Zasięg samochodów elektrycznych wyznacza się identycznie jak zasięg samochodów z silnikami spalinowymi – producenci przeprowadzają testy, np. obowiązkowy test WLTP. Między deklarowanym przez producenta zasięgiem a rzeczywistym odcinkiem, jaki jest w stanie pokonać auto elektryczne, mogą jednak występować rozbieżności. Jak nie dać się zaskoczyć w czasie jazdy? Wystarczy wiedzieć, jakie czynniki wpływają na zasięg samochodów elektrycznych.
Ile przejedzie samochód elektryczny na naładowanym akumulatorze?
Pytanie, ile przejedzie samochód elektryczny, zadaje sobie większość osób zainteresowanych zakupem auta na prąd. Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej z każdym kolejnym rokiem rośnie średni zasięg samochodów elektrycznych. W 2021 r. średni zasięg auta na prąd wynosił 349 km, podczas gdy 10 lat wcześniej było to raptem 139 km. Ten postęp sprawił, że elektryki nie są już postrzegane jako samochody tylko do jazdy po mieście.
Aktualnie wiele dostępnych w sprzedaży samochodów na prąd na jednym ładowaniu może przejechać jeszcze dłuższy dystans – np. 500 km. To zasięg porównywalny z niektórymi autami spalinowymi i takim pojazdem z powodzeniem można wybrać się w kilkugodzinną podróż. Wspomnieć wystarczy, że odcinek Warszawa – Kraków ma od 290 do 370 km (w zależności od wybranej trasy), a aby dojechać z Poznania do Władysławowa, trzeba pokonać od 365 do 460 km.
Samochód elektryczny – zasięg deklarowany przez producentów dla wybranych modeli:
- Dacia Spring – 230 km w cyklu WLTP mieszanym i 305 km w cyklu WLTP miejskim,
- Nissan Leaf – 270 km w cyklu WLTP mieszanym i 389 km w cyklu WLTP miejskim,
- Opel Corsa-e – 329 do 337 km według cyklu WLTP.
Od czego zależy zasięg samochodów elektrycznych?
Kluczowe znaczenie dla zasięgu samochodów elektrycznych ma ich budowa. Uwzględnić trzeba jednak pewne zmienne, od których również zależy to, ile kilometrów przejedzie elektryk na jednym ładowaniu. W rezultacie można wyodrębnić trzy kategorie parametrów mających wpływ na zasięg samochodów elektrycznych.
Trzy grupy czynników, od których zależy zasięg samochodów elektrycznych:
- Budowa samochodu. Pojemność baterii i stopień jej zużycia, aerodynamika, masa i ładowność auta oraz zainstalowane urządzenia pokładowe wpływają na to, ile przejedzie samochód elektryczny na jednym ładowaniu.
- Sposób prowadzenia auta przez kierowcę. Modyfikując styl jazdy, kierowcy mogą zmniejszyć zużycie energii, zwiększając jednocześnie zasięg samochodów elektrycznych.
- Warunki pogodowe i topografia terenu, po którym porusza się samochód. Ukształtowanie drogi i warunki pogodowe to kolejne czynniki skutkujące mniejszym lub większym zużyciem energii w czasie jazdy.
Pojemność baterii i stopień jej zużycia
Auta elektryczne są wyposażone w baterie o różnych pojemnościach, a producenci podają zużycie energii w przeliczeniu na 100 km. Aby być zadowolonym z zasięgu, uwzględnij te dwa parametry. Kolejną kwestią jest fakt, że wraz z upływem czasu pojemność użytkowa baterii maleje. W rezultacie to, ile przejedzie samochód elektryczny, zależy również od jego wieku. Przyjmuje się, że pojemność baterii spada średnio o 2,5 proc. rocznie.
Dla przykładu producent pojazdu MINI Cooper SE deklaruje, że pojemność rzeczywista zastosowanej w tym samochodzie baterii spada o 2 proc. rocznie.
Aerodynamika
Im mniejszy jest opór powietrza, tym mniej paliwa na jego pokonanie zużywa pojazd. Stąd też aerodynamika to zagadnienie istotne dla każdego producenta samochodów. Produkowane współcześnie elektryki wyróżniają się:
- opływowym kształtem nadwozia – podobnie jak w przypadku samochodów spalinowych inżynierowie podczas projektowania nowych pojazdów zwracają na ten aspekt szczególną uwagę,
- zastosowaniem nowoczesnych rozwiązań – przykładem mogą być żaluzje wlotu powietrza do chłodnicy, specjalny kształt obręczy kół czy kurtyny powietrzne znajdujące się po bokach zderzaka.
Masa i ładunek samochodu
Wpływ na zasięg samochodów elektrycznych ma również ich masa i ładunek. Zasada jest prosta – im cięższe jest auto, tym więcej zużywa ono energii, by się poruszać. Jednocześnie wpływ na masę własną pojazdu mają zastosowane baterie – w ciężkich autach są one odpowiednio większe i cięższe. Do tego dochodzi wspomniany już ładunek pojazdu. Właśnie dlatego przed wyruszeniem w trasę warto zrobić porządek w bagażniku i usunąć z niego zbędne rzeczy.
Przykładowo należący do klasy aut najmniejszych Smart EQ Fortwo waży 1095 kg, a jego zasięg to 135 km, podczas gdy Tesla S Plaid waży 2162 kg i na jednym ładowaniu może pokonać 600 km.
Urządzenia pokładowe
W czasie jazdy korzystasz z różnych urządzeń pokładowych – np. systemu HVAC (ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji), podgrzewanego fotela, ładowarki do smartfona czy systemu multimedialnego? Musisz mieć świadomość, że w ten sposób zmniejszasz zasięg samochodu elektrycznego. O ile? Wskazówką są wyniki badań przeprowadzonych przez Amerykańskie Stowarzyszenie Samochodowe (AAA).
