Gniazda do ładowania samochodów elektrycznych — rodzaje, jakie wybrać?

Redakcja
RedakcjaZaktualizowano: 2024-01-19

Samochody elektryczne powstają i są wykorzystywane praktycznie w każdym zakątku świata. W związku z tym, podobnie jak w przypadku innych urządzeń zasilanych prądem, pojawiają się różnice w ich funkcjonowaniu. Niektóre z nich dotyczą elementu, jakim jest gniazdo do ładowania samochodów elektrycznych. Co warto o nim wiedzieć? Jakie rodzaje się wyróżnia? Czym się charakteryzują?

Gniazda do ładowania samochodów — co warto o nich wiedzieć?

Auta elektryczne nie są zasilane paliwem płynnym, tak jak pojazdy o tradycyjnej budowie. Do tego, aby działały, potrzebują prądu. Są więc wyposażone w porty ładowania.

Gniazda do ładowania samochodów elektrycznych mogą się różnić m.in. tym, jaki prąd przez nie przepływa. Wyróżnia się bowiem elementy służące do ładowania aut prądem stałym bądź prądem przemiennym.

Same gniazda stanowią kluczowy element infrastruktury związanej z elektromobilnością. Sprawiają bowiem, że ładowanie jest dostępne, powszechne, a przy tym bezpieczne. Staje się więc procesem równie oczywistym dla kierowców, jak tankowanie aut paliwem płynnym. Gniazdka do ładowania prądem stałym są oznaczane jako DC. Z kolei te do ładowania prądem przemiennym jako AC.

Infrastruktura związana z ładowaniem samochodów może mieć charakter publiczny lub prywatny. Coraz częściej pojawiają się urządzenia pierwszego typu. Można z nich korzystać już w całej Polsce oraz poza jej granicami. W przypadku prywatnych stacji bardzo ważne jest zadbanie o aspekty techniczne i bezpieczeństwa. Ładowanie w nieodpowiednich warunkach może bowiem spowodować usterkę samochodu — np. przez zbyt duże napięcie — i być zagrożeniem dla otoczenia.

Gniazda służące do ładowania samochodów elektrycznych powinny spełniać normy bezpieczeństwa. Muszą być też odpowiednio dopasowane do miejsca, w którym auto będzie ładowane.

Co jeszcze warto wiedzieć o ładowaniu aut?

Gniazdo do ładowania samochodów elektrycznych to niejedyny ważny element związany z tym procesem. Bardzo ważne są w tym wypadku również wtyczka i kabel ładujący. Gniazdo, inaczej też port ładowania, to slot, który pasuje do konkretnego rodzaju wtyczki ładującej. Znajdziesz go na ogólnodostępnej lub prywatnej stacji. Aby gniazdo umożliwiło ładowanie pojazdu, trzeba do niego podłączyć kabel ładujący.

Wtyczka to z kolei kabel, który ma układ pinów pasujący do danego gniazda wbudowanego w pojazd i znajdującego się na stacji ładowania. Obecnie układ tego elementu jest standaryzowany, tak aby wtyczki pasowały do różnych gniazd. Zdarza się jednak, że tak nie jest. Co może zrobić kierowca w takiej sytuacji? Możesz zaopatrzyć się w przejściówkę (podobnie jak np. polscy turyści w USA, którzy chcą np. skorzystać ze swojej ładowarki w lokalnym hotelu).

Z kolei kabel ładujący to element zakończony wtyczką o określonym standardzie. Z reguły jest sprzedawany w zestawie z samochodem. Umożliwia przesyłanie energii podczas ładowania — podobnie jak ten sam element w ładowarce do laptopa czy do telefonu.

Rodzaje gniazd do ładowania samochodów elektrycznych

Gniazdo do ładowania samochodu, ze względu na to, że może być wykorzystywane do pracy z wieloma różnymi elementami ładującymi, musi mieć odpowiednie parametry. Mogą się one jednak różnić dla każdego samochodu w zależności od tego, jakiej jest marki, z jakiego kraju pochodzi, w którym roku został wyprodukowany. Jakie elementy się wyróżnia? Czym się charakteryzuje każdy z nich i co warto o nim wiedzieć?

Złącze Typ 1

Złącze Typ 1 pozwala ładować samochód prądem przemiennym AC o nominalnej mocy 19,2 kW. Może współpracować z instalacjami jedno- i dwufazowymi. Jest to rodzaj gniazda do ładowania samochodu, który w Polsce jest raczej rzadko spotykany. Wywodzi się z Ameryki Północnej. Jeśli Twój elektryk będzie je miał, najpewniej konieczne będzie zaopatrzenie się w dodatkową przejściówkę.

Typ 1 Combo

Złącze Typ 1 Combo jest modyfikacją złącza Typ 1. Pozwala ładować auto na stacjach z prądem stałym DC, a tym samym przyspieszyć proces ładowania. Jest stosowane na szeroką skalę w samochodach produkowanych na amerykański rynek.

Złącze Typ 2

Złącze Typ 2 to oficjalny standard złącz do ładowania samochodów elektrycznych, który jest stosowany na terenie Unii Europejskiej. Może być stosowane na stacji AC i DC. Jest dostosowany do pracy w układach jednofazowych, dwufazowych i trójfazowych AC oraz trójfazowych DC.

Typ 2 Combo

Złącze Typ 2 Combo jest rozszerzoną wersją złącza Typ 2. Umożliwia ładowanie pojazdów prądem stałym DC i dużą mocą — może ona wynosić nawet ponad 300 kWh.

