Zielone tablice rejestracyjne – co oznaczają i kto może z nich korzystać?

Redakcja
RedakcjaZaktualizowano: 2023-09-27

Zauważyłeś na drodze samochód na zielonych tablicach? Warto wiedzieć, kto może się ubiegać o takie oznaczenia oraz jakie dają przywileje. Sprawdź, jak zarejestrowanie samochód elektryczny oraz ile trzeba za to zapłacić. 

Zielone tablice rejestracyjne – na czym to polega?

Zielone tablice rejestracyjne są przeznaczone dla właścicieli samochodów elektrycznych oraz zasilanych wodorem. Od 1 stycznia 2020 r. otrzymuje je każdy posiadacz nowo rejestrowanego pojazdu. Kolor zielony stanowi w tym przypadku tło dla czarnych liter i cyfr. Jest to jedyna cecha charakterystyczna takich oznaczeń, ponieważ poza nią niczym nie różnią się od standardowych tablic rejestracyjnych. System oznaczeń województwa, liter i cyfr jest taki sam jak na zwykłych blachach dla aut spalinowych.

Zielone tablice rejestracyjne mają również naklejki legalizacyjne. Te oznaczone kolorem czerwonym są zarezerwowane dla samochodów elektrycznych, a żółtym dla pojazdów napędzanych wodorem. Zastąpiły one naklejki na szyby, które były słabo widoczne na drodze i utrudniały identyfikację pojazdu. Ta zmiana dotyczy nie tylko zielonych tablic rejestracyjnych. Ważny jest jednak kolor naklejek, za pomocą którego można rozpoznać rodzaj napędu danego samochodu.

Kto może otrzymać zieloną tablicę rejestracyjną?

Zielone tablice rejestracyjne są przyznawane właścicielom samochodów elektrycznych i wodorowych. Co ważne, nie ma możliwości rezygnacji z takich blach. Od roku 2020 wszystkie nowe samochody niewyposażone we wlew paliwa muszą mieć rejestracje z zielonym tłem.

Tradycyjne – białe są przeznaczone wyłącznie dla samochodów spalinowych oraz wszelkiego rodzaju hybryd wyposażonych w klasyczny silnik. To oznacza, że osoba, która udaje się do urzędu, aby zarejestrować elektryka, automatycznie otrzyma tablice z zielonym tłem. Nie może z nich zrezygnować ani wybrać białych, jeśli takie preferuje.

Zielone tablice przysługują również pojazdom ekologicznym zarejestrowanym przed 1 stycznia 2020 roku. Właściciele samochodów hybrydowych typu plug-in również mogą się o nie ubiegać, jednak z tym przypadku konieczne jest przeprowadzenie konwersji auta i rezygnacja z silnika spalinowego.

Zielone tablice są przeznaczone wyłącznie dla samochodów bez silnika spalinowego.

Procedurę rejestracyjną samochodów zasilanych elektrycznie lub wodorem przeprowadza się w wydziale komunikacji – dokładnie tak samo, jak w przypadku każdego innego rodzaju pojazdu.

Czy trzeba wymienić zwykłą tablicę na zieloną?

Właściciele samochodów elektrycznych zarejestrowanych przez 2020 rokiem otrzymali w urzędzie zwykłe białe blachy. Początek wydawania zielonych tablice rejestracyjnych to dopiero rok 2020. Czy zatem muszą zmienić oznaczenia na nowe, zarezerwowane dla aut ekologicznych?

Nie ma takiej konieczności. Starsze samochody napędzane prądem (lub rzadziej – wodorem) mogą w pełni legalnie jeździć na białych blachach, a kierowcom nie grożą z tego tytułu żadne konsekwencje.

Zobacz także: Jaki jest koszt ładowania samochodu elektrycznego?

Jeśli jednak chcą zmienić tablice na zielone, mogą to zrobić. Wystarczy, że udadzą się do wydziału komunikacji i zgłoszą taką chęć. Muszą opłacić wyprodukowanie nowych blach, czyli ponieść wydatek 93 zł:

  • 80 zł za dwie tablice,
  • 12, 50 – naklejki ewidencyjne,
  • 50 gr – opłata ewidencyjna.

