Norma emisji spalin EURO 6 – sprawdź, jakie są jej założenia i co warto o niej wiedzieć

Redakcja
RedakcjaZaktualizowano: 2024-10-15

Norma EURO 6 wskazuje na maksymalny poziom emisji spalin przez samochody wprowadzane na rynek w Unii Europejskiej. Ma ona znaczenie w kontekście ograniczenia zanieczyszczenia powietrza, a także wpływu korzystania z pojazdów na środowisko naturalne. Sprawdź, jakie są jej główne założenia i dowiedz się, kogo dotyczy. Zobacz także, co grozi właścicielom tych pojazdów, którzy się do nich nie zastosują.

Czym jest norma EURO 6 i kiedy została wprowadzona?

Normy EURO to zbiór regulacji dotyczących głównie producentów samochodów. Obowiązują one na terenie całej Unii Europejskiej, jak i Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Normy związane z emisją spalin dotyczą pojazdów z silnikiem Diesla, benzynowym, a także aut produkowanych w systemie hybrydowym. Ich zadaniem jest standaryzacja rynku samochodowego i zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do środowiska. Dotyczy to przede wszystkim:

  •  cząsteczek stałych,
  • dwutlenku siarki,
  • tlenku węgla oraz azotu,
  • innych substancji szkodliwych.

Norma emisji spalin EURO 6 została wprowadzona w 2015 roku. W ciągu ostatnich lat była ona kilkukrotnie modyfikowana. Wszystko po to, aby jej regulacje odpowiadały wprowadzanym na rynek innowacjom technologicznym. Najnowsza wersja nazwana EURO 6d obowiązuje od 2020 roku i zgodnie z nią poziom emisji dwutlenku węgla dla gamy modelowej producenta nie może wynosić więcej niż 95 g/km.

Jakie dokładnie parametry określa norma EURO 6?

Norma EURO 6 odnosi się do samochodów osobowych oraz ciężarowych. Parametry, jakie muszą spełniać, odnoszą się jednak do konkretnych typów pojazdów. Ustawodawca wyróżnia ich 3 rodzaje oznaczone jako: M, N1 oraz N2.

  • W kategorii M znajdują się samochody przeznaczone do przewozu osób, które mają co najmniej cztery koła.
  • Grupa N1 to pojazdy zaprojektowane do przewożenia ładunków, których masa całkowita nie przekracza 3,5 tony.
  • Kategoria N2 to pojazdy, których masa całkowita przekracza 3,5 tony, ale nie jest większa niż 12 ton.

W przypadku najpopularniejszej kategorii M, czyli samochodów osobowych, wyróżnia się dodatkowy podział EURO 6. Norma odnosi się odrębnie do silników Diesla oraz benzynowych. Jest to ważne, ponieważ w ich przypadku zakres emisji znacznie się różni.

Ograniczenia EURO 6 dla pojazdów napędzanych silnikiem benzynowym to:

  • tlenek węgla – 1 g/km,
  • węglowodory – 0,1 g/km,
  • węglowodory niemetanowe – 0,068 g/km,
  • tlenki azotu – 0,06 g/km,
  • cząstki stałe – 0,0045 g/km.

Norma EURO 6 dla silników wysokoprężnych, czyli Diesla, to:

  • tlenek węgla – 0,5 g/km,
  • tlenki azotu – 0,08 g/km,
  • węglowodory oraz tlenki azotu – 0,17 g/km,
  • cząstki stałe – 0,0045 g/km.

Jakie są różnice między normą emisji spalin EURO 5 i normą EURO 6?

Norma spalin EURO 5 została wprowadzona w 2011 i obowiązywała do 2015, kiedy zastąpiono ją normą EURO 6. Zarówno jedna, jak i druga miała na celu zredukowanie poziomu emisji substancji takich jak tlenek azotu, węglowodory czy cząstki stałe. Wprowadzenie w 2015 EURO 6 miało na celu zaostrzenie wcześniej obowiązujących przepisów, szczególnie w odniesieniu do silników Diesla. Najważniejsze różnice dotyczą:

  • emisji tlenków azotu – w EURO 6 znacząco obniżono ich wartość w stosunku do poprzedniej normy,
  • cząstek stałych – wprowadzono limit ich emisji dla silników napędzanych benzyną, który nie obowiązywał w poprzedniej normie,
  • testów emisyjnych – norma EURO 6 wprowadziła bardziej rygorystyczne procedury związane z testowaniem emisji spalin przez samochody, włącznie z testami rzeczywistymi,
  • wymagań dla producentów silników – norma EURO 6 wymogła montowanie dodatkowych systemów redukcji emisji szkodliwych substancji; w przypadku silników Diesla oznaczało to konieczność wprowadzenia filtra cząsteczek stałych.

Jaki cel miało wprowadzenie normy EURO 6?

