Samochód elektryczny jest przyjazny portfelowi i środowisku. Zapewnia wysoki komfort jazdy. Możesz go sprowadzić z zagranicy – tanio, szybko i wygodnie. Musisz jednak pamiętać o konieczności dopełnienia obowiązków związanych z rejestracją.
Czym jest akcyza?
Akcyza jest podatkiem, który regulują zapisy ustawy o podatku akcyzowym z 6. grudnia 2008 roku. Należy go opłacić w przypadku sprowadzania pojazdów, które jeszcze nigdy nie były zarejestrowane na terytorium Polski. Dowód uiszczenia tej opłaty jest niezbędny do zarejestrowania auta. Oznacza to, że jeśli nie wywiążesz się z tego obowiązku, to legalne podróżowanie samochodem po kraju nie będzie możliwe.
Warto wiedzieć, że w przypadku zakupu auta z zagranicy w komisie, to pośrednik musi zapłacić akcyzę. Możesz sprawdzić, czy wywiązał się z tego obowiązku i opłacił podatek za samochód, którym jesteś zainteresowany. Aby to zrobić, wejdź na Platformę Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). Na tej stronie możesz również pobrać potwierdzenie opłacenia akcyzy, które będzie Ci potrzebne podczas wizyty w wydziale komunikacji.
Ile wynosi akcyza na auta elektryczne?
W Polsce od 1 stycznia 2023 roku samochody elektryczne są całkowicie zwolnione z podatku akcyzowego. Ich właściciele nie muszą płacić podatku naliczanego na podstawie wartości pojazdu. Kupując elektryka, możesz więc sporo zaoszczędzić.
Zwolnienie jest regulowane przez przepisy prawa, a konkretnie przez art. 109a ustawy o podatku akcyzowym z 6. grudnia 2008 roku. Zgodnie z nim auto elektryczne to takie, którego konstrukcja pozwala uzyskać prędkość większą niż 25 km/h i wykorzystuje wyłącznie energię elektryczną gromadzoną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania.
Jakie są stawki akcyzy na pojazdy spalinowe i hybrydowe?
Właściciele elektryków są zwolnieni z obowiązku wnoszenia opłaty akcyzowej. Jednak takim przywilejem nie mogą się cieszyć posiadacze pojazdów spalinowych i hybrydowych. Ci muszą pamiętać o uiszczeniu podatku. Ile zapłacą?
W określeniu stawki akcyzy trzeba uwzględnić przede wszystkim wartość samochodu. Musi ona zostać określona w umowie kupna-sprzedaży. Bardzo ważne jest to, aby była zgodna z rynkową wartością danego modelu. Wszelkie nadużycia mogą być bowiem karane, co wiąże się z wyższymi kosztami, stresem, a nawet postępowaniem karno-skarbowym.
Aktualne stawki w 2025 roku dla pojazdów wyposażonych w silniki spalinowe kształtują się w następujący sposób:
- 3,1% wartości pojazdu – dla aut z jednostkami napędowymi mniejszymi niż 2 000 cm3,
- 18,6% wartości pojazdu – dla aut z jednostkami napędowymi większymi niż 2 000 cm3.
Zdecydowanie mniej muszą zapłacić osoby sprowadzające pojazdy hybrydowe:
- 1,55% wartości pojazdu – dla samochodów osobowych z napędem hybrydowym (spalinowo-elektrycznym), które nie mają możliwości ładowania z zewnętrznego źródła prądu, a ich silnik spalinowy ma pojemność do 2000 cm³ włącznie;
- 9,3% wartości pojazdu – dla samochodów hybrydowych typu plug-in (PHEV), które mogą być ładowane z zewnętrznego źródła prądu, a ich silnik spalinowy ma pojemność powyżej 2000 cm³, ale nie przekracza 3500 cm³.
- 9,3% wartości pojazdu – dla samochodów osobowych z napędem hybrydowym (spalinowo-elektrycznym), w których energia elektryczna nie jest dostarczana z zewnętrznego źródła, a pojemność silnika spalinowego wynosi od 2000 cm³ do 3500 cm³.
Z obowiązku opłaty akcyzy są zwolnione nie tylko pojazdy elektryczne, ale i te napędzane wodorem – czyli zeroemisyjne.
Z czego wynika zwolnienie niektórych pojazdów z konieczności opłacania od nich akcyzy?
Zwolnienie niektórych pojazdów z konieczności opłacania akcyzy wynika głównie z polityki ekologicznej oraz działań wspierających rozwój zrównoważonego transportu. Rząd oraz instytucje unijne chcą promować pojazdy o niższej emisji spalin, dlatego preferencyjne traktowanie dotyczy samochodów elektrycznych oraz tych napędzanych wodorem.
Zwolnienie może także dotyczyć pojazdów specjalistycznych takich jak samochody przeznaczone do określonych celów gospodarczych, np. ratowniczych, wojskowych lub dla osób z niepełnosprawnością. Ma to na celu ułatwienie dostępu do nowoczesnych i ekologicznych środków transportu oraz zmniejszenie kosztów ich zakupu i eksploatacji.
