Hybrydy typu plug-in — jaką wybrać? Czym się różni od hybrydy?

Redakcja
RedakcjaZaktualizowano: 2023-08-07

Samochody hybrydowe cieszą się nieustannie rosnącą popularnością na całym świecie, także w Polsce. Jest to wynikiem trendu na elektromobilność, który ma korzystny wpływ na środowisko. Samochody spalinowo-elektryczne są bardziej ekonomiczne w użytkowaniu, co przekłada się na większą oszczędność. Jeśli zastanawiasz się nad zakupem takiego auta, to z pewnością prędzej czy później staniesz przed wyborem – tradycyjna hybryda, czy plug-in? Dowiedz się, co je różni oraz jak wybrać odpowiedni samochód. 

Samochody hybrydowe cieszą się nieustannie rosnącą popularnością na całym świecie, także w Polsce. Jest to wynikiem trendu na elektromobilność, który ma korzystny wpływ na środowisko. Samochody spalinowo-elektryczne są bardziej ekonomiczne w użytkowaniu, co przekłada się na większą oszczędność. Jeśli zastanawiasz się nad zakupem takiego auta, to z pewnością prędzej czy później staniesz przed wyborem – tradycyjna hybryda, czy plug-in? Dowiedz się, co je różni oraz jak wybrać odpowiedni samochód. 

Co musisz wiedzieć o hybrydzie? 

Podstawowym typem hybrydy jest HEV, czyli Hybrid Electric Vehicle. Jest to pojazd wyposażony w dwa rodzaje silników: spalinowy (najczęściej benzynowy) oraz elektryczny. Ten drugi nie potrzebuje ładowania z zewnętrznego źródła, gdyż energia niezbędna do jego funkcjonowania jest odzyskiwana w trakcie hamowania samochodu. 

W pełnej hybrydzie silnik elektryczny jedynie wspomaga działanie jednostki spalinowej przy większych prędkościach oraz w trakcie jej znacznego przeciążenia. Takie auto nie oferuje jednak możliwości dłuższego podróżowania wyłącznie w trybie elektrycznym. Zgromadzony w bateriach prąd może napędzać samochód jedynie podczas jazdy z niewielką prędkością, np. w korku.  

Czym jest hybryda plug-in? 

Hybryda plug-in to samochód, który także ma dwa silniki, czyli spalinowy oraz elektryczny, ale ten drugi można ładować za pomocą prądu z sieci elektrycznej. To właśnie jedna z najważniejszych  różnic między tym autem, a standardową hybrydą HEV. Na silniku elektrycznym można przejechać nawet kilkadziesiąt kilometrów, a więc samochody plug-in są jeszcze tańsze w eksploatacji.  

Akumulatory w autach typu plug-in są zdecydowanie większe niż w tradycyjnych hybrydach. Przekłada się to większą masę pojazdów. Ładowanie baterii trwa najczęściej 2-3 godziny, ale wszystko zależy od wybranego modelu.  

Podczas jazdy po mieście hybrydą plug-in silnik spalinowy przez większość czasu nie pracuje. Zastępuje go wtedy energia elektryczna zgromadzona w akumulatorach. Jednocześnie jednostka spalinowa pozostaje cały czas w gotowości. Jeśli energia zostanie wyczerpana, to silnik uruchomi się, aby można było kontynuować jazdę do celu. Taki samochód sprawdzi się świetnie do jazdy po mieście, gdyż pozwala znacząco zmniejszyć wydatki związane z zakupem paliwa. Z powodzeniem można także wyruszyć nim w dłuższą trasę.  

Hybryda typu plug-in czy tradycyjna – jaki samochód wybrać? 

Zanim podejmiesz decyzję związaną z tym, czy lepszym rozwiązaniem będzie klasyczna hybryda HEV, czy też model plug-in, musisz poznać najważniejsze zalety oraz wady obu rozwiązań. Pomoże Ci to dopasować auto do Twoich indywidualnych potrzeb oraz oczekiwań. 

W przypadku tradycyjnej hybrydy zdecydowanie największą zaletą jest to, że silnik elektryczny jest praktycznie bezobsługowy. Nie trzeba go ładować z zewnątrz, gdyż gromadzi energię podczas jazdy samochodem. Auto jest więc zawsze gotowe do drogi, jeśli oczywiście nie zapomnisz o napełnieniu baku paliwem. Klasyczne hybrydy zapewniają płynne pokonywanie nierówności na drogach, co przekłada się na płynność jazdy. Musisz jednak mieć na uwadze to, że silnik elektryczny w takim samochodzie pracuje dość głośno, co może być uciążliwe dla wielu osób. 

Hybrydy plug-in mają wszystkie zalety tego rodzaju samochodów, a dodatkowo pozwalają zmniejszyć koszty eksploatacyjne. Generują także mniej zanieczyszczeń, co przekłada się na korzystniejszy wpływ na środowisko naturalne. Wadą tych aut jest z pewnością ich cena. Większość samochodów plug-in jest droższa niż klasyczne hybrydy.  

Tym, co łączy obie te wersje, jest z pewnością płynne działanie. Przełączanie między silnikiem spalinowym a elektrycznym przebiega sprawnie i jest właściwie nieodczuwalne dla kierowcy i pasażerów.  