Wprowadzenie nowej normy miało na celu zaostrzenie przepisów związanych z produkcją nowych samochodów. W myśl nowych regulacji pojazdy muszą spełniać określone warunki, aby mogłyby zarejestrowane na terenie Unii Europejskiej. Prowadzi to do zmniejszenia emisji szkodliwych czynników do środowiska. Zbiór przepisów stanowi również swego rodzaju wyznacznik dla stworzenia tak zwanych stref czystego transportu. Wjazd do nich mają wyłącznie te samochody, które spełniają określone normy.

Różnice w konstrukcji i cenach pojazdów spełniających normę EURO 6

Wprowadzenie normy EURO 6 wymusiło na producentach samochodów pewne zmiany w zakresie konstrukcji pojazdów, które od kilku lat muszą spełniać rygorystyczne przepisy dotyczące emisji spalin. Część z modyfikacji przełożyła się na koszty produkcji, co sprawia, że cena nowych aut wzrosła.

Jednym z kluczowych elementów jest zastosowanie filtra cząstek stałych, czyli DPF w silnikach Diesla. Ten wymaga od właścicieli prawidłowej eksploatacji pojazdu. Konieczne jest także jego regularne serwisowanie. W przypadku zaniedbań może dojść do zapchania filtra cząstek stałych. Efektem tego jest nierówna praca silnika, spadek mocy, a nawet przełączenie jednostki napędowej w tryb awaryjny. Sami kierowcy muszą więc stosować się do zaleceń producenta w zakresie użytkowania auta, a także zadbać o jego regularne przeglądy.

Co grozi kierowcom a brak przestrzegania normy emisji spalin EURO 6?

Możliwość zarejestrowania nowego samochodu wymaga spełnienia przez niego aktualnie obowiązującej normy. W skrajnym przypadku, kiedy pojazd został wyprodukowany przed wprowadzeniem normy EURO 6 (2015 rokiem) i do tej pory nie został on zarejestrowany, nie ma możliwości jego rejestracji na terenie Unii Europejskiej.

Auta wyprodukowane przed 2015 rokiem nie spełniają aktualnie obowiązujących norm spalania. Nie oznacza to jednak, że ich kierowcy nie mogą się nimi poruszać po drogach. Jednak w sytuacji, w której w danym mieście wprowadzone zostaną strefy czystego transportu, wjazd tego typu pojazdami do określonych obszarów nie będzie niemożliwy. Kierowcy będą musieli liczyć się z mandatami dochodzącymi nawet do 500 złotych (w Polsce), jeżeli złamią taki zakaz.

  • Norma EURO 6 to zbiór najnowszych regulacji dotyczących emisji spalin w przypadku pojazdów z silnikami benzynowymi, Diesla oraz hybrydowymi. Przepisy te dotyczą przede wszystkim producentów samochodów, którzy muszą dopasować oferowane przez siebie pojazdy do aktualnie obowiązujących restrykcji.
  • Strefy czystego transportu wprowadzane w największych miastach europejskich, w tym również w Polsce, określają, jakie pojazdy mogą wjechać do wyznaczonych miejsc. Odnosi się to przede wszystkim do roku produkcji pojazdu, a tym samym do norm spalania, jakie spełnia dane auto.
  • Normy spalania są aktualizowane co kilka lat. Od 2015 roku obowiązuje norma EURO 6. Szacuje się, że norma EURO 7 zostanie dokładnie określona i wprowadzona dopiero w 2029 roku, a zacznie obowiązywać od 2030 roku.
  • Normy w zakresie emisji spalin przekładają się na podzespoły montowane w samochodach, a tym samym na ich ostateczną cenę. Wynika to z konieczności wprowadzania dodatkowych elementów, takich jak np. filtra cząsteczek stałych w silnikach Diesla.

FAQ Najczęściej zadawane pytania

Czy każde auto musi spełniać normę emisji spalin EURO 6?
Jak norma EURO 6 wpływa na środowisko naturalne?
Jak sprawdzić, czy auto spełnia normę EURO 6?
Czy samochody spełniające normę emisji spalin EURO 6 są droższe? Norma emisji spalin EURO 6
Redakcja
Redakcja
Specjaliści z zakresu motoryzacji przygotowują dla Ciebie jakościowe treści pisane prostym językiem w oparciu o własne doświadczenia i wiedzę o samochodach. Jesteśmy na bieżąco z nowościami na rynku motoryzacyjnym, dociekliwie sprawdzamy oferty i porównujemy je ze sobą, abyś mógł wybrać produkt najbardziej dopasowany do swoich potrzeb.

Najnowsze artykuły

2024-11-19

Elektromobilność – co to jest?

W ostatnich latach wiele mówi się o dążeniu do zastąpienia pojazdów z silnikami spalinowymi przez...

2024-11-19

Używany samochód elektryczny – czy warto?

Chcesz kupić używany samochód elektryczny? Taka transakcja wzbudza wiele emocji, choć auta spalinowe są powszechnie...

2024-11-19

Ile pali hybryda?

Samochody hybrydowe zyskały popularność ze względu na deklarowane niskie spalanie i bardziej ekologiczny sposób użytkowania...

0 KOMENTARZY