Hybryda czy benzyna, diesel — co wybrać?

Redakcja
RedakcjaZaktualizowano: 2023-12-06

Hybryda, benzyna czy diesel — to wybór, przed którym staje większość osób zainteresowanych kupnem nowego lub używanego samochodu. Każdy z silników różni się pod wieloma względami, takimi jak m.in. koszty eksploatacji czy aspekty ekologiczne. Jakie wady i zalety ma każda z opcji? Czym się różnią? Na jaki silnik postawić?  

Hybryda, benzyna czy diesel — to wybór, przed którym staje większość osób zainteresowanych kupnem nowego lub używanego samochodu. Każdy z silników różni się pod wieloma względami, takimi jak m.in. koszty eksploatacji czy aspekty ekologiczne. Jakie wady i zalety ma każda z opcji? Czym się różnią? Na jaki silnik postawić?  

Hybryda, benzyna, diesel — charakterystyka silników

Rynek motoryzacyjny zarówno w Polsce, jak i na całym świecie, jest bardzo rozbudowany. W związku z tym potencjalni użytkownicy samochodów stają przed dużym wyborem zarówno marek samochodów, jak i modeli. Jednym z kluczowych czynników, który wpływa na najważniejsze aspekty związane z użytkowaniem pojazdu, jest jego silnik. Jaki rodzaj wybrać? Hybryda czy benzyna? A może diesel? Podjęcie decyzji będzie znacznie łatwiejsze po zapoznaniu się ze specyfikacją każdej z opcji.  

Silnik hybrydowy — najważniejsze informacje

Silnik hybrydowy przez jednych jest uznawany za rewolucyjne rozwiązanie w dziedzinie motoryzacji, a przez innych za źródło wszystkiego, co złe w tej branży. Aby jednak wyrobić sobie własną opinię na temat tego rozwiązania, warto dowiedzieć się, jak ono w rzeczywistości działa. Układ hybrydowy zasadniczo składa się z połączenia 2 rodzajów napędu w 1 samochodzie — najczęściej stanowią je silnik elektryczny ze spalinowym.  

Układy mogą pracować na przemian lub jednocześnie – w zależności od tego, czego wymaga konkretna sytuacja. Silnik, znajdujący się w pojeździe hybrydowym, może służyć jako prądnica do ładowania akumulatorów bądź kondensator. Całą jednostką zarządza układ elektroniczny, który umożliwia dobranie odpowiedniego trybu pracy do konkretnych warunków jazdy.  

Rodzaje samochodów hybrydowych  

Na rynku jest dostępnych kilka rodzajów hybrydy, w tym szeregowe, równoległe i równoległo-szeregowe. Poszczególne opcje różnią się od siebie pod względem trybu, w którym pracują. Hybrydy szeregowe charakteryzuje się tym, że silnik spalinowy pracuje w nich cały czas na optymalnych obrotach, co napędza generator prądu. W trakcie pracy energia jest przekazywana do silnika elektrycznego, a jej nadmiar jest gromadzony w akumulatorze. Jeśli zapotrzebowanie na zasilanie się zwiększy, silnik będzie mógł pobrać zgromadzoną energię z magazynu.  

Hybryda równoległa działa z kolei w taki sposób, że silnik spalinowy jest połączony z kołami i to on odpowiada za wprawianie pojazdu w ruch. Gdy zwiększa się zapotrzebowanie na energię, załącza się do pracy silnik elektryczny. Oba podzespoły mogą pracować równolegle. Hybryda szeregowo-równoległa łączy oba tryby pracy.   

Wady i zalety silników hybrydowych  

Jeśli stajesz przed wyborem benzyna czy hybryda, warto znać wady i zalety każdej z opcji. Wadami samochodów hybrydowych są z pewnością aspekty związane z ciężarem akumulatorów (znacznie podnoszą one masę całego pojazdu, co wpływa bezpośrednio na warunki związane z użytkowaniem), a także koszty wymiany bądź naprawy podzespołów. Są one konieczne z reguły co 5-10 lat i mogą być poważną inwestycją dla właścicieli auta.  

