Samochód na etanol – co warto wiedzieć?

Redakcja
RedakcjaZaktualizowano: 2025-11-07

Wysokie i dynamicznie zmieniające się ceny paliw sprawiają, że producenci samochodów szukają alternatywnych rozwiązań, które mają wpłynąć na obniżenie kosztów utrzymania aut. Jednym z nich może być wprowadzenie na szeroką skalę zasilania pojazdów etanolem. Czy taka koncepcja to przyszłość motoryzacji? Sprawdź, co warto wiedzieć o tym paliwie.

Samochód na etanol – pojazd z technologią FlexiFuel

Pierwszym samochodem przystosowanym do stosowania różnych rodzajów paliwa był Ford T. Jego silnik został zaprojektowany w taki sposób, aby bez problemu radził sobie z zamiennikami tradycyjnej benzyny1. Technologia wykorzystująca etanol do napędzania samochodów rozwinęła się przede wszystkim w Brazylii, a później trafiła również do Stanów Zjednoczonych. W Europie silniki FlexiFuel zaczęli stosować głównie szwedzcy producenci aut m.in. Volvo.

W 2018 r. Toyota zaprezentowała w Brazylii prototyp samochodu z układem napędowym Hybrid FFV Flexible-Fuel Vehicle). To pierwsze auto, które nie tylko ma silnik spalinowy przystosowany do stosowania różnych rodzajów paliwa, ale także technologię wspierania tradycyjnej jednostki napędowej silnikiem elektrycznym.

Ten innowacyjny model powstał na platformie TNGA i bazie auta Toyota Prius IV generacji. Jest to kolejny krok, który ten japoński koncern podejmuje na rzecz eliminowania dwutlenku węgla i ochrony środowiska. Do 2050 r. marka ta planuje jego całkowite wykluczenie z całego cyklu produkcji pojazdów.

Z kolei w 2023 r. w Delhi Toyota przedstawiła prototyp pierwszego na świecie zelektryfikowanego pojazdu Electrified Flex Fuel Vehicle, który także może być zasilany etanolem. Spełnia on najbardziej rygorystyczną normę emisji spalin BS 6 (Stage II)2. Mowa o modelu Innova Hycross.

Bioetanol na stacjach – co to za paliwo?

Być może za jakiś czas na polskich stacjach benzynowych pojawi się nowe paliwo z oznaczeniem E85. Czym się ono charakteryzuje? Jest to paliwo składające się w 85% z bioetanolu i 15% z benzyny bezołowiowej. Pierwsza z substancji powstaje dzięki procesowi fermentacji biomasy. W polskich warunkach klimatycznych bioetanol może być produkowany ze zbóż lub buraków cukrowych.

Stosowanie tego paliwa może korzystnie wpłynąć na środowisko ze względu na ograniczenie emisji dwutlenku węgla i innych zanieczyszczeń. Ma ono jednak swoje ograniczenia. W porównaniu do tradycyjnej benzyny jest bowiem mniej kaloryczne. Wiąże się to z wyższym spalaniem, a więc większym zużyciem paliwa.

Auto na etanol – jakie modele mogą być zasilane paliwem E85?

Gdy paliwo E85 pojawi się na stacjach benzynowych na szeroką skalę, będą mogli z niego korzystać wyłącznie właściciele pojazdów przystosowanych do jego stosowania. Co to oznacza w praktyce? Jest ono przeznaczone tylko dla samochodów wyposażonych w silniki FlexiFluel przystosowane do pracy z różnymi mieszankami etanolu i benzyny. Wysoka zawartość pierwszego ze składników – będącego alkoholem z chemicznego punktu widzenia – może negatywnie wpływać na żywotność oraz funkcjonowanie elementów układu paliwowego i silnika. Stosowanie tego paliwa w nieprzystosowanych autach może skutkować poważną i kosztowną awarią.

Jakie modele samochodów są wyposażone w silniki FlexiFuel? To głównie modele Saaba od rocznika 2005 w górę, a także m.in.:

  • Ford Focus II,
  • Ford Mondeo II,
  • Ford Galaxy II.

Tego rodzaju silniki stosowane są również przez markę Volvo (m.in. w modelu S40 i V70). Nie oznacza to jednak, że każdy z wymienionych modeli musi mieć jednostkę napędową w technologii FlexiFuel. Informację o tym, czy została ona zastosowana, możesz znaleźć np. na tylnej klapie (napis FlexiFuel).

Zalety i wady stosowania etanolu jako paliwa do samochodów

Wśród najważniejszych zalet stosowania mieszanek paliwowych z dużą zawartością etanolu można wymienić:

  • niższą emisję dwutlenku węgla i innych zanieczyszczeń, a to przekłada się na korzystniejszy wpływ na środowisko;
  • wsparcie rolnictwa i odchodzenie od paliw kopalnych dzięki zastosowaniu biomasy (trzciny cukrowej, zbóż, buraków cukrowych itd.).

Najpoważniejsze ograniczenia to przede wszystkim wyższe spalanie i konieczność częstego tankowania, a to może być uciążliwe zwłaszcza w trakcie długich podróży. Taka mieszanka w wielu modelach może nie zapewnić oczekiwanych osiągów. Problemem jest także ograniczona dostępność paliwa na bazie etanolu.

Czy można przystosować silnik samochodu na zasilanie etanolem?

