Samochody spalinowe i europejskie wytyczne związane z ich sprzedażą i produkcją
To, do kiedy auta spalinowe będą dostępne w sprzedaży, zależy od regulacji panujących w danym kraju czy regionie świata. 28 marca 2023 roku Unia Europejska wydała rozporządzenie mówiące o ograniczeniu do 2030 roku o 50% produkcji aut osobowych emitujących dwutlenek węgla i o 55% aut typu van.
Samochody spalinowe — do kiedy zostanie wprowadzony całkowity zakaz produkcji?
Samochody spalinowe na razie nie znikną całkowicie z europejskich ulic. Wynika to głównie z protestów państw, których gospodarka w głównej mierze opiera się o sprzedaż właśnie takich pojazdów. Jak do tego wszystkiego odnosi się jednak prawo? Co z ochroną środowiska i ograniczeniem emisji dwutlenku węgla? Jak długo będą produkowane samochody spalinowe? Do kiedy znikną całkowicie?
Po 2035 roku wszystkie produkowane samochody spalinowe muszą być konstruowane w taki sposób, aby mogły korzystać z e-paliwa. Po tym czasie nie będzie możliwe również zarejestrowanie nowego pojazdu spalinowego. Silniki produkowanych samochodów po 2035 roku mają z zasady nie przyjmować benzyny.
Paliwo syntetyczne jako zamiennik benzyny i oleju napędowego
Paliwo, które zostanie dopuszczone przez Unię Europejską do obiegu po 2035 roku, ma pochodzić z reakcji chemicznych, a nie jak dotąd, z paliw kopalnianych. Synteza w warunkach laboratoryjnych ma prowadzić do powstania paliwa przyjaznego środowisku. To ono stanie się alternatywą dla benzyny oraz oleju napędowego.
Aktualnie wyróżnia się trzy główne typy e-paliwa:
- Gas to liquid (GTL) – paliwo otrzymywane z gazu ziemnego;
- Coal to liquid (CTL) – paliwo otrzymywane z węgla;
- Biomass to liquid (BTL) – paliwo otrzymywane z biomasy.
Zastąpienie tradycyjnych paliw ma na celu znaczne ograniczenie szkodliwych dla środowiska emisji do atmosfery. W efekcie działania te mają prowadzić do wytworzenia naturalnej potrzeby zamiany pojazdów spalinowych i wykorzystywanych w nich paliw na te sprzyjające ekologii.
Samochody dostępne w sprzedaży po 2035 roku
Wszyscy użytkownicy, którzy zdecydują się na zakup nowego samochodu po 2035 roku, będą musieli liczyć się z ograniczeniami. Wybór wcale nie będzie mały, bo do dyspozycji klientów udostępnione zostaną takie pojazdy jak:
- samochody elektryczne,
- samochody wykorzystujące ogniwa paliwowe (pojazdy elektryczne bez akumulatora),
- samochody zasilane paliwami syntetycznymi,
- hybrydy,
- samochody zasilane wodorem.
A co z używanymi samochodami spalinowymi? Czy zostanie zakazana ich sprzedaż i wymiana? Rynek aut używanych ma pozostać niezmieniony po 2035 roku. Faktem jest jednak, że wybór używanych pojazdów spalinowych będzie już znacznie mniejszy. Aktualnie wprowadzane rozporządzenia i ustawy nie zakazują jednak handlu używanych samochodów spalinowych.
Całkowita rezygnacja z użytkowania samochodów spalinowych
Na ten moment regulacje tworzone przez Unię Europejską nie mówią o całkowitym zakazie użytkowania samochodów spalinowych. W planach pojawiają się jednak założenia, które mają na celu całkowite wyeliminowanie emisji dwutlenku węgla przez pojazdy do 2050 roku. W praktyce oznacza to, że w 2050 roku wszyscy kierowcy będą musieli przesiąść się do nieemisyjnych samochodów i pożegnać się z pojazdami spalinowymi.
Przedstawiciele Unii Europejskiej ostrzegają o możliwości podniesienia opłat wynikających z wykorzystania samochodów spalinowych. Ich wyeliminowanie nie jest planowane, ale właściciele tych pojazdów mogą ponosić coraz większe koszty utrzymania i użytkowania. Z tego względu dla przyszłych posiadaczy samochodów alternatyw zbyt wiele nie ma. Rynek używanych elektryków nie jest jeszcze rozwinięty i potrzeba czasu, aby mógł stać się konkurencyjny dla sprzedaży używanych pojazdów spalinowych.
Czy zakup pojazdu spalinowego jest opłacalny?
Wizja wprowadzenia jasnych obostrzeń związanych z zakupem samochodów spalinowych budzi w większości konsumentów wątpliwości. Kierowcy, którzy chcą zainwestować w zakup nowego pojazdu, mogą zastanawiać się, czy kupowanie samochodu spalinowego ma jeszcze sens. Pojazdy elektryczne stają się coraz tańsze. Mimo to mało rozwinięta infrastruktura ładowania i ograniczenia z nią związane sprawiają, że znaczna część kierowców nie chce jeszcze decydować się na ich zakup.
Miłośnicy aut spalinowych nie powinni jednak martwić się zbyt wcześnie o to, czy zakup tego typu pojazdu jest na pewno dobrym pomysłem.
w dalszym ciągu mogą cieszyć się tradycyjnymi silnikami. Warto jednak rozważyć inwestycję w samochód dostosowany do nowych wymogów z uwagi na dobro środowiska naturalnego.
Jak będzie wyglądać zakup samochodów po 2035 roku w porównaniu z aktualnymi trendami?
Aktualnie widoczna jest tendencja, która kieruje przyszłych nabywców na zakup pojazdów z napędem akumulatorowym. Głównie dzieje się tak z uwagi na niższe koszty użytkowania niż w przypadku alternatyw oferowanych przez rynek. Produkcja paliwa wodorowego i e-paliw jest znacznie droższa, a co za tym idzie, utrzymanie pojazdu zasilanego tego typu zasobami będzie również większe. Warto jednak wziąć pod uwagę perspektywę rozwoju. Zmiany mają przecież na celu obniżenie kosztów ponoszonych w związku z zakupem i używaniem samochodów zasilanych ekologicznym paliwem.
Zakaz produkcji aut spalinowych a kondycja polskiej gospodarki
Nie da się ukryć, że rozporządzenie Unii Europejskiej stawia przed producentami aut wielkie wyzwanie. Staje się ono problematyczne również dla zwykłych użytkowników samochodów. Aktualnie cena 1 litra ekologicznego paliwa to koszt około 50 zł. Sama produkcja e-paliwa jest znacznie ograniczona. Czas, jaki wyznaczyła Unia Europejska, ma jednak pozwolić na sukcesywny wzrost popytu na ten rodzaj zasobu energetycznego, a tym samym zwiększenie produkcji i obniżenie ceny.
Przełomem zarówno dla Polski, jak i innych państw Unii Europejskiej ma się być rok 2035. Jeśli w nowych rozporządzeniach nie pojawią się inne wytyczne, to w tym właśnie czasie produkcja aut spalinowych całkowicie ustanie. Choć dla wielu przedsiębiorców będzie to prawdziwe wyzwanie, to kondycja środowiska naturalnego nie pozostawia wyboru. Emisja szkodliwych substancji na tak szeroką skalę musi zostać ograniczona.