Jak przebiega przegląd samochodu elektrycznego?
Określenie „przegląd samochodu” najczęściej dotyczy obowiązkowego badania technicznego, któremu pojazdy mechaniczne muszą być poddawane co roku (istnieje jednak kilka wyjątków np. nowe samochody osobowe pierwsze badanie muszą mieć wykonane po 3 latach, kolejne po 2, a następne co roku). Jego głównym celem jest sprawdzenie stanu technicznego oraz stwierdzenie, czy dany pojazd może być dopuszczony do ruchu.
Przegląd samochodu elektrycznego w praktyce nie różni się niczym od tego przeprowadzanego w przypadku auta spalinowego. Musi być on wykonany na uprawnionej do tego stacji diagnostycznej. Każdy przegląd składa się z 3 części:
- identyfikacji pojazdu,
- sprawdzeniu obowiązkowego wyposażenia,
- ocenie stanu technicznego podzespołów i układów.
Pierwszy etap polega przede wszystkim na sprawdzeniu zgodności numer VIN znajdującego się na poszczególnych elementach pojazdu z tym zawartym w dowodzie rejestracyjnym. Następnie diagnosta przechodzi do sprawdzenia obowiązkowego wyposażenia oraz kontroli poszczególnych podzespołów. Podczas oględzin zwraca szczególną uwagę m.in. na:
- oświetlenie – weryfikuje prawidłowe ustawienie żarówek oraz ich stan, a także sprawdza, czy na lampach nie ma odprysków lub pęknięć, które mogłyby negatywnie wpływać na widoczność i bezpieczeństwo;
- stan ogumienia – kontroluje, czy opony nie są nadmiernie zużyte, a bieżnik ma odpowiednią głębokość nie mniejszą niż 1,6 mm;
- układ kierowniczy – sprawdza stan połączeń oraz stopień zużycia ruchomych połączeń,
- hamulce – kontroluje, czy działają one skutecznie oraz równomiernie.
Diagnosta weryfikuje także stan zawieszenia, nadwozia, pasów bezpieczeństwa i układu wydechowego. Jeśli stan techniczny jest zadowalający, to informacja ta jest wpisywana do dowodu rejestracyjnego oraz Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK).
Jak postępować w przypadku wykrycia usterek w trakcie badania technicznego auta?
Diagnosta wykonujący przegląd może stwierdzić występowanie trzech rodzajów usterek:
- drobnych,
- istotnych,
- stwarzających zagrożenie.
Pierwsze z nich, czyli drobne, nie mają większego wpływu na bezpieczeństwo ani środowisko naturalne. W przypadku ich wykrycia kierowca jest o nich informowany, aby miał świadomość ich obecności. Jednak auto z takimi usterkami bez problemu przejdzie badanie.
Kolejną grupą są usterki istotne. Ze względu na to, że mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo na drodze oraz negatywnie oddziaływać na środowisko, właściciel takiego pojazdu musi je usunąć w ciągu 14 dni. Wtedy Niezbędna jest ponowna wizyta na stacji kontroli, w trakcie której diagnosta sprawdzi, czy faktycznie zostały one zniwelowane. Jeśli tak, to przedłuży ważność badania technicznego.
Trzecią grupą są usterki stwarzające zagrożenie. Zalicza się do nich np. uszkodzone przewody hamulcowe lub problemy z pracą układu kierowniczego, które mogą negatywnie wpływać na bezpieczeństwo. Ich obecność uniemożliwia dalsze korzystanie z pojazdu, dlatego w takiej sytuacji diagnosta zatrzymuje dowód rejestracyjny. Właściciel pojazdu musi je usunąć oraz ponownie zgłosić się na badanie techniczne. Jeśli jego wynik będzie pozytywny, to odzyska dokument.
Przegląd samochodu elektrycznego – co ile trzeba go wykonywać?
Zgodnie z przepisami obowiązującymi w Polsce, pierwszy przegląd techniczny należy wykonać 3 lata od zarejestrowania pojazdu mechanicznego, a więc także samochodu elektrycznego. Kolejny musi się odbyć po upływie 2 lat, a następne co roku. Zastanawiasz się, ile trwa taki przegląd? Najczęściej zajmuje on kilkadziesiąt minut, ale jest to czas krótszy niż w przypadku aut spalinowych. Elektryki nie muszą bowiem przechodzić kontroli emisji spalin, gdyż ich nie generują.
Jaka jest cena badania technicznego samochodu elektrycznego?
Cena badania technicznego auta elektrycznego jest taka sama, jak samochodu spalinowego i wynosi 98 zł. Do tej kwoty doliczana jest złotówka jako opłata na rzecz Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Opłaty te są ustalane odgórnie, dlatego cennik jest taki sam dla wszystkich stacji diagnostycznych w całej Polsce.
Ważne! 3 września 2025 r. wiceminister infrastruktury podpisał rozporządzenie wprowadzające zmiany w cenach badań technicznych pojazdów. Nowe stawki obowiązują od 19 września 2025 r. Opłata za badanie techniczne samochodu osobowego kosztuje 149 zł. Więcej, bo 245 zł zapłacą właściciele aut wyposażonych w instalację gazową.
Nowe samochody, w tym także elektryczne, powinny przechodzić w Autoryzowanych Stacjach Obsługi. Są one nieobowiązkowe, a ich głównym celem jest sprawdzenie sprawności układów. Przegląd techniczny może być także wymogiem do zachowania gwarancji producenta.
Jego koszty nie są regulowane odgórnie, dlatego stawki w poszczególnych miastach mogą się od siebie znacząco różnić. Średnio koszt przeglądu elektryka to średnio 500-800 zł. Warto pomyśleć o zakupie pakietu serwisowego, w którym koszt pojedynczego badania jest znacznie niższy.
Jakie są kary za brak ważnego badania technicznego?
Podczas przeprowadzania kontroli drogowej sprawdzana jest m.in. ważność badania technicznego. Organy uprawnione do ich wykonywania mają dostęp do danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, dlatego mogą to łatwo zweryfikować. Kierowca poruszający się pojazdem bez ważnych badań, musi liczyć się z mandatem. W 2025 roku kara wynosi od 1 500 do 5 000 zł. Wszystko zależy od stanu technicznego pojazdu oraz tego, o ile został przekroczony termin. Kierowca, który został w ten sposób ukarany, musi zgłosić się w ciągu 7 dni do stacji diagnostycznej oraz wykonać przegląd. Jest to niezbędne do odzyskania dowodu rejestracyjnego.