Używana hybryda plug-in – na co zwrócić uwagę przy jej zakupie? 

Ze względu na wysokie ceny nowych hybryd plug-in dobrym rozwiązaniem jest zakup takiego samochodu z rynku pojazdów używanych. Taka decyzja musi być jednak dobrze przemyślana, aby wybrać auto, które posłuży przez długi czas bez zarzutu. Zanim kupisz pojazd, dowiedz się, na co zwracać szczególną uwagę.  

Przed zakupem hybrydy typu plug-in, sprawdź przede wszystkim: 

  • Stan akumulatorów – baterie mogą stracić swoje właściwości, gdy są niewłaściwie użytkowane oraz ładowane. W wyniku takiego zaniedbania mogą znacząco zmniejszyć pojemność, co przełoży się na niższy komfort użytkowania hybrydy. Musisz mieć na uwadze to, że wymiana akumulatorów jest bardzo kosztowna. Najlepszym rozwiązaniem jest poproszenie właściciela pojazdu, aby w pełni naładował baterie. Na wyświetlaczu sprawdzisz, jaki dystans będziesz mógł na nich pokonać. Jeśli porównasz go z danymi fabrycznymi, łatwo ocenisz, w jakim są stanie. Jeśli parametry będą znacząco odbiegały od pierwotnych, to może to oznaczać konieczność wymiany tych elementów. Nie zapomnij przetestować pracy akumulatorów w trakcie jazdy.  
  • Stan silnika spalinowego – to kolejny bardzo ważny element, który musisz dokładnie sprawdzić. Zweryfikuj, czy nie pracuje za głośno oraz uruchamia się niezwłocznie po włączeniu zapłonu. Silniki w samochodach hybrydowych zużywają się nieco wolniej niż w autach spalinowych, jednak nie oznacza to, że w ogóle się nie psują. 

Samochody plug-in oprócz napędu nie różnią się praktycznie niczym od aut spalinowych, co oznacza, że podczas oględzin musisz także zwrócić uwagę na takie elementy, jak zawieszenie, koła czy wnętrze. Sprawdź stan hamulców oraz nadwozia, aby ocenić, czy konkretny egzemplarz spełnia Twoje oczekiwania. 

Najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy doświadczonego oraz zaufanego mechanika, który obejrzy samochód oraz sprawdzi jego stan techniczny. Jego wiedza pozwoli dostrzec ewentualne nieprawidłowości. Dzięki temu uda Ci się wybrać hybrydę typu plug-in, która posłuży CI bez zarzutu oraz pozwoli cieszyć się ekonomiczną oraz ekologiczną jazdą.  

Podsumowanie 

  • Samochód hybrydowy, czyli HEV, to auto, w którym silnik elektryczny jedynie wspomaga pracę jednostki spalinowej oraz może napędzać pojazd w trakcie jazdy z niewielką prędkością.  
  • Hybrydy plug-in są w stanie przejechać kilkadziesiąt kilometrów, korzystając wyłącznie z silnika elektrycznego. Można go ładować prądem z zewnętrznego źródła. 
  • Zarówno hybrydy HEV, jak i plug-in mają swoje zalety oraz wady. Silniki elektryczne pierwszych z nich są praktycznie bezobsługowe, jednak pracują dość głośno. Z kolei hybrydy plug-in są droższe, ale koszty ich eksploatacji są zdecydowanie niższe. 
  • Jeśli zdecydujesz się na zakup używanej hybrydy plug-in, pamiętaj, aby dokładnie sprawdzić przede wszystkim stan akumulatorów. Ich wymiana na nowe może bowiem drogo Cię kosztować.  
  • Hybrydy plug-in różnią się od samochodów spalinowych przede wszystkim układem napędowym. Pozostałe elementy mają wspólne. Dlatego podczas oględzin używanego auta sprawdź nie tylko stan akumulatorów, ale także zawieszenia, hamulców oraz kół. 

FAQ

Jakie modele hybrydy typu plug-in można spotkać na rynku?
W jaki sposób można ładować hybrydę plug-in?
Czy hybrydy plug-in to samochody awaryjne?
Redakcja
Redakcja
Specjaliści z zakresu motoryzacji przygotowują dla Ciebie jakościowe treści pisane prostym językiem w oparciu o własne doświadczenia i wiedzę o samochodach. Jesteśmy na bieżąco z nowościami na rynku motoryzacyjnym, dociekliwie sprawdzamy oferty i porównujemy je ze sobą, abyś mógł wybrać produkt najbardziej dopasowany do swoich potrzeb.

Najnowsze artykuły

2024-02-29

Immobilizer — co to jest i jak działa?

Masz samochód, który ma dużą wartość materialną lub sentymentalną i zależy Ci na jego maksymalnym...

2024-02-29

Wyświetlacz Head-Up Display – czym jest? Jakie ma funkcje?

Head-Up Display (HUD) to inaczej wyświetlacz przezierny. Rozwiązanie było początkowo stosowane w samolotach wojskowych. Obecnie...

2024-02-29

Układ ASR — co to jest? Jak działa system kontroli trakcji?

Samochody są obecnie bardzo zaawansowanymi technologicznie pojazdami, które inżynierowie i producenci nieustannie udoskonalają. W autach...

0 KOMENTARZY