwiający dwukierunkowy przepływ energii między pojazdem elektrycznym a siecią elektryczną. Standardowo pojazd elektryczny pobiera energię elektryczną z sieci, aby naładować baterię. Dzięki technologii V2G pojazd może również przesyłać energię z powrotem do sieci.
Jak działa technologia V2G i jaki jest cel jej wykorzystania?
Technologia V2G ma działać na zasadzie obopólnych korzyści. Samochody elektryczne posłużą w tym przypadku jako magazyny energii. Głównym celem technologii V2G jest zwiększenie efektywności zarządzania energią w sieci elektroenergetycznej. Pojazdy elektryczne mogą być wykorzystywane do gromadzenia nadmiaru prądu w okresach niskiego zapotrzebowania. Świetnie sprawdzą się również wtedy, gdy będzie dochodzić do zwiększenia zapotrzebowania na energię.
W praktyce wdrożenie tej technologii sprawi, że prąd będzie nie tylko pobierany z gniazdka, ale również do niego „oddawany”. Cały proces przebiega pod kontrolą specjalnego sterownika, a czas ładowania zależy od intencji kierowcy.
Korzyści technologii V2G
Technologia V2G to szansa na optymalne wykorzystanie energii. Jakie jeszcze korzyści wynikają z jej wdrożenia?
- Przemyślany system energetyczny — dzięki połączeniu pojazdów elektrycznych z siecią jest możliwe uzyskanie równowagi między produkcją energii a jej rzeczywistym wykorzystaniem.
- Mniejsze obciążenie sieci — samochody elektryczne, które stanowią dodatkowe magazyny energii, mogą odciążyć lokalne stacje przesyłowe.
- Awaryjny magazyn energii — samochody elektryczne z technologią V2G mogą mieć udział w magazynowaniu energii potrzebnej w sytuacjach awaryjnych. Świetnie sprawdzą się w przypadku przeciążenia sieci i ich awarii.
- Dodatkowe źródło dochodu — kierowcy i właściciele pojazdów elektrycznych mogą zyskać dodatkowe środki za udostępnianie energii ze swojego pojazdu do sieci.
- Zwiększenie udziału odnawialnych źródeł energii w gospodarce — wykorzystanie energii powstałej przez ładowanie samochodów przyczynia się do rozwoju odnawialnych źródeł energii i wykorzystywania ich zawsze wtedy, gdy zajdzie taka potrzeba.
Technologia V2G — kiedy energia trafia z powrotem do sieci?
Szczytowy pobór energii pojawia się zazwyczaj wieczorami oraz rano, kiedy mieszkańcy szykują się do pracy. Najmniejsze zużycie energii ma miejsce w nocy, co jest również naturalnym następstwem dobowego cyklu życia ludzi. Sieć V2G staje się dodatkowym źródłem energii zawsze wtedy, gdy pobór jest szczytowy lub gdy następuje awaria sieci.
Ładowarka dwukierunkowa, w którą mają być wyposażone samochody z technologią V2G, odbiera energię z akumulatora samochodu i przesyła ją do domu lub innej sieci energetycznej. Odbywa się to za pomocą konwertera DC/AC (przetwornika prądu stałego na zmienny). To oznacza, że przy zastosowaniu odpowiedniej infrastruktury samochody zaparkowane i podłączone do sieci mogłyby dostarczać do niej energię w czasie jej największego zapotrzebowania.
Ograniczenia związane z wdrożeniem i wykorzystaniem technologii V2G
Technologia V2G jest aktualnie w fazie sprawdzania i testowania. Projekty związane z jej wykorzystaniem zostały wdrożone w 27 krajach. Implementacja technologii V2G wymaga jednak odpowiednej infrastruktury ładowania, specjalnych systemów zarządzania energią, a także współpracy między operatorami sieci elektroenergetycznej a właścicielami pojazdów elektrycznych. To wszystko wymaga czasu, cierpliwości i opracowania konkretnych struktur działania.
Wdrożenie technologii V2G wiąże się również ze stworzeniem odpowiednich regulacji prawnych dotyczących dwukierunkowego przesyłu energii. Specjaliści pracują więc nie tylko nad zaprojektowaniem właściwej sieci, ale również nad nowelizacją przepisów.
Największe problemy i ograniczenia związane z wdrożeniem technologii V2G:
- słaba wydajność sytemu V2G i związane z nią straty w trakcie przekazywania energii,
- brak opłacalności wprowadzenia technologii do pojazdów — koszty przewyższające zyski,
- niska jakość baterii litowo-jonowych i brak gwarancji na możliwość implementacji V2G,
- brak pojazdów przystosowanych do wdrożenia technologii,
- różne protokoły ładowania obowiązujące w poszczególnych krajach.
Technologia V2G to przyszłość dla transportu i motoryzacji
Zgodnie z rozporządzeniem Unii Europejskiej do 2030 roku produkcja samochodów spalinowych ma zostać znacznie ograniczona. W 2035 roku wszystkie produkowane pojazdy mają być zasilane
paliwem ekologicznym. Rozwój technologii V2G może przebiegać w podobnym tempie. W efekcie nie tylko większość kierowców zasilać będzie swoje samochody e-paliwem lub energią elektryczną, ale również skorzysta z możliwości magazynowania energii elektrycznej na własny użytek.
Dlaczego technologia V2G to kolejny krok naprzód?
Zakup samochodu elektrycznego to jedna z ważniejszych decyzji, której efektem jest zwiększenie indywidualnego wpływu konsumenta na poprawę środowiska naturalnego. Technologia V2G ma nie tylko ułatwić to zadanie, ale również pozwolić kupującym na częściowy zwrot inwestycji. W czasie postoju samochód będzie generować energię, a następnie właściciel pojazdu zyska możliwość sprzedania jej nadmiaru do sieci.
Technologia V2G może uczynić użytkowników pojazdów niezależnymi energetycznie. Będzie ją można m.in. „sprzęgnąć” z instalacjami OZE, np. fotowoltaiką – tak, aby zasilić domową sieć elektryczną albo odsprzedać nadprogramowe kWh do sieci.
Choć rozwój technologii V2G wiąże się z pewnymi ograniczeniami, może stać się dużym krokiem w kierunku rozwoju inteligentnych miast. Skoro sprzedaż samochodów elektrycznych rośnie, a za kilkadziesiąt lat wszyscy kierowcy będą poruszać się elektrykami, to warto wykorzystać ten fakt do rozwoju ekologicznych rozwiązań.