Auta hybrydowe cieszą się dużą popularnością przede wszystkim ze względu na to, że są ekologiczne oraz ekonomiczne w użytkowaniu. Jeśli planujesz zakup takiego pojazdu, to koniecznie dowiedz się, czym charakteryzują się poszczególne rodzaje napędu. Jednym z nich jest mHEV, czyli Mild Hybrid Electric Vehicle. Poznaj najważniejsze zalety oraz wady takiego samochodu.
Czym jest miękka hybryda?
Miękka hybryda (z ang. mild hybryd) to układ napędowy złożony z dwóch silników: spalinowego oraz elektrycznego. Jazda wyłącznie z użyciem tej drugiej jednostki napędowej nie jest możliwa, ale takie samochody wyróżniają się relatywnie niskimi kosztami eksploatacji. Korzystanie z dwóch silników pozwala zwiększyć wydajność, a także zmniejszyć zużycie paliwa. Napęd miękkiej hybrydy jest nieskomplikowany oraz relatywnie tani, co przekłada się na dużą popularność tych samochodów.
Czym hybryda mHEV różni się od tradycyjnych pojazdów wyposażonych w dwa napędy? Przede wszystkim tym, że jest najmniej zelektryfikowana. Producenci samochodów stosują w swoich pojazdach takie napędy głównie ze względu na to, aby spełnić normy związane z emisją spalin. Ich montaż nie jest skomplikowany ani kosztowny.
Pamiętaj! mHEV, mimo że jest ekonomiczna, to w porównaniu z pełną hybrydą oraz typu plug-in jest najmniej wydajna pod względem redukcji zużycia paliwa. Jeśli zależy Ci na bardzo oszczędnej jeździe, to wybierz te dwa rodzaje samochodów z podwójnym napędem.
Najważniejsze zalety samochodów Mild Hybrid
Dla przeciętnego użytkownika najważniejszą zaletą takiego auta jest z pewnością jego cena. Samochody Mild Hybrid są o wiele tańsze niż pełne hybrydy oraz pojazdy typu plug-in. Jednocześnie koszt ich zakupu jest jedynie nieznacznie wyższy niż w przypadku aut z silnikami diesla oraz benzynowymi.
Dużą zaletą miękkiej hybrydy jest także wygoda jej użytkowania. Nie wymaga ładowania, jak ma to miejsce w przypadku samochodów plug-in. Mild Hybrid mogą być wyposażone zarówno w automatyczne, jak i manualne skrzynie biegów. Są więc świetną opcją dla osób, które poszukują samochodów z tradycyjnym napędem.
Dzięki wspomaganiu elektrycznemu samochody mHEV poruszają się płynnie i dynamicznie. Ma to duże znaczenie zwłaszcza podczas jazdy po mieście, ale nie tylko. Ten rodzaj hybryd świetnie sprawdza się także poza miastem.
Wymieniając zalety miękkiej hybrydy, nie można zapomnieć o korzystnym wpływie na środowisko. Samochody o podwójnym napędzie generują mniej zanieczyszczeń w porównaniu z autami z silnikami spalinowymi. Spełniają także restrykcyjne normy emisji spalin, dzięki czemu ich właściciele mogą swobodnie wjeżdżać także w strefy czystego transportu.
Jak działa miękka hybryda?
W miękkiej hybrydzie silnik elektryczny, czyli generator, nie jest w stanie samodzielnie napędzić samochodu. 48-woltowy system oraz generator wspomagają pracę silnika spalinowego przy niskich prędkościach, czyli przede wszystkim podczas przyspieszania raz uruchamiania pojazdu. W przypadku Mild Hybrid kluczowe znaczenie ma moment obrotowy.
Magazynowanie energii następuje wtedy, gdy samochód hamuje lub jedzie bardzo wolno. W momencie przyspieszania akumulator oddaje energię i wspomaga tym samym układ napędowy. Zapewnia także dodatkowy moment obrotowy, co przekłada się na większą moc silnika spalinowego. Gdy miękka hybryda hamuje, cały układ przełącza się w generator i odzyskuje w ten sposób energię, która jest gromadzona w baterii.
W jaki sposób zbudowana jest miękka hybryda?
Głównym elementem samochodów mHev jest silnik elektryczny o niewielkiej mocy. W rzeczywistości jest to zintegrowany rozruszniko-alternator podłączony do spalinowej jednostki napędowej. W ten sposób jest w stanie wspierać jego pracę. Przez krótki czas dostarcza moc, która pozwala na uruchomienie silnika oraz wytworzenie energii elektrycznej. Przejmuje on funkcję alternatora.
Kolejną częścią układu miękkich hybryd jest bateria litowo-jonowa 48V. Magazynuje ona energię odzyskaną w trakcie hamowania pojazdu. Prąd jest z niej pozyskiwany zarówno podczas przyspieszania, gdy zwiększa się zapotrzebowanie na energię, ale także w trakcie funkcjonowania systemu start-stop, gdy silnik spalinowy nie pracuje. Energia pobrana z baterii podtrzymuje wszystkie elektryczne układy znajdujące się w pojeździe. W autach mHEV znajduje się również falownik DC/AC. Umożliwia on przekształcenie prądu stałego w zmienny.
Pozostałe rodzaje samochodów hybrydowych – co trzeba o nich wiedzieć?
Jak już wiesz, mHEV to tylko jeden z napędów, w jaki mogą być wyposażone samochody hybrydowe. Wyróżnia się także auta HEV oraz PHEV. Pierwsze z nich to tzw. pełne hybrydy. Silnik elektryczny w takich pojazdach pełni dwie funkcje. Pierwszą z nich jest wspomaganie jednostki spalinowej oraz ograniczanie zużycia paliwa. Drugim zadaniem jest napędzanie samochodu. W przypadku aut HEV dystans, który można pokonać wyłącznie na silniku elektrycznym, wynosi kilkanaście kilometrów.
Auta PHEV, czyli plug-in, są wyposażone w pojemne akumulatory, które można ładować także z zewnętrznego źródła. Dzięki nim są w stanie przejechać do kilkudziesięciu kilometrów wyłącznie na silniku elektrycznym. To właśnie ten rodzaj hybryd pozwala czerpać najwięcej korzyści z bezemisyjnej jazdy. Takie auta są jednak również zdecydowanie droższe niż samochody typu mHEV.