Dostawca a sprzedawca prądu – najważniejsze różnice
W rzeczywistości dostawca i sprzedawca prądu to dwa odrębne podmioty. Pierwszy z nich, nazywany także dystrybutorem energii elektrycznej lub Operatorem Systemu Dystrybucyjnego, odpowiada za przesył prądu do odbiorcy końcowego. Dostawcy są odpowiedzialni również za serwisowanie infrastruktury elektroenergetycznej oraz utrzymanie jej w dobrym stanie technicznym. Dystrybutorzy są przypisani do konkretnego regionu Polski, na którego obszarze dostarczają energię.
Sprzedawca jest natomiast spółką zajmującą się obrotem, czyli sprzedażą prądu użytkownikom końcowym na rynku detalicznym i hurtowym. Może działać wyłącznie po uzyskaniu koncesji nadawanej przez Urząd Regulacji Energetyki. Sprzedawca funkcję pośrednika między dystrybutorem a odbiorcą. Sprzedawcy wykorzystują infrastrukturę dystrybutorów i za jej pomocą przesyłają prąd bezpośrednio do użytkowników. Zajmują się także obsługą całego procesu i wystawianiem faktur.
Czy można zmienić dostawcę prądu?
Skoro już znasz najważniejsze różnice między podmiotami odpowiedzialnymi za dystrybucję i sprzedaż prądu, musisz także wiedzieć, czy możliwa jest zmiana dostawcy energii elektrycznej. Jeśli nie zmieniasz swojego miejsca zamieszkania, to nie masz takiej możliwości. Końcowi odbiorcy są bowiem przypisani do konkretnego dystrybutora, w zależności od tego, jaki region kraju zamieszkują.
W Polsce działa 5 głównych Operatorów Systemu Dystrybucyjnego:
- Polska Grupa Energetyczna (PGE) – swoim zasięgiem obejmuje południowo-wschodnią i centralną Polskę,
- Tauron – ten dostawca działa na terenie województwa opolskiego, śląskiego, małopolskiego i dolnośląskiego,
- Enea Operator – swoim zasięgiem obejmuje województwo wielkopolskie, zachodniopomorskie, kujawsko-pomorskie, lubuskie oraz niewielki obszar pomorskiego i dolnośląskiego,
- Energa Operator – dostarcza energię na obszarze województwa pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, zachodniopomorskiego, łódzkiego, wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego i mazowieckiego,
- Stoen Operator – działa na obszarze Warszawy i kilku gmin ościennych.
Na poniższej mapie sprawdzisz obszary działania głównych dystrybutorów energii.
Źródło: https://raportzintegrowany2022.gkpge.pl/pge-w-transformacji/perspektywy-otoczenie/
Zastanawiasz się, jak zmienić dostawcę prądu? Jest to możliwe wyłącznie wtedy, gdy przeprowadzisz się na obszar obsługiwany przez innego Operatora Systemu Dystrybucyjnego, przykładowo z województwa podkarpackiego do opolskiego.
Czy można zmienić sprzedawcę prądu?
Tak, zmiana sprzedawcy prądu jest możliwa, bez względu na to, jaki region kraju zamieszkujesz. Końcowy odbiorca ma bowiem prawo zdecydować, z oferty której firmy dostarczającej energię elektryczną chce skorzystać. Co ważne, zmiana sprzedawcy prądu jest bezpłatna. Najczęściej nie wymaga wymiany licznika, a cała procedura przebiega szybko i sprawnie.
Dlaczego warto rozważyć zmianę sprzedawcy prądu?
Najważniejszym argumentem przemawiającym za zmianą sprzedawcy prądu jest przede wszystkim oszczędność. Inna firma może oferować niższą stawkę za dostawę energii elektrycznej, a to przełoży się na obniżenie rachunków.
Na decyzję o zmianie sprzedawcy prądu mogą wpływać również kwestie ekologiczne. Coraz więcej firm oferuje energię pochodzącą z odnawialnych źródeł. Wybierając ją, stawiasz na troskę o środowisko naturalne oraz wspierasz zrównoważony rozwój.
Zmiana sprzedawcy prądu – praktyczny poradnik
Zmiana sprzedawcy prądu to kilkuetapowa procedura. Sprawdź, co należy zrobić, aby zawrzeć umowę z inną firmą oferującą atrakcyjniejsze warunki.
