Rejestracja samochodu z USA krok po kroku

Redakcja
RedakcjaZaktualizowano: 2024-07-19

Samochody sprowadzane z USA cieszą się dużą popularnością wśród polskich kierowców. Ich rejestracja jest możliwa po dopełnieniu kilku formalności oraz dokonaniu przeróbek technicznych. Są one niezbędne, aby taki pojazd spełniał wymogi przepisów drogowych. Dowiedz się, jak przebiega taka procedura krok po kroku i o czym musisz pamiętać.

Zgodnie z danymi Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR USA zajmuje 4 miejsce w rankingu krajów, z których Polacy najchętniej sprowadzają auta. W pierwszym kwartale 2024 r. było to 5 160 samochodów.

Samochody z USA – to warto wiedzieć

Zastanawiasz się, czy sprowadzenie auta z USA to opłacalne rozwiązanie także dla Ciebie? Jeśli poświęcisz czas na to, aby znaleźć model w dobrym stanie technicznym spełniający Twoje oczekiwania, to zdecydowanie tak. Przede wszystkim w wielu przypadkach import samochodu zza oceanu i tak jest tańszy w porównaniu z kosztami zakupu takiego samego modelu w Europie. Bardzo często takie auta mają także bogate wyposażenie w standardowej wersji oraz są w świetnym stanie technicznym. Możesz więc znaleźć kilkuletni samochód w przystępnej cenie, którego sprowadzenie do Polski będzie świetnym rozwiązaniem.

Poszukiwania samochodu z USA najlepiej rozpocząć od najpopularniejszych serwisów z ogłoszeniami. Zalicza się do nich następujące witryny:

• Copart.com,
• IAAI.com,
• Cars.com,
• AutoTrader.com,
• CarGurus.com.

Znajdziesz na nich ogłoszenia zarówno o samochodach bezwypadkowych w świetnym stanie technicznym, jak i tych, które mają różnego rodzaju uszkodzenia. Jeśli są one drobne i można je bez przeszkód usunąć już w Polsce, możesz rozważyć zakup takiego auta zwłaszcza, jeśli jego cena jest atrakcyjna. Pamiętaj jednak, że dotyczy to wyłącznie niewielkich uszkodzeń takich jak np. delikatne wgniecenie karoserii.

Zanim zdecydujesz się na zakup konkretnego modelu, dokładnie zweryfikuj jego stan prawny oraz techniczny. Najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy zaufanego mechanika, który przeprowadzi kompleksowe oględziny. Zweryfikuje, czy auto nie ma poważnych uszkodzeń i przekaże Ci kompletny raport.

Jakie opłaty wiążą się ze sprowadzeniem samochodu z USA?

Decydując się na auto z USA, musisz liczyć się z dodatkowymi kosztami związanymi nie tylko z jego zakupem czy transportem. Niezbędne jest opłacenie cła w wysokości 10% wartości pojazdu oraz podatku VAT. Stawka tego ostatniego w Polsce wynosi 23%. Możesz jednak zdecydować się na transport auta do portu w innym kraju np. w Niemczech. Tam VAT to 19%.

Kolejną opłatą jest akcyza. Jej stawka jest uzależniona przede wszystkim od rodzaju napędu oraz pojemności silnika:

  • 3,1% – dla samochodów z silnikami spalinowymi o pojemności do 2000 cm3,
  • 18,6% – dla samochodów z silnikami spalinowymi o pojemności powyżej 2000 cm3,
  • 9,3% – dla klasycznych hybryd HEV, hybryd plug-in PHEV oraz miękkich hybryd MHEV, z silnikami spalinowymi o pojemności powyżej 2000 cm3, ale nie wyżej niż 3500 cm3,
  • 1,55% – dla klasycznych hybryd HEV oraz miękkich hybryd MHEV z silnikami spalinowymi o pojemności do 2000 cm3.

Ważne! Samochody elektryczne lub z napędem wodorowym są zwolnione z akcyzy.

Rejestracja auta z USA – krok po kroku

Rejestracja samochodu z USA wymaga dopełnienia kilku formalności, zanim udasz się z niezbędnymi dokumentami do Wydziału Komunikacji. Przede wszystkim musisz pamiętać o:

  • tłumaczeniu dokumentów – musi to zrobić tłumacz przysięgły. Aby nieco obniżyć koszty, zadbaj o to, aby umowa kupna – sprzedaży została sporządzona w dwóch językach;
  • badaniu technicznym – aby auto przeszło przegląd, najczęściej wymagane są zmiany konstrukcyjne dotyczące m.in. oświetlenia, układu wydechowego oraz licznika. Dopiero po ich uwzględnieniu możesz zgłosić się do stacji kontroli pojazdów.