Jeśli z kolei chodzi o zalety hybrydy, to należą do nich:  

  • zmniejszenie kosztów spalania — samochód hybrydowy podczas jazdy nieustannie pracuje w trybie, który pozwala zminimalizować spalanie, a tym samym koszty eksploatacji pojazdu;  
  • optymalizacja pracy podzespołów w czasie jazdy — przekłada się ona na bezpośrednie wydłużenie ich żywotności;  
  • ograniczenie kosztów eksploatacji pojazdu — zarówno pod kątem zużycia paliwa, jak i napraw;  
  • ograniczenie emisji spalin do środowiska — aspekt wpływa pozytywnie na jakość powietrza, ale również daje właścicielowi pojazdu możliwość inwestycji w auto, które przez lata będzie spełniało normy środowiskowe związane np. z eksploatacją pojazdów o konkretnych parametrach w mieście.  

Hybryda ma swoje wady i zalety. Bezwzględnie jest jednak rozwiązaniem ekologicznym, wydajnym, a przy tym opłacalnym ze względu na koszty eksploatacyjne.  

Silnik zasilany benzyną — charakterystyka

Hybryda czy benzyna: w ramach odpowiedzi na to pytanie warto poznać również specyfikę pracy silnika zasilanego paliwem płynnym. Model benzynowy do rozpoczęcia pracy potrzebuje iskry. Tłokowa jednostka napędowa działa dzięki procesowi spalania mieszanki powietrza oraz benzyny w wyznaczonych do tego obszarach.  

Silniki spalinowe do prawidłowego działania potrzebują wsparcia ze strony układów pomocniczych, do których należą m.in.:  

  • zapłon,  
  • system smarowania i chłodzenia,  
  • układ wydechowy,  
  • system dystrybucji paliwa.  

Silniki tego rodzaju mogą być dostępne w różnych wersjach, dzięki czemu można dopasować je do konkretnych potrzeb. Można dobrać je np. do przewożenia dużych ładunków czy ograniczenia kosztów zakupu samego samochodu oraz jego eksploatacji poprzez dobranie jednostki o mniejszej mocy i pojemności.  

Benzyna czy hybryda: jakie są wady i zalety benzyny?  

Wadą samochodów z silnikiem benzynowym jest stosunkowo duże spalanie, które z kolei przekłada się na wysokie koszty eksploatacyjne. Samochód zasilany benzyną jest także podatny na przegrzewanie się i ma zwiększone ryzyko wybuchu pożaru, bo benzyna zapala się stosunkowo szybko i łatwo. Silniki benzynowe mają też stosunkowo mniejszy moment obrotowy niż np. te zasilane dieslem.  

Wśród najważniejszych zalet silników benzynowych są: 

  • duża dynamika,  
  • stabilna praca niezależnie od temperatury,  
  • brak potrzeby sięgania po paliwo sezonowe,  
  • mniejsza produkcja zanieczyszczeń niż np. przy dieslu,  
  • dobry stosunek mocy silnika do jego objętości (lepszy niż przy silnikach wysokoprężnych).  

Zarówno wadą, jak i zaletą tego typu jednostek napędowych będą koszty eksploatacji. Przy wysokiej jakości podzespołach będą one ograniczone. Jeśli jednak ich parametry techniczne będą słabsze, częstotliwość i koszty napraw będą zdecydowanym zmartwieniem właścicieli pojazdów.  

Silnik zasilany dieslem — specyfikacja

Hybryda, benzyna czy diesel: co warto wiedzieć o tym ostatnim? Jednostki wysokoprężne w trakcie pracy spalają mieszankę paliwa i powietrza. Zapłon w ich przypadku następuje jednak samoistnie, więc nie jest potrzebna iskra niezbędna w jednostkach napędzanych benzyną. Sprężone powietrze jest zasysane z zewnątrz i podgrzewane do bardzo wysokiej temperatury, co prowadzi do zapalenia się mieszanki powietrza i paliwa, a także wtryśnięcia oleju. 

