Samochody elektryczne jako trend motoryzacyjny, który rośnie w siłę
Samochody elektryczne to:
- redukcja emisji szkodliwych substancji do środowiska — są to pojazdy w większości zeroemisyjne. Zastąpienie nimi samochodów spalinowych pozwala ograniczyć zanieczyszczenie powietrza w miastach i poza nimi;
- niskie koszty eksploatacji — auta są zasilane prądem, co wychodzi taniej niż napędzanie pojazdu paliwem płynnym. Co więcej, są mniej awaryjne i trzeba je rzadziej serwisować. Pod tym względem korzystanie z nich również jest tańsze;
- wygoda i komfort jazdy — jazda elektrykiem ma płynny charakter. Kierowca nie musi obawiać się też stref, do których nie będzie wolno mu wjechać ze względu na ograniczenia dotyczące emisji szkodliwych substancji;
- stabilność i bezpieczeństwo — auta elektryczne doskonale trzymają się nawierzchni dzięki dopracowanej konstrukcji (nisko umieszczony środek ciężkości). Mają też wysoki moment obrotowy, który pozwala bardzo szybko wykonywać manewry na drodze (np. pokonywać przeszkody, omijać, wyprzedzać);
- darmowe parkingi — coraz częściej w miastach powstają darmowe miejsca do parkowania dla właścicieli elektryków;
- możliwość zakupu auta z dopłatą — dzięki niej kupisz samochód taniej i będziesz mógł korzystać ze wszystkich jego zalet.
Wszystko to sprawia, że samochodów elektrycznych jest coraz więcej. Są w fabrykach najpopularniejszych marek na świecie, na ulicach i w garażach. Rozwija się także infrastruktura związana z ich obsługą. Stacje ładowania stają się powoli prawie tak powszechne, jak stacje z paliwem stałym i cały czas ich przybywa.
W związku z tym wszystkim warto wiedzieć, jak działa auto elektryczne również w zakresie skrzyni biegów. Ten aspekt okazuje się kolejnym atutem tego typu pojazdów.
Czy samochód elektryczny ma skrzynię biegów? Jak działa elektryk?
Czy samochody elektryczne mają skrzynie biegów? Wszystkie pojazdy są w nią wyposażone. Nie przypomina ona jednak elementu, który jest umieszczony w aucie z silnikiem spalinowym pod względem budowy i działania.
Samochody elektryczne mogą mieć maksymalnie dwa biegi: jeden do tego, aby auto uruchomić, a drugi do tego, aby wprowadzić je w maksymalnie wydajny tryb działania. Co do zasady drugi bieg pozwala ograniczyć zużycie prądu.
Z czego wynika taka zmiana? Nie chodzi o to, że inżynierowie chcą odebrać kierowcom komfort jazdy — wręcz przeciwnie. W elektrykach jazda ma być przyjemniejsza. Taki tryb działania skrzyni biegów wynika bezpośrednio z budowy samochodu.
Silnik benzynowy osiąga odpowiedni moment obrotowy w sytuacji wąskiego zakresu prędkości obrotowej. Aby wyposażone w niego auto mogło się rozpędzić i utrzymać założone tempo jazdy, konieczna jest zmiana biegów. Tylko wtedy tworzy się warunki do tego, aby jednostka napędowa znajdowała się na prawidłowym poziomie prędkości obrotowej.
Silnik elektryczny tak nie działa. Może on osiągnąć maksymalny moment obrotowy już przy włączeniu samochodu. Co więcej, utrzymuje go także w szerokim zakresie pracy (podczas jazdy z różną prędkością, w różnych warunkach). Silnik elektryczny i tak będzie dostarczał odpowiednią energię do tego, by mogło się ono sprawnie oraz dynamicznie poruszać.
Czy w samochodzie elektrycznym jest bieg wsteczny?
Skoro jest mowa o dwóch biegach w elektrykach, to wiele osób zastanawia się, jak w takim wypadku jechać do tyłu tego typu pojazdem. Oczywiście jest to możliwe — musi być, bo ten tryb stosuje się często. Jest on niezbędny przy wykonywaniu wielu podstawowych manewrów w tym m.in. podczas parkowania, zawracania czy omijania przeszkód.