Do Wydziału Komunikacji należy udać się z następującymi dokumentami:

  • wypełnionym wnioskiem o rejestrację,
  • dowodami uiszczenia wszelkich opłat,
  • dokumentem potwierdzającym własność pojazdu (umowa kupna-sprzedaży, faktura itd.),
  • dowodem rejestracyjnym,
  • kartą pojazdu (jeśli jest),
  • dotychczasowymi tablicami rejestracyjnymi (jeśli są),
  • zaświadczeniem o badaniu technicznym,
  • dowodem odprawy celnej.

Rejestracja samochodu z USA wiąże się z takimi samymi kosztami, jak w przypadku aut sprowadzanych z krajów europejskich. Będziesz musiał zapłacić 160 zł lub 1080 zł (gdy zdecydujesz się na indywidualne tablice rejestracyjne). Cząstkowe koszty wynoszą:

  • 80 zł – za wydanie tablic rejestracyjnych,
  • 1000 zł – za wydanie indywidualnych tablic rejestracyjnych,
  • 54 zł – za wydanie dowodu rejestracyjnego,
  • 13,50 zł – za wydanie pozwolenia czasowego,
  • 12,50 zł – za wydanie nalepki legalizacyjnej.

Pamiętaj także o tym, że każdy pojazd musi mieć ważne ubezpieczenie OC. Możesz zdecydować się na wykupienie krótkoterminowej polisy, która pozwoli Ci dopełnić wszelkie formalności. Przed jej upływem musisz jednak pamiętać o zakupie standardowego ubezpieczenia. Krótkoterminowe OC nie przedłuża się bowiem automatycznie.

Czy samochód z USA można zarejestrować jako zabytek?

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby auto sprowadzone z USA zarejestrować w Polsce jako pojazd zabytkowy. Musi jednak spełniać określone wymogi:

  • mieć co najmniej 25 lat,
  • produkcja modelu zakończyła się co najmniej 15 lat temu,
  • mieć 75% oryginalnych części.

W niektórych uzasadnionych przypadkach m.in. gdy pojazd wyróżnia się wyjątkowymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi lub brał udział w ważnych wydarzeniach historycznych, dopuszczalne jest, aby miał mniej niż 25 lat.

Rejestracja samochodu jako zabytek wymaga wcześniej uzyskania wpisu do rejestru zabytków oraz przeprowadzenia badania technicznego. W pierwszym przypadku niezbędna jest opinia rzeczoznawcy do spraw techniki samochodowej. Wydaje on także białą kartę. Badanie techniczne można wykonać na dowolnej Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów lub w Instytucie Transportu Drogowego. Po jego zakończeniu otrzymasz stosowne zaświadczenie zwalniające z konieczności wykonywania corocznych przeglądów. Z kompletem dokumentów musisz udać się do Wydziału Komunikacji w celu zarejestrowania samochodu zabytkowego.

  • Samochody z USA cieszą się dużą popularnością głównie ze względu na to, że można znaleźć egzemplarze w doskonałym stanie technicznym i atrakcyjnej cenie.
  • Za auto sprowadzane zza oceanu trzeba zapłacić akcyzę, cło oraz podatek VAT.
  • Przed rejestracją auta z USA należy przetłumaczyć wszystkie dokumenty oraz wykonać badanie techniczne. Wcześniej trzeba sprawdzić, czy nie są wymagane przeróbki konstrukcyjne mające na celu dostosowanie auta do wymogów prawnych.
  • W Wydziale Komunikacji należy złożyć stosowny wniosek wraz z kompletem dokumentów. Opłata za rejestrację to 160 zł lub 1080 zł w przypadku indywidualnych tablic rejestracyjnych.
  • Samochód sprowadzony z USA, który spełnia określone wymogi, może być zarejestrowany jako zabytek. Niezbędne jest jednak uzyskanie opinii rzeczoznawcy oraz białej karty, a także przeprowadzenie badań technicznych

FAQ Najczęściej zadawane pytania

Jakie zmiany techniczne są najczęściej wymagane w przypadku aut z USA?
Czy rejestracja auta z USA jest droższa niż w przypadku samochodów
Ile czasu jest na zarejestrowanie auta z USA?
Redakcja
Redakcja
Specjaliści z zakresu motoryzacji przygotowują dla Ciebie jakościowe treści pisane prostym językiem w oparciu o własne doświadczenia i wiedzę o samochodach. Jesteśmy na bieżąco z nowościami na rynku motoryzacyjnym, dociekliwie sprawdzamy oferty i porównujemy je ze sobą, abyś mógł wybrać produkt najbardziej dopasowany do swoich potrzeb.

Najnowsze artykuły

2024-11-19

Elektromobilność – co to jest?

W ostatnich latach wiele mówi się o dążeniu do zastąpienia pojazdów z silnikami spalinowymi przez...

2024-11-19

Używany samochód elektryczny – czy warto?

Chcesz kupić używany samochód elektryczny? Taka transakcja wzbudza wiele emocji, choć auta spalinowe są powszechnie...

2024-11-19

Ile pali hybryda?

Samochody hybrydowe zyskały popularność ze względu na deklarowane niskie spalanie i bardziej ekologiczny sposób użytkowania...

0 KOMENTARZY