Za niezawodne jednostki diesla uznaje się 1.9 TDI oraz 2.0 HDI. Obie są jednocześnie uważane za oszczędne, a przy tym takie, które spełnią oczekiwania nawet najbardziej wymagających użytkowników.  

Silnik zasilany dieslem: wady i zalety  

Do wad diesla z pewnością należą:  

  • skomplikowana budowa, która przekłada się na większą awaryjność elementów i podzespołów zastosowanych w jednostce;  
  • potencjalnie wysokie koszty napraw;  
  • często występujący problem z zatykającym się filtrem DPF — szczególnie w jeździe po mieście i na krótkich dystansach;  
  • produkcja dużej ilości spalin w czasie jazdy;  
  • ograniczenia związane z użytkowaniem samochodu w niskiej temperaturze;  
  • duże restrykcje dotyczące możliwości eksploatacji pojazdu np. w miastach (auta zasilane dieslem muszą być znacznie młodsze, aby odpowiadały aktualnym standardom ekologicznym).  

Mimo licznych wad dla wielu osób diesel wciąż jest idealną opcją ze względu na swoje zalety. Należą do nich przede wszystkim duża efektywność paliwowa, teoretyczna większa trwałość mechaniczna oraz optymalna praca w niższym zakresie obrotów niż przy silniku benzynowym.  

Hybryda, benzyna, czy diesel — co warto wybrać?

Hybryda czy benzyna, a może diesel — co warto wybrać? Odpowiedź na to pytanie jest uzależniona od wielu czynników. Każdy kierowca ma nieco inne oczekiwania i potrzeby związane z komfortem jazdy. Dla tych, którzy stawiają na ekologię i chcą sięgnąć po rozwiązania na lata, najlepszą opcję będzie hybryda. Do niedawna wadą tego typu samochodów był problem z ich ładowaniem. Obecnie punktów oferujących zasilanie dla pojazdów z silnikami elektrycznymi, jest coraz więcej. Innowacje technologiczne sprawiają, że hybryda staje się rozsądnym wyborem z finansowego i praktycznego punktu widzenia, zarówno do jazdy na krótkich, jak i długich dystansach.

Podsumowanie  

  • Hybryda, benzyna i diesel znacznie się od siebie różnią pod względem m.in. trybu działania, spalania oraz tego, jak ich użytkowanie wpływa na środowisko poprzez emisję spalin.  
  • Samochody hybrydowe to połączenie pracy silników spalinowych z elektrycznymi. Są coraz częściej wybieraną opcją na rynku ze względu na liczne zalety, które przynosi korzystanie z nich.  
  • Każdy z typów silników ma swoje wady i zalety, dlatego wybór odpowiedniej opcji jest uzależniony od indywidualnych oczekiwań.  

FAQ

Co się bardziej opłaca kupić: hybrydę czy benzynę lub diesla?
Jakie samochody są szybsze: benzyna czy hybryda lub diesel?
Jakie samochody generują więcej hałasy: hybryda, benzyna czy diesel?
Redakcja
Redakcja
Specjaliści z zakresu motoryzacji przygotowują dla Ciebie jakościowe treści pisane prostym językiem w oparciu o własne doświadczenia i wiedzę o samochodach. Jesteśmy na bieżąco z nowościami na rynku motoryzacyjnym, dociekliwie sprawdzamy oferty i porównujemy je ze sobą, abyś mógł wybrać produkt najbardziej dopasowany do swoich potrzeb.

Najnowsze artykuły

2024-02-29

Immobilizer — co to jest i jak działa?

Masz samochód, który ma dużą wartość materialną lub sentymentalną i zależy Ci na jego maksymalnym...

2024-02-29

Wyświetlacz Head-Up Display – czym jest? Jakie ma funkcje?

Head-Up Display (HUD) to inaczej wyświetlacz przezierny. Rozwiązanie było początkowo stosowane w samolotach wojskowych. Obecnie...

2024-02-29

Układ ASR — co to jest? Jak działa system kontroli trakcji?

Samochody są obecnie bardzo zaawansowanymi technologicznie pojazdami, które inżynierowie i producenci nieustannie udoskonalają. W autach...

0 KOMENTARZY