Taka zmiana nie wymaga nadania nowych numerów rejestracyjnych auta. Pozostają one takie same – zmienia się wyłącznie tło na tablicy. Nie ma zatem konieczności wydawania nowych dokumentów pojazdu.

Ważne: przywileje związane z jazdą samochodem elektrycznym lub wodorowym nie wynikają jedynie z koloru tablic.  Auta ekologiczne na białych rejestracjach również mają prawo korzystać z wszystkich udogodnień przewidzianych dla samochodów na prąd lub wodór.

Kierowca musi jednak liczyć się z nieco częstszymi kontrolami na drodze, ponieważ nie można z daleka rozpoznać, że prowadzi on pojazd ekologiczny.

Czy auto hybrydowe może mieć zieloną tablicę rejestracyjną?

Zielona tablica rejestracyjna wyróżnia pojazdy z silnikiem elektrycznym lub wodorowym, które nie mają napędu spalinowego.

Zgodnie z prawem zielone rejestracje przysługują wyłącznie samochodom, które nie mają napędu spalinowego lub mają wyłącznie mały silnik benzynowy przeznaczony do zasilania centralnego ogrzewania (zwykle są to ciężarówki). Samochody hybrydowe mają natomiast funkcjonalny silnik spalinowy służący jako napęd.

Hybrydy nie zaliczają się do grupy samochodów, które mogą mieć zielone blachy. Choć są znacznie bardziej ekologiczne niż samochody na benzynę czy diesla, wciąż nie są w pełni elektryczne. Dlatego zielone tablice rejestracyjne im się nie należą.

Praktyka pokazuje jednak, że kilkanaście samochodów hybrydowych zostało zarejestrowane w Polsce na zielonych tablicach.  Przyczyną była najprawdopodobniej pomyłka lub celowe wprowadzenie urzędników w błąd. Mogło to również wynikać  ze źle oznaczonych dokumentów fabrycznych lub importowych.

W bardzo rzadkich przypadkach samochody, które fabrycznie mają silnik spalinowy, mogą przejść konwersję i zostać wyposażone w napęd elektryczny lub wodorowy. Wówczas mogą dostać zielone blachy, ponieważ nie są już zasilane standardowym paliwem.

Jakie przywileje dają zielone tablice?

Jazda samochodem z zielonymi tablicami rejestracyjnymi daje kierowcy pewne przywileje. Oczywiście, tak jak wspomniano, nie wynikają one wprost z koloru blach, tylko z obecności konkretnego napędu: elektrycznego lub wodorowego.  Samochód ekologiczny na białych rejestracjach ma takie same przywileje jak ten na zielonych.

Na co mogą liczyć kierowcy takich pojazdów? W dużej mierze zależy to od zasad lokalnych, które ustala samorząd. Najczęściej są to następujące benefity:

  • możliwość wjazdu do zielonych stref, czyli obszarów niedostępnych dla aut spalinowych,
  • możliwość poruszania się pasem dla autobusów i taksówek,
  •  darmowe ładowanie w publicznych ładowarkach
  • darmowe parkowanie w płatnych strefach.

Zawsze warto się upewnić, jakie przywileje można uzyskać w konkretnym regionie.

Dodatkowo wszystkie osoby, które chcą sprowadzić samochód elektryczny z zagranicy, mogą liczyć na ulgi podatkowe lub całkowite zwolnienie z niektórych opłat, na przykład z cła.

Jak wygląda rejestracja na zielonych tablicach?

Właściciele zakupionych samochodów elektrycznych z salonu otrzymują zielone tablice rejestracyjne podczas rejestracji pojazdu w wydziale komunikacji. Łączny koszt ich wydania wynosi 93 zł:

  • 80 zł za dwie zielone tablice rejestracyjne (po 40 zł każda). Jeśli właściciel pojazdu chce mieć tablice indywidualne, koszt wzrasta do 1000 zł,
  • 50 gr — opłata legalizacyjna.

