Czujnik martwego pola w lusterku?

Redakcja
RedakcjaZaktualizowano: 2024-06-19

Usprawnianie samochodów i wyposażanie ich w coraz nowsze technologie ma sprawić nie tylko, że prowadzenie pojazdów będzie wygodniejsze. Te działania mają poprawić bezpieczeństwo jazdy i poziom ochrony nie tylko samych kierowców, ale również wszystkich innych uczestników ruchu drogowego. Martwe pole w lusterku spędza sen z powiek wielu kierowców. Okazuje się jednak, że dzięki specjalnym czujnikom martwego pola, możliwe jest unikanie wielu niebezpieczeństw.

Czym jest martwe pole w lusterku?

Martwe pole pojawiające się w lusterku samochodowym bywa określane również jako martwa strefa czy blind spot. Jest to obszar wokół pojazdu, który nie jest widoczny bezpośrednio w zamontowanych standardowych lusterkach bocznych i lusterku wstecznym wewnętrznym. Zarówno inne pojazdy, jak i piesi, rowery czy obiekty drogowe znajdujące się w tej strefie umykają wzrokowi kierowcy, jeśli polega on jedynie na lusterkach, wykonując manewr. Co to w efekcie oznacza? Okazuje się, że poszczególne ruchy kierowcy mogą być ograniczone i niebezpieczne.

Gdzie znajduje się martwe pole?

Martwe pole może występować zarówno po obu stronach samochodu, tuż za kierowcą lub obok niego. Często tworzy się również bezpośrednio za samochodem, szczególnie w przypadku dużych pojazdów, takich jak ciężarówki czy autobusy.

Skąd bierze się martwe pole?

Przyczynami powstawania martwego pola są zazwyczaj:

  • szerokie słupki drzwiowe;
  • ograniczenia w polu widzenia standardowych lusterek bocznych i wstecznego.

Co wpływa na powstawanie martwego pola i jakie są tego konsekwencje?

Tworzenie się martwego pola w lusterkach pojazdów osobowych i ciężarowych często jest niezależne od samego kierowcy. Do najczęstszych przyczyn pojawiania się tego obszaru należą:

  • konstrukcja pojazdu — szerokie słupki drzwiowe podtrzymujące dach pojazdu mogą zasłaniać widok, szczególnie podczas skręcania lub zmiany pasa ruchu. Wysokość i kształt pojazdu nie są obojętne dla tworzenia się martwego pola. Wyższe pojazdy, takie jak SUV-y i ciężarówki, mogą mieć większe martwe pola niż niższe samochody osobowe. Problem częściej dotyczy również szerszych pojazdów, w których większe niewidoczne pole tworzy się przy lusterkach bocznych;
  • części pojazdu, obszar martwego pola może się zwiększyć. Im większe lusterka, tym lepsza widoczność. Standardowe lusterka boczne mogą nie obejmować całego obszaru wokół pojazdu. Z tego względu warto przemyśleć montaż dodatkowych lusterek szerokokątnych. Płaskie lusterka sprawiają, że martwe pole jest większe niż w przypadku zastosowania lusterek asferycznych, czyli łamanych.
    Jakie mogą być konsekwencje pojawiania się martwego pola w lusterkach samochodowych?

Martwe pole stwarza duże zagrożenie na drodze. Kierowcy, którzy polegają jedynie na widoczności gwarantowanej przez lusterka samochodowe, mogą być świadkami i uczestnikami nieprzyjemnych sytuacji drogowych. Jakie są najczęstsze konsekwencje pojawiania się martwego pola w lusterkach samochodów osobowych i ciężarowych?

1. Ryzyko kolizji

  • W trakcie zmiany pasa ruchu — kierowcy mogą nie zauważyć pojazdów znajdujących się w martwym polu podczas zjazdu na inny pas. To często prowadzi do kolizji na drogach szybkiego ruchu, autostradach czy wielopasmowych jezdniach w centrach dużych miast.
  • Podczas skręcania w inny odcinek drogi — szczególnie na skrzyżowaniach, martwe pole może objąć obszar, w którym znajdują się inne pojazdy, rowerzyści lub piesi. W efekcie dochodzi do stłuczek, wypadków i niebezpiecznych sytuacji drogowych.

2. Ryzyko potrącenia pieszych i rowerzystów

  • Piesi i rowerzyści mogą być niewidoczni w martwym polu, zwłaszcza podczas skręcania, na przejściach dla pieszych lub ścieżkach rowerowych.

3. Trudności podczas parkowania

  • Podczas manewrów parkowania i cofania, martwe pole sprawia, że pojawiające się przeszkody zostają ukryte. W efekcie kierowany pojazd może ulec uszkodzeniu.

Jak uniknąć pojawiania się martwego pola w prowadzonym pojeździe?

Istnieje kilka opcji minimalizowania kolizji i wypadków powstałych w wyniku pojawiania się martwego pola. Warto podjąć niezbędne kroki do tego, aby zwiększyć bezpieczeństwo w trakcie jazdy. Na co zwrócić szczególną uwagę?

  • Ustaw prawidłowo lusterka —boczne powinny być umieszczone w taki sposób, aby minimalizować obszar martwego pola. Jak to wygląda w praktyce? Kierowca powinien widzieć w nich tylko minimalną część swojego pojazdu, a w zamian móc dobrze widzieć drogę za samochodem.
  • Przemyśl montaż dodatkowych lusterek szerokokątnych — zarówno ten rodzaj lusterek, jak i montaż mniejszych zwierciadełek w rogach standardowych lusterek bocznych może pomóc w zmniejszeniu martwego pola.
  • Skorzystaj z technologii wspomagających — nowoczesne systemy wspomagania kierowcy, takie jak czujniki martwego pola kamery cofania i asystenci parkowania, mogą znacznie poprawić widoczność i zwiększyć bezpieczeństwo.
  • Dokładnie sprawdź, co dzieje się wokół pojazdu — przed każdą zmianą pasa ruchu lub skrętem warto krótko spojrzeć przez ramię, aby upewnić się, że nie ma tam żadnych ukrytych pojazdów ani użytkowników drogi.

