System AVAS — jak działa sztuczny dźwięk samochodu elektrycznego?

Redakcja
RedakcjaZaktualizowano: 2023-08-07

Samochody elektryczne zapewniają wysoki komfort jazdy głównie ze względu na cichą pracę silnika. O ile dla kierowcy jest to bardzo wygodne, to dla innych uczestników ruchu, a przede wszystkim przechodniów, stwarza duże zagrożenie. Nie są oni bowiem w stanie usłyszeć zbliżającego się pojazdu. Aby zmniejszyć ryzyko potrącenia, producenci samochodów elektrycznych muszą montować w nich system AVAS. Przekonaj się, czym jest oraz w jaki sposób działa. 

Samochody elektryczne zapewniają wysoki komfort jazdy głównie ze względu na cichą pracę silnika. O ile dla kierowcy jest to bardzo wygodne, to dla innych uczestników ruchu, a przede wszystkim przechodniów, stwarza duże zagrożenie. Nie są oni bowiem w stanie usłyszeć zbliżającego się pojazdu. Aby zmniejszyć ryzyko potrącenia, producenci samochodów elektrycznych muszą montować w nich system AVAS. Przekonaj się, czym jest oraz w jaki sposób działa. 

Czym jest system AVAS? 

AVAS (Audible Vehicle Alert System) jest akustycznym systemem ostrzegania o zbliżającym się pojeździe. Instaluje się go w samochodach, które charakteryzują się bardzo cichą pracą silnika, czyli w autach hybrydowych oraz elektrycznych.  

Jak działa system AVAS? 

Głównym założeniem systemu AVAS jest to, że nie pracuje on cały czas. Dzięki temu w żaden sposób nie obniża komfortu kierowcy oraz pasażerów, którzy poruszają się pojazdem elektrycznym lub hybrydowym. Uruchamia się on wtedy, gdy samochód jedzie wolniej niż 20 km/h. W przypadku niektórych modeli prędkość ta wynosi 30 km/h. Sygnał dźwiękowy włącza się automatycznie, dlatego kierowca nie musi o tym pamiętać. 

System AVAS może zostać ręcznie wyłączony, tak samo jak funkcja start-stop, ale po wyłączeniu silnika oraz jego ponownym uruchomieniu sygnał ostrzegawczy również będzie gotowy do działania. W przypadku aut hybrydowych AVAS może nie działać, nawet jeśli auto nie osiągnęło jeszcze odpowiedniej prędkości. Dzieje się tak jednak tylko wtedy, gdy uruchomiony jest silnik spalinowy, którego pracę słychać nawet jeśli auto jedzie wolno.  

Zasady dotyczące systemu AVAS 

Wymogi związane z systemem AVAS określają, że powinien to być ciągły dźwięk zbliżony do pracy silnika spalinowego. Jego głośność musi oscylować w granicach od 56 do 75 decybeli, aby był on dobrze słyszalny dla pieszych. Stosowanie systemu AVAS w nowych samochodach elektrycznych oraz hybrydowych jest konieczne od 1 lipca 2019 roku. Oznacza to, że wszystkie auta tego rodzaju, które opuściły taśmy produkcyjne po tej dacie, muszą mieć ten rodzaj instalacji. W przeciwnym razie pojazd nie przejdzie homologacji i nie zostanie dopuszczony do ruchu.  

Ważne! Obowiązek stosowania systemu AVAS dotyczy wszystkich samochodów hybrydowych i elektrycznych. Oznacza to, że od 1 lipca 2021 roku właściciele starszych aut bezemisyjnych, muszą mieć go na wyposażeniu swoich pojazdów.  

System AVAS a bezpieczeństwo pieszych  

Samochody, które poruszają się bezgłośnie to duże zagrożenie dla wszystkich pieszych, a w szczególności dla osób niewidomych, które głównie za pomocą słuchu są w stanie zidentyfikować niebezpieczeństwo. Ryzyko wejścia pod auto, którego nie słychać jest więc bardzo duże. System AVAS wydający dźwięki za pomocą niewielkiego głośnika skutecznie wpływa na podniesienie poziomu bezpieczeństwa pieszych, jak i samego kierującego.  

Co trzeba wiedzieć o systemie AVAS? 