Znajdź ofertę dopasowaną do Twoich potrzeb
Wybrana oferta musi spełniać Twoje oczekiwania, dlatego warto poświęcić nieco czasu, aby znaleźć najlepszą propozycję. Przede wszystkim zwróć uwagę na warunki cenowe. Skorzystaj z porównywarek ofert dostępnych w sieci, aby ocenić, która z nich jest dla Ciebie najkorzystniejsza. Zwróć uwagę również na warunki umowy dotyczące okresu wypowiedzenia czy kar umownych za wcześniejsze rozwiązanie kontraktu. Jeśli zależy Ci na maksymalnej wygodzie, wybierz ofertę firmy umożliwiającej zarządzanie zużyciem energii za pomocą praktycznej aplikacji mobilnej.
Podpisz umowę sprzedaży z nowym sprzedawcą energii elektrycznej
Aby zapewnić sobie ciągłość w dostawach prądu, musisz z wyprzedzeniem podpisać umowę z nowym sprzedawcą energii elektrycznej. Wejdzie ona w życie z dniem wygaśnięcia poprzedniego zobowiązania.
Jeśli zmieniasz sprzedawcę energii elektrycznej po raz pierwszy, konieczne może być wypowiedzenie umowy kompleksowej, czyli obejmującej warunki sprzedaży prądu oraz usługę jej dystrybucji. Masz do wyboru jedno z dwóch rozwiązań:
- samodzielnie wypowiedzieć umowę u dotychczasowego sprzedawcy,
- udzielić pełnomocnictwa firmie, z którą zawarta została umowa na wypowiedzenie poprzedniego kontraktu.
Pamiętaj, że obowiązuje Cię okres wypowiedzenia. Najczęściej trwa on 1 miesiąc, ale wszystko zależy od warunków umowy.
Zawrzyj umowę o świadczenie usług dystrybucji
Przy pierwszej zmianie sprzedawcy energii elektrycznej konieczne jest zawarcie także umowy o świadczenie usług dystrybucyjnych z Operatorem Systemu Dystrybucyjnego. Możesz to zrobić samodzielnie lub zlecić nowemu sprzedawcy na podstawie udzielonego pełnomocnictwa. Jeśli ponownie zdecydujesz się na zmianę firmy dostarczającej energię, nie będzie konieczne zawieranie kolejnej umowy na świadczenie usług dystrybucji.
Poinformuj Operatora Systemu Dystrybucyjnego o zmianie sprzedawcy prądu
Na stronie Operatora Systemu Dystrybucji działającego na obszarze, który zamieszkujesz, znajdziesz formularz zgłoszenia zmiany sprzedawcy energii elektrycznej. Wypełnij go, podając informacje m.in. na temat stron nowej umowy, terminu jej obowiązywania. Jeśli nowy sprzedawca ma Twoje pełnomocnictwo, zajmie się dopełnieniem także tych formalności.
Operator Systemu Dystrybucyjnego w ciągu 5 dni powinien rozpatrzyć wniosek i zweryfikować, czy końcowy odbiorca zamieszkuje teren, który obsługuje. Jeśli wszystkie wymogi formalne zostaną spełnione, wyda pozytywną decyzję. W przypadku np. niezgodności danych we wniosku czy innych nieścisłości weryfikacja zakończy się negatywnie. Niezbędne będzie przerwanie procedury oraz usunięcie wskazanych uchybień.
Jeśli to konieczne, dostosuj układy pomiarowo-rozliczeniowe
Niekiedy zmiana sprzedawcy energii elektrycznej może wymagać dostosowania układów pomiarowo-rozliczeniowych, czyli liczników (np. w sytuacji, gdy uległ on nadmiernemu zużyciu lub konieczna jest zmiana jego lokalizacji). Koszty związane z tym przedsięwzięciem pokrywa Operator Systemu Dystrybucyjnego.
Rozlicz się z dotychczasowym sprzedawcą prądu
Ostatnim krokiem zmiany sprzedawcy energii elektrycznej jest rozliczenie z poprzednią firmą. Odbywa się ono na podstawie odczytów licznika. W chwili, gdy nowa umowa zaczyna obowiązywać, Operator Systemu Dystrybucyjnego sprawdza pomiar i taką informację przekazuje do dotychczasowego i nowego sprzedawcy. Jeśli korzystasz z licznika bez transmisji danych, odczyt może być nieco opóźniony. Nie powinien jednak trwać dłużej niż 5 dni roboczych od daty wejścia w życie nowej umowy.