Czym jest czujnik martwego pola?

Czujnik martwego pola, znany również jako system monitorowania martwego pola lub system detekcji martwego pola, to technologia stosowana w pojazdach osobowych i ciężarowych. Ma ona na celu zwiększenie bezpieczeństwa poprzez informowanie kierowcy o obecności innych pojazdów i obiektów niewidocznych w lusterkach. System ten składa się z serii czujników zamontowanych na ogół w bocznych lusterkach pojazdu. Działa na podobnej zasadzie co czujniki parkowania, montowane najczęściej na tylnym zderzaku samochodu.

Jak działa czujnik martwego pola?

Czujniki martwego pola mają za zadanie wykrywać inne samochody i pozostałych uczestników ruchu drogowego poruszających się po tym samym pasie ruchu lub sąsiadującym z nim. Asystent martwego pola wykryje auto, rower, pieszego, czy inny obiekt infrastruktury i poinformuje o tym kierowcę za pomocą sygnału wizualnego lub dźwiękowego. W zależności od produktu i zastosowanej technologii, czujniki martwego pola mogą być oparte również na systemach kamer, które są elementem stanowiącym wsparcie dla czujników.
Z jakich elementów składają się asystenci martwego pola?

  • Czujniki radarowe lub ultradźwiękowe — są umieszczone w tylnych częściach pojazdu, zazwyczaj w zderzakach, wykorzystują fale radarowe lub ultradźwiękowe do wykrywania obiektów znajdujących się w martwym polu. Mogą monitorować zarówno obszar po bokach, jak i ten znajdujący się z tyłu pojazdu.
  • Kamery — niektóre systemy wykorzystują kamery zamontowane w lusterkach bocznych lub innych częściach pojazdu do monitorowania obszaru martwego pola.
  • Przetwornik danych — system sam analizuje dane z czujników lub kamer i decyduje o tym, czy w martwym polu znajduje się inny pojazd lub obiekt.
  • System ostrzegawczy — jeśli czujnik wykryje obiekt w martwym polu, informuje kierowcę za pomocą wizualnych, dźwiękowych lub wibracyjnych sygnałów ostrzegawczych. Najczęściej w tym celu stosowane są:

świecące diody LED umieszczone w lusterkach bocznych, które zapalają się, gdy w martwym polu znajduje się inny pojazd;
sygnalizacja dźwiękowa — pojawia się ostrzegawczy dźwięk, gdy kierowca próbuje zmienić pas ruchu, a system wykryje obecność pojazdu lub innego obiektu w martwym polu;
system wibracji — niektóre systemy mogą ostrzegać kierowcę wibracjami w kierownicy lub fotelu.

Czujniki wspomagające wykrycie martwego pola wpływają na większą pewność jazdy i jej bezpieczeństwo. Przy zakupie pojazdu warto zatem zwrócić uwagę na to, czy dany samochód ma wbudowane systemy ostrzegania, a wśród nich jest asystent martwego pola.

  1. Martwe pole to niewidoczny obszar za pojazdem lub wokół niego, który ogranicza widoczność i możliwość percepcji kierowcy. Wpływają na niego kształt i budowa lusterek oraz sama konstrukcja samochodu. W efekcie tego zjawiska kierowcy i inni uczestnicy ruchu drogowego narażeni są na kolizje, wypadki oraz na trudność w poruszaniu się po jezdni.
  2. Czujnik martwego pola ma za zadanie ostrzegać kierowcę o elementach, pojawiających się w obrębie pojazdu, których ten może nie zauważyć w lusterkach.
  3. Asystent martwego pola działa często we współpracy z innymi technologiami, takimi jak czujniki parkowania. Może działać na zasadzie wibracji i z wykorzystaniem systemów dźwiękowych czy świetlnych.

FAQ Najczęściej zadawane pytania

Czy możliwe jest zamontowanie czujników martwego pola do starszych modeli samochodów?
Czy czujniki martwego pola działają również w trudnych warunkach atmosferycznych?
Redakcja
Redakcja
Specjaliści z zakresu motoryzacji przygotowują dla Ciebie jakościowe treści pisane prostym językiem w oparciu o własne doświadczenia i wiedzę o samochodach. Jesteśmy na bieżąco z nowościami na rynku motoryzacyjnym, dociekliwie sprawdzamy oferty i porównujemy je ze sobą, abyś mógł wybrać produkt najbardziej dopasowany do swoich potrzeb.

Najnowsze artykuły

2024-08-23

Norma emisji spalin Euro 7 – Od kiedy? Co zmienią?

Coraz większy problem zanieczyszczenia środowiska sprawia, że rządy dążą do ograniczenia emisji groźnych dla otoczenia...

2024-08-23

Czym się różnią ładowarki AC i DC?

Użytkownicy pojazdów elektrycznych coraz częściej mogą na trasie mijać ogólnodostępne stacje ładowania, których liczba jeszcze...

2024-08-23

Czy samochody elektryczne parkują bez opłat?

Właściciele pojazdów elektrycznych mogą liczyć na szereg korzyści wynikających z użytkowania swoich samochodów. Jedną z...

0 KOMENTARZY