Do pozostałych opłat związanych z rejestracją nowego samochodu elektrycznego w wydziale komunikacji zalicza się:

  • pozwolenie czasowe – 13,50 zł,
  • naklejka kontrola – 12,50 zł
  • dowód rejestracyjny – 54 zł,
  • opłaty ewidencyjne – 2,50 zł.

4 września 2022 r. weszły  w życie nowe przepisy. Na ich podstawie karta pojazdu oraz nalepki kontrolne na szybę nie są już wydawane.

Ponadto obecnie nie ma obowiązku zmiany numerów rejestracyjnych po kupieniu auta używanego. Jest to niezależne od powiatu, w jakim samochód był zarejestrowany i do jakiego ma przynależeć po zmianie właściciela. Można zachować dotychczasowe numery bez względu na miejsce zamieszkania.

Auto zarejestrowane w Krakowie może więc dalej jeździć na tablicach z pierwszą literą „W”, jeśli zostało kupione od właściciela z Warszawy.

Zielone tablice profesjonalne

Zielone tablice nie są domeną wyłącznie samochodów ekologicznych. Na drogach można spotkać również inne pojazdy z zielonymi oznaczeniami. Zdarza się to jednak stosunkowo rzadko.

Mowa o tablicach profesjonalnych, które zostały wprowadzone 11 lipca 2019 r. Mają one zielone litery i cyfry na białym tle – dość znacznie różnią się więc od blach dla elektryków.

Są one przeznaczone dla:

  •  producentów i sprzedawców nowych aut (np. dealerów),
  •  handlarzy używanymi samochodami (np. komisów),
  • ośrodków badawczych.

Tego rodzaju tablice wykorzystuje się podczas przeprowadzanych wielokrotnych jazd testowych.

Wcześniej wymienione wyżej podmioty musiały rejestrować każde testowane auto osobno. Obecnie z jednego kompletu profesjonalnych tablic rejestracyjnych może korzystać cała flota pojazdów. Można je stosować w autach, motocyklach, motorowerach, traktorach i przyczepach.

Profesjonalna tablica różni się układem od standardowej. Różnice nie są jednak bardzo duże. Pierwsze litery i cyfry wskazują, w jakim państwie, województwie oraz powiecie zarejestrowano pojazd, a pięć ostatnich znaków stanowi jego wyróżnik.

Podsumowanie 

  •  Tablice z zielonym tłem są zarezerwowane wyłącznie dla samochodów ekologicznych, czyli elektrycznych i na wodór. 
  • Auto hybrydowe nie może mieć zielonej tablicy, ponieważ ma silnik spalinowy, który wyklucza taką możliwość. 
  •  Rejestracja auta na zielonych blachach wygląda tak samo jak standardowo. Jej koszt również jest identyczny. 
  •   Samochody na zielonych rejestracjach mogą korzystać z różnych przywilejów, na przykład z bezpłatnego parkowania w płatnych strefach. 

FAQ

Czy hybryda może mieć zielone blachy?
Czy zarejestrowanie elektryka jest skomplikowane?
Czy trzeba zmieniać tablice po zakupie samochodu używanego?
Redakcja
Redakcja
Specjaliści z zakresu motoryzacji przygotowują dla Ciebie jakościowe treści pisane prostym językiem w oparciu o własne doświadczenia i wiedzę o samochodach. Jesteśmy na bieżąco z nowościami na rynku motoryzacyjnym, dociekliwie sprawdzamy oferty i porównujemy je ze sobą, abyś mógł wybrać produkt najbardziej dopasowany do swoich potrzeb.

Najnowsze artykuły

2024-02-29

Immobilizer — co to jest i jak działa?

Masz samochód, który ma dużą wartość materialną lub sentymentalną i zależy Ci na jego maksymalnym...

2024-02-29

Wyświetlacz Head-Up Display – czym jest? Jakie ma funkcje?

Head-Up Display (HUD) to inaczej wyświetlacz przezierny. Rozwiązanie było początkowo stosowane w samolotach wojskowych. Obecnie...

2024-02-29

Układ ASR — co to jest? Jak działa system kontroli trakcji?

Samochody są obecnie bardzo zaawansowanymi technologicznie pojazdami, które inżynierowie i producenci nieustannie udoskonalają. W autach...

0 KOMENTARZY