Złącze CHAdeMO/ Typ 4

Złącze CHAdeMO, inaczej określane też jako Typ 4, stosuje się przede wszystkim w przypadku pojazdów produkowanych na rynek azjatycki. Gniazdo pozwala ładować samochód prądem przemiennym AC i stałym DC.

Gniazdo Schuko

Gniazdo Schuko to w rzeczywistości standardowe gniazdko sieciowe o mocy 230 V. Za jego pomocą również można ładować baterie znajdujące się w samochodach elektrycznych.

Mimo tego, że zmierza się do standaryzacji gniazd w samochodach elektrycznych, wciąż występują pomiędzy nimi liczne rozbieżności. Auta są nierzadko sprowadzane z zagranicy, co może ich właścicielom nastręczać problemów z ładowaniem. Nie są one jednak w rzeczywistości tak duże i dotkliwe, jak mogłoby się wydawać. Operatorzy stacji ładowania udostępniają kierowcom różne standardy złączy. Wszystko po to, aby w jednym punkcie można było naładować samochód niezależnie do jego parametrów czy kraju produkcji.

Gniazdo do ładowania samochodu a wtyczka na stacji ładowania — jak dopasować wtyczkę do ładowania auta?

Jak dopasować gniazdo do ładowania samochodu do wtyczki na stacji ładowania? Nie jest to trudne. Wystarczy w tym aspekcie kierować się dostosowaniem złącza do specyfikacji stacji ładowania. Jeśli masz wątpliwości, jak zrobić to w prawidłowy sposób, sprawdź informacje techniczne dotyczące swojego auta. Jeśli nadal nie będziesz wiedział, jak zadbać o odpowiednie zasilanie auta, skontaktuj się ze swoim sprzedawcą lub bezpośrednio z producentem pojazdu.

Kupujesz auto i zastanawiasz się, jakie gniazdo wybrać?

Jeśli planujesz jeździć po Polsce i po terenie Unii Europejskiej, warto wybrać Złącze Typ 2 lub Typ 2 Combo. Są one dostosowane do lokalnych punktów ładowania pojazdów. Dzięki nim nie będziesz miał problemu z ładowaniem czy koniecznością zaopatrywania się w odpowiednie przejściówki.

Jak dbać o prawidłowy stan gniazda do ładowania samochodów elektrycznych?

Samochody elektryczne znacznie różnią się budową i sposobem działania od tych zasilanych spalinowo. Co do zasady rzadziej ulegają awariom np. w kontekście skrzyni biegów czy samego silnika. Ich najważniejszym punktem jest akumulator. Jego wymiana jest bardzo kosztowna i wiąże się z ograniczeniem możliwości eksploatowania całego pojazdu. W związku z tym warto zadbać o to, aby bateria działała prawidłowo. Ważne w tym kontekście jest z kolei dbanie o prawidłowy stan elementu, jakim jest gniazdo do ładowania samochodów elektrycznych. Jak się troszczyć o jego dobrą kondycję?

Bardzo ważne jest w tym kontekście przede wszystkim ładowanie pojazdu w odpowiednich warunkach. Konieczne jest również doglądanie jego stanu technicznego. Jeśli pojawią się jakiekolwiek odstępstwa od normy, wizualne bądź techniczne, koniecznie trzeba zareagować. Złącze powinno być też chronione przed nadmiernym oddziaływaniem warunków atmosferycznych oraz zanieczyszczeniami. Należy je także zabezpieczać przed uszkodzeniami mechanicznymi i regularnie poddawać przeglądom technicznym. W razie jakichkolwiek nieprawidłowości trzeba je zgłosić, a także dokonać diagnostyki i napraw.

Podsumowanie

 

  • Wyróżnia się następujące rodzaje gniazd do samochodów elektrycznych: złącze Typ 1 i Typ 1 Combo, Złącze Typ 2 i Typ 2 Combo, Złącze CHAdeMO/ Typ 4 i gniazdo Schuko.
  • Poszczególne złącza różnią się od siebie tym, z jakimi wtyczkami można je połączyć, a co za tym idzie, wpływają na proces ładowania samochodu.
  • Gniazda są bardzo ważnymi elementami w kontekście prawidłowego funkcjonowania pojazdów elektrycznych. W związku z tym warto zadbać o ich kondycję, aby uniknąć poważnych usterek, związanego z nimi stresu oraz kosztownych w realizacji napraw.
Redakcja
Redakcja
Specjaliści z zakresu motoryzacji przygotowują dla Ciebie jakościowe treści pisane prostym językiem w oparciu o własne doświadczenia i wiedzę o samochodach. Jesteśmy na bieżąco z nowościami na rynku motoryzacyjnym, dociekliwie sprawdzamy oferty i porównujemy je ze sobą, abyś mógł wybrać produkt najbardziej dopasowany do swoich potrzeb.

Najnowsze artykuły

2024-02-29

Immobilizer — co to jest i jak działa?

Masz samochód, który ma dużą wartość materialną lub sentymentalną i zależy Ci na jego maksymalnym...

2024-02-29

Wyświetlacz Head-Up Display – czym jest? Jakie ma funkcje?

Head-Up Display (HUD) to inaczej wyświetlacz przezierny. Rozwiązanie było początkowo stosowane w samolotach wojskowych. Obecnie...

2024-02-29

Układ ASR — co to jest? Jak działa system kontroli trakcji?

Samochody są obecnie bardzo zaawansowanymi technologicznie pojazdami, które inżynierowie i producenci nieustannie udoskonalają. W autach...

0 KOMENTARZY