Jazda samochodem elektrycznym do tyłu nie wymaga jednak zmiany biegu. Auto zmieni tryb, jeśli dojdzie do przełożenia napięcia. Gdy będzie przyłożone odwrotnie, kierunek obrotów wirnika również się odwróci. Tym samym koła, zamiast do przodu, będą kręcić się do tyłu.
Rodzaje skrzyń biegów w autach elektrycznych
Jeśli wiesz już, czy samochód elektryczny ma skrzynię biegów, warto zastanowić się też nad tym, jak jest ona zbudowana. Wewnątrz pojazdu tego typu mogą być umieszczone różnego typu przekładnie.
Wyróżnia się następujące rodzaje skrzyń biegów w elektrykach:
- skrzynie jednobiegowe — w ich przypadku silnik jest połączony z kołami za pomocą przekładni. Konstrukcja jest prosta, intuicyjna w obsłudze, a przy tym pozwala na redukcję aż od 8 do nawet 10 obrotów wału (w stosunku do jednego obrotu silnika);
- skrzynie dwubiegowe — w tym wypadku elektryk ma dwie przekładnie. Pierwsza pozwala wprawić auto w ruch i je rozpędzić. Druga pozwala z kolei na wprowadzenie silnika w maksymalnie wydajny tryb pracy.
Wyróżnia się też auta, w których zamiast skrzyni dwubiegowej umieszcza się dwa silniki. Jeden z nich działa jak pierwsza przekładnia: wprawia auto w ruch i je rozpędza. Drugi z kolei — co do zasady większy, mocniejszy i mający większe przełożenie — załącza się do pracy na trasach długodystansowych. Pozwala on ograniczyć ilość pobieranego prądu i wprowadzić optymalny tryb pracy silnika.
Coraz częściej pojawiają się także informacje o tym, że na rynku na szeroką skalę będą dostępne samochody elektryczne z trzybiegową przekładnią. Pewne jest bowiem to, że producenci elektryków stawiają na innowacje i wciąż udoskonalają swoje propozycje dla klientów. Wszystko po to, aby dostarczyć im to, co najlepsze.
Jaka jest skrzynia biegów w samochodach elektrycznych?
Wiesz już, czy samochody elektryczne mają skrzynie biegów i jak one działają. Warto teraz zastanowić się nad tym, jakie są tego typu elementy w użyciu. Co do zasady skrzynia jest niezwykle wytrzymała. Ze specyfiki trybu pracy przekładni wynika także jej masa. Im mniej biegów, tym jest lżejsza. To z kolei bezpośrednio determinuje dynamikę elektryków i przekłada się na ich parametry użytkowe.
Wniosek jest taki: skrzynia biegów w samochodzie elektrycznym to prosty mechanizm, który jednak pozwala zadbać o komfort jazdy w każdych warunkach. Wpływa także na możliwość wygodnego kierowania samochodem i dokonywania manewrów na drodze. Jest przy tym stosunkowo mało awaryjny, a więc nie podnosi dodatkowo kosztów eksploatacji pojazdu.
Elektryki proste w użyciu i tanie w eksploatacji — tak czy nie?
Czy auta elektryczne są proste w użyciu? Zdecydowanie tak. Nie mają silnika spalinowego, więc nie trzeba obsługiwać tej jednostki oraz związanych z nią podzespołów. Nie wymagają również ciągłej zmiany biegów w celu zapewnienia płynnej jazdy w różnych warunkach. Nie są również wysoko awaryjne. Zastosowane w nich mechanizmy i podzespoły pozwalają ograniczyć ilość awarii i czynią samochody niezawodnymi.
Wszystko to z kolei przekłada się także na koszty eksploatacji. Ładowanie elektryków jest tańsze niż tankowanie pojazdów spalinowych. Tego typu auta rzadziej się też naprawia i serwisuje. Co więcej, kupując je, możesz liczyć na wiele ulg. Należą do nich m.in. darmowe parkingi, a nawet dopłaty do własnego elektryka.