System AVAS to sensor zamknięty w obudowie o niewielkich rozmiarach. Dzięki temu zajmuje on mało miejsca i nie sprawia większego problemu podczas montażu. Gwarantuje niskie zużycie energii przy normalnych warunkach pracy.  

Co oprócz AVAS? Obowiązkowe wyposażenie aut elektrycznych i hybrydowych 

Właścicieli samochodów elektrycznych i hybrydowych obowiązują takie same przepisy dotyczące obowiązkowego wyposażenia, jak w przypadku użytkowników aut spalinowych. Zgodnie z nimi w każdym pojeździe musi się znaleźć gaśnica oraz trójkąt ostrzegawczy. Ich brak skutkuje nałożeniem mandatu w przypadku kontroli drogowej.  

Pamiętaj! Zgodnie z Konwencją Wiedeńską każdy kierujący pojazdem musi stosować się do przepisów obowiązujących w kraju, w którym się znajduje. Oznacza to, że to, co w Polsce jest nieobowiązkowe, w innych państwach musisz mieć na wyposażeniu swojego auta. Dotyczy to m.in. apteczki pierwszej pomocy oraz kamizelki odblaskowej.  

Samochody elektryczne poruszające się po obszarze Unii Europejskiej powinny być wyposażone także w systemy do ładowania oraz zabezpieczenia elektryczne. Niezbędne są również wskaźniki informujące o poziomie napełnienia akumulatorów.  

Oprócz obowiązkowego wyposażenia w postaci trójkąta i gaśnicy warto także w samochodzie mieć apteczkę pierwszej pomocy. Może ona się przydać w wielu sytuacjach na drodze. Jej zawartość warto na bieżąco sprawdzać pod kątem ważności.  

Podsumowanie 

  • System AVAS ma na celu ostrzegać przechodniów o nadjeżdżającym samochodzie elektrycznym lub hybrydowym. Jest to konieczne ze względu na bardzo cichą pracę ich silników.  
  • Od 1 lipca 2021 roku wszystkie samochody bezemisyjne muszą być wyposażone w taki system.  
  • Wprowadzenie obowiązku instalacji systemu AVAS w pojazdach hybrydowych oraz elektrycznych znacząco zwiększyło bezpieczeństwo zwłaszcza w miejscach, gdzie auta i piesi poruszają się po tej samej jezdni np. na parkingach. 
  • System AVAS nie jest jedynym obowiązkowym wyposażeniem aut elektrycznych i hybrydowych. Musi się w nich znaleźć gaśnica oraz trójkąt ostrzegawczy. Pojazdy elektryczne powinny także mieć systemy do ładowania akumulatorów, wskaźniki ich naładowania oraz odpowiednie zabezpieczenia.  
  • W samochodach, także elektrycznych i hybrydowych, warto wozić apteczkę pierwszej pomocy oraz kamizelkę odblaskową.  

FAQ

Czy system ostrzegania pieszych AVAS uruchamia się tylko podczas jazdy do przodu?
Gdzie można kupić system AVAS?
Czy system AVAS ma zawsze taki sam dźwięk?
Redakcja
Redakcja
Specjaliści z zakresu motoryzacji przygotowują dla Ciebie jakościowe treści pisane prostym językiem w oparciu o własne doświadczenia i wiedzę o samochodach. Jesteśmy na bieżąco z nowościami na rynku motoryzacyjnym, dociekliwie sprawdzamy oferty i porównujemy je ze sobą, abyś mógł wybrać produkt najbardziej dopasowany do swoich potrzeb.

Najnowsze artykuły

2024-02-29

Immobilizer — co to jest i jak działa?

Masz samochód, który ma dużą wartość materialną lub sentymentalną i zależy Ci na jego maksymalnym...

2024-02-29

Wyświetlacz Head-Up Display – czym jest? Jakie ma funkcje?

Head-Up Display (HUD) to inaczej wyświetlacz przezierny. Rozwiązanie było początkowo stosowane w samolotach wojskowych. Obecnie...

2024-02-29

Układ ASR — co to jest? Jak działa system kontroli trakcji?

Samochody są obecnie bardzo zaawansowanymi technologicznie pojazdami, które inżynierowie i producenci nieustannie udoskonalają. W autach...

0 KOMENTARZY