Tak, możliwe jest dokonanie przeróbek, dzięki którym silnik samochodu będzie przystosowany do paliwa E85 o wysokiej zawartości etanolu. Wymaga to jednak umiejętności oraz wiedzy mechanika. W pierwszej kolejności musi ocenić, czy możliwe jest wykonanie modyfikacji. Etanol ma inne właściwości niż benzyna (m.in. jest bardziej korozyjny) i może powodować degradację niektórych elementów układu paliwowego. Konieczna jest wymiana węży oraz filtrów na takie, które są wykonane z materiałów odpornych na działanie alkoholu np. tworzyw syntetycznych.

Jak już wiesz, paliwo o wysokiej zawartości etanolu ma mniejszą kaloryczność, dlatego potrzeb go więcej, aby osiągnąć tę samą moc, jaką zapewnia benzyna. Może to więc wymagać zastosowania większego zbiornika, aby uniknąć częstych wizyt na stacjach paliw.

Inna gęstość oraz właściwości spalania w porównaniu z benzyną sprawiają, że niezbędna jest zmiana dysz gaźnika. Paliwo to potrzebuje bowiem innej ilości powietrza. Niezbędny jest prawidłowy dobór rozmiaru dysz, aby silnik mógł prawidłowo pracować na takiej mieszance.

Podczas modyfikacji układu paliwowego mechanik musi również zwiększyć kąt wyprzedzenia zapłonu. Jest to niezbędne, aby jednostka napędowa była w stanie uzyskać optymalne osiągi.

Paliwo E10 – co warto o nim wiedzieć?

Od 1 stycznia 2024 r. na stacjach paliw pojawiło się nowe oznaczenie E10. Co warto wiedzieć na jego temat? Zastąpiło benzynę E5 (Pb95). Nowe paliwo różni się od niej swoim składem. Zawiera bowiem do 10% biokomponentów, czyli bioetanolu. Mimo iż w Polsce E10 pojawiło się stosunkowo niedawno, to jest ono powszechnie stosowane w wielu krajach Unii Europejskiej m.in. w:

  • Bułgarii,
  • Finlandii,
  • Francji,
  • Estonii,
  • Niemczech,
  • Luksemburgu.

Nie każde auto jest przystosowane do tego rodzaju paliwa. Ma ono bowiem nieco inne właściwości niż benzyna E5. Jeśli nie masz pewność, czy zastosować E10, sprawdź informacje umieszczone na klapie wlewu paliwa lub instrukcji obsługi. Możesz również zrobić to na stronie https://e10.klimat.gov.pl/. Wystarczy, że wybierzesz markę i model swojego pojazdu oraz rok produkcji. Po kliknięciu w przycisk „sprawdź” zobaczysz informację, czy Twoje auto jest przystosowane do nowego paliwa.

Dobrą informacją jest to, że większość samochodów wyprodukowanych po 2002 r. jest przystosowana do paliwa E10. W przypadku aut marki Audi może je zastosować do każdego modelu z wyjątkiem tych, które są wyposażone w bezpośredni wtrysk powietrza. Aby zatankować E10 do Fiata, musi być to samochód z silnikiem spełniającym co najmniej normę spalin Euro 3 (m.in. emisja CO na poziomie do 2,3 g/km i HC na poziomie do 0,2 g/km). Jeśli chodzi o markę Ford, to z tym rodzajem paliwa kompatybilne są wszystkie modele produkowane po 1992 r. Wyjątek stanowi Ford Mondeo 1.8 SCI z rocznika 2003-2007. W przypadku marki Honda E10 można bezpiecznie stosować w modelach wyposażonych w elektroniczny układ wtrysku paliwa (większość modeli wyprodukowanych po 1995 r.). E10 może zasilać także modele Opla z wyłączeniem silników o pojemności 2.2 z bezpośrednim wtryskiem, czyli m.in. Opla Vectry i Zafiry.

Źródła:

  • Pierwszym samochodem przystosowanym do stosowania różnych rodzajów paliw, w tym etanolu, był Ford T.
  • Innowacyjnym paliwem, które może być za jakiś czas dostępne na polskich stacjach, jest E85. Składa się z bioetanolu (85%) oraz benzyny bezołowiowej (15%).
  • Do stosowania mieszanki etanolu i benzyny przystosowane są wyłącznie pojazdy wyposażone w silniki FlexiFuel.
  • Paliwa z wysoką zawartością etanolu są bardziej ekologiczne niż tradycyjna benzyna.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

Czy paliwo E85 jest dostępne na polskich stacjach benzynowych?
Czym różni się E85 od zwykłej benzyny?
Czy silniki FlexiFuel są opłacalnym rozwiązaniem?
Czy silniki FlexiFuel to przyszłość motoryzacji?
Redakcja
Redakcja
Specjaliści z zakresu motoryzacji przygotowują dla Ciebie jakościowe treści pisane prostym językiem w oparciu o własne doświadczenia i wiedzę o samochodach. Jesteśmy na bieżąco z nowościami na rynku motoryzacyjnym, dociekliwie sprawdzamy oferty i porównujemy je ze sobą, abyś mógł wybrać produkt najbardziej dopasowany do swoich potrzeb.

Najnowsze artykuły

2025-10-28

Ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego?

Czas ładowania samochodu elektrycznego zależy od kilku czynników, a jednym z nich jest rodzaj ładowarki....

2025-10-09

Tankowanie wodoru — ile kosztuje? Cena wodoru

Samochody napędzane wodorem nie są jeszcze tak popularne jak te napędzane energią elektryczną. Jest to...

2025-10-07

Samochód na etanol – co warto wiedzieć?

Wysokie i dynamicznie zmieniające się ceny paliw sprawiają, że producenci samochodów szukają alternatywnych rozwiązań, które...

0 KOMENTARZY