Według tej instytucji korzystanie z systemów HVAC w pojazdach elektrycznych powoduje zmniejszenie ich zasięgu o 90 km na każde 160 km.
Czy wiesz, że przeciętny europejski kierowca pokonuje każdego dnia 48 km? Uznawany za pierwszy samochód elektryczny Flocken Elektrowagen z 1888 r. mógł przejechać na jednym ładowaniu ok. 40 km.
Styl jazdy
Nawyki kierowcy związane z prowadzeniem pojazdu to kolejny czynnik wpływający na to, ile przejedzie samochód elektryczny. Dystans, jaki elektryk pokona na jednym ładowaniu, może się zmniejszyć, gdy kierowca będzie:
- naprzemiennie przyspieszał i hamował – to problem, który występuje zwłaszcza podczas jazdy w mieście,
- intensywnie korzystał z urządzeń pokładowych – przykładem jest korzystanie z klimatyzacji i systemu multimedialnego przez całą trasę wraz z jednoczesnym ładowaniem smartfona,
- unikał hamowania regeneracyjnego – jest to odpowiednik hamowania silnikiem w pojazdach spalinowych; hamowanie regeneracyjne pozwala dodatkowo odzyskać część energii zużytej na spowolnienie pojazdu.
Warunki pogodowe i topografia terenu
Samochody na prąd nie radzą sobie najlepiej, gdy temperatura powietrza spada poniżej 0 st. C – wówczas zmniejsza się ich zasięg. Ma to związek z koniecznością nagrzania wnętrza auta i stworzenia optymalnych warunków dla ogniw elektrycznych. Firma Recurrent wskazuje (po przeanalizowaniu pod tym względem popularnych modeli elektryków), że niektóre pojazdy elektryczne tracą nawet 32 proc. zasięgu, gdy temperatura powietrza wynosi od -1 do -6 st. C. Przykładowo BMW i3 (42 kWh) traci w takich warunkach 24 proc. zasięgu deklarowanego przez producenta.
To, ile przejedzie samochód elektryczny, zależy też od ukształtowania terenu. Poruszając się po terenie górzystym, musisz liczyć się z wyższym zużyciem energii i mniejszym zasięgiem.
Które samochody mają największy zasięg?
Elektryki sprawdzają się zwłaszcza na krótkich dystansach i stąd też idealnie nadają się do jazdy po mieście. Rozwój technologii sprawia jednak, że zasięg samochodów elektrycznych z roku na rok się zwiększa. Producenci pojazdów doskonale wiedzą, że jest to jeden z kluczowych argumentów mogących skłonić potencjalnych klientów do skorzystania z ich oferty. To powoduje, że aktualnie koncerny motoryzacyjne proponują auta elektryczne z zasięgiem przekraczającym nawet 700 km.
Które modele samochodów na prąd pozwolą kierowcy pokonać długą trasę na jednym ładowaniu?
Samochód elektryczny – zasięg i czas ładowania deklarowany przez producenta (zasięg według testów WLTP)
Model | Zasięg | Czas ładowania |
---|---|---|
Lucid Air Grand Touring | 830 km | 12 minut ładowania umożliwia pokonanie ok. 322 km |
Mercedes EQS | 747 km | 31 minut na stacji szybkiego ładowania odpowiada od 10 do 80 proc. pełnego naładowania |
Tesla S | 634 km | 15 minut ładowania pozwala przejechać trasę do 322 km |
Tesla 3 | 602 km | 15 minut ładowania oznacza możliwość przejechania do 275 km |
Volkswagen ID.3 Tour | 546 km | 30 minut ładowania (maksymalna moc) pozwala uzyskać zasięg 415 km |
Jak zwiększyć zasięg samochodu elektrycznego?
Jako kierowca nie masz większego wpływu na masę własną samochodu czy jego aerodynamikę – o tych parametrach decyduje producent. Możesz jednak zadbać o racjonalne zużycie energii w swoim elektryku, pamiętając o kilku dobrych praktykach.
Sposoby na zmniejszenie zużycia energii w aucie na prąd:
- zmodyfikuj swój styl jazdy – korzystając z samochodu, postaraj się jechać ze stałą prędkością i hamuj regeneracyjnie,
- korzystaj z urządzeń pokładowych tylko wówczas, gdy jest to konieczne – zastanów się, czy najbardziej energochłonne funkcje są w danej chwili niezbędne,
- regularnie kontroluj ciśnienie w oponach – niedopompowane opony charakteryzują się zwiększonym oporem toczenia, co skutkuje większym zużyciem energii niezbędnej, by wprawić pojazd w ruch,
- używaj opon zalecanych przez producenta – opony stosowane w elektrykach wyróżniają się minimalnym oporem toczenia,
- ładuj baterię samochodu do ok. 80. proc. pojemności – ładując baterię do pełna, nie będziesz korzystał z odzyskiwania energii podczas hamowania regeneracyjnego.
Samochód elektryczny – czy zasięg będzie się zwiększał?
Obawy konsumentów przed zakupem auta elektrycznego koncentrują się wokół dwóch zagadnień – są to zasięg samochodów elektrycznych i czas ich ładowania. Zwiększenie dystansu, jaki te pojazdy mogą pokonać bez zatrzymywania się i skrócenie czasu ładowania to wyzwania, przed jakimi stoją producenci aut na prąd. Czy z czasem zasięg elektryków ulegnie zwiększeniu? Najpewniej tak.
Aktualnie prowadzone są intensywne badania, których celem jest zarówno ulepszenie już stosowanych ogniw, jak i poszukiwanie nowych rozwiązań o większej efektywności.