Jak opłacić akcyzę za samochód spalinowy?
Sprowadzenie samochodu z zagranicy wiąże się z koniecznością wypełnienia oraz złożenia deklaracji AKC-U/S w urzędzie skarbowym. Można to zrobić podczas wizyty w oddziale lub korzystając z Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych. We wniosku należy uzupełnić wszystkie niezbędne dane:
- PESEL lub NIP,
- rodzaj płatnika,
- właściwego naczelnika urzędu,
- cel złożenia dokumentu,
- imię i nazwisko,
- adres,
- dowód własności,
- wysokość akcyzy.
Potrzebne jest także wprowadzenie szczegółowych informacji dotyczących sprowadzonego pojazdu:
- marki,
- modelu,
- stanu technicznego,
- roku produkcji,
- VIN,
- mocy i pojemności silnika,
- rodzaju napędu,
- typu skrzyni biegów,
- rodzaju nadwozia.
Następnie musisz opłacić akcyzę. Określoną kwotę trzeba przelać na wskazane konto w ciągu 30 dni od sprowadzenia pojazdu. Warto jednak zrobić to jak najszybciej, gdyż bez potwierdzenia nie będzie można zarejestrować auta. Aby otrzymać ten dokument, możesz skorzystać z platformy PUESC. Jest to najwygodniejszy i bezpłatny sposób. Po zalogowaniu do systemu wystarczy wyszukać transakcję po VIN-ie, a następnie pobrać dokument i go wydrukować.
Istnieje również możliwość otrzymania zaświadczenia w tradycyjnej formie. W tym celu jest niezbędna wizyta w urzędzie skarbowym oraz uiszczenie opłaty w wysokości 17 zł. Oprócz wniosku o wydanie dokumentu trzeba także dołączyć dowód opłacenia akcyzy, deklarację AKC-U, kopię umowy kupna-sprzedaży, dowód rejestracyjny oraz przetłumaczone dokumenty pojazdu. Skorzystanie z pierwszej opcji jest więc zdecydowanie łatwiejsze.
Co grozi za nieopłacenie podatku akcyzowego?
Przede wszystkim niewywiązanie się z tego obowiązku skutkuje brakiem możliwości zarejestrowania pojazdu zakupionego za granicą. Zgodnie z przepisami nie można się nim legalnie poruszać po drogach. Dodatkowo, za każdy dzień zwłoki naliczane są odsetki karne. Gdy ich wysokość przekroczy kwotę 7 500 zł, to automatycznie jest uruchamianie postępowanie skarbowo-karne, które może zakończyć się przejęciem mienia na rzecz Skarbu Państwa.
Jak zarejestrować pojazd sprowadzony z zagranicy?
Aby legalnie poruszać się sprowadzonym pojazdem po polskich drogach, konieczna jest jego rejestracja. Proces ten wymaga dopełnienia kilku formalności, dlatego warto dobrze się do niego przygotować, aby uniknąć niepotrzebnych opóźnień.
Po opłaceniu akcyzy musisz udać się do wydziału komunikacji właściwego dla Twojego miejsca zamieszkania. Wizyta w urzędzie powinna odbyć się z kompletem wymaganych dokumentów. Do wniosku o rejestrację pojazdu trzeba dołączyć:
- dowód rejestracyjny z kraju, z którego auto zostało sprowadzone,
- umowę kupna-sprzedaży (lub fakturę, jeśli auto było kupione od firmy),
- potwierdzenie opłacenia akcyzy i wszystkich innych wymaganych opłat.
Jeśli pojazd nie miał jeszcze polskich tablic rejestracyjnych, konieczne jest wykonanie badania technicznego i uzyskanie zaświadczenia o pozytywnym wyniku. W przypadku samochodów, które nigdy wcześniej nie były rejestrowane w Polsce ani w innym kraju Unii Europejskiej, konieczne może być też przedstawienie świadectwa homologacji lub dokumentu potwierdzającego dopuszczenie pojazdu do ruchu.
Nie można zapomnieć o tym, że wszystkie dokumenty sporządzone w języku obcym muszą zostać przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego (w związku z tym muszą zostać opatrzone stosowną pieczęcią). Warto również sprawdzić, czy w danym urzędzie jest wymagane wcześniejsze umówienie wizyty. W niektórych miastach bez rezerwacji terminu może być trudno załatwić sprawę od ręki.
Po złożeniu wszystkich dokumentów i opłaceniu rejestracji otrzymuje się tymczasowe tablice oraz pozwolenie czasowe, które umożliwia legalne poruszanie się pojazdem do momentu wydania stałego dowodu rejestracyjnego. Cała procedura może potrwać od kilku dni do kilku tygodni, w zależności od urzędu i rodzaju pojazdu.