Ile kosztuje bateria do Tesli?

Redakcja
RedakcjaZaktualizowano: 2024-02-16

Samochody elektryczne stanowią przyszłość światowego transportu. Wśród najbardziej popularnych marek tego rodzaju pojazdów znajduje się Tesla. Przyszli właściciele często zastanawiają się, z jakimi kosztami wiąże się zakup tego elektryka. Jednym z podstawowych elementów tego typu auta jest bateria do Tesli. Jej wartość znacznie wpływa na całkowitą cenę samochodu. Ile kosztuje i od czego zależy cena akumulatora?

Bateria Tesla — jak kształtują się ceny?

Zakup Tesli to nie jedyny wydatek, który czeka właściciela tego pojazdu. Bateria w samochodzie elektrycznym Tesla ma określony czas żywotności. Producenci samochodów elektrycznych określili parametry, po których przekroczeniu przestaje obowiązywać gwarancja. Czas dodatkowego zabezpieczenia liczony jest w latach i wynosi około 8 lat. Może być też określany przy pomocy liczby przejechanych kilometrów. W drugim przypadku ochrona gwarancją, jaka obejmuje baterię Tesla, wygasa po przejechaniu 160 000 km. Wówczas akumulator traci gwarancję, co oczywiście nie oznacza, że musi od razu ulec awarii.

Ile kosztuje bateria do Tesli w zależności od poszczególnych modeli aut?

  • Tesla Model S — koszt baterii do Tesli Modelu S zależeć będzie od wersji i może wahać się między 20 000 a 25 000 dolarów.
  • Tesla Model 3 — koszt baterii to około 17 000 dolarów.
  • Tesla Model X — koszt baterii do Tesli Modelu X zależy od wersji i waha się między 20 000 a 25 000 dolarów.
  • Tesla Model Y — w przypadku tego modelu koszt baterii jest nieco niższy. Bateria do Tesli Model Y może kosztować od 10 000 do 18 000 dolarów.

Co wpływa na koszt baterii do Tesli?

Wahania cen nowych baterii do Tesli wynikają z kilku czynników, które wpływ na ostateczny koszt. Stawki będą się różnić w zależności od:

  • modelu pojazdu — różne wersje pojazdów oznaczają również odmienne parametry baterii,
  • pojemności baterii — im większy współczynnik pojemności, tym wyższa cena baterii,
  • konkretnych ulepszeń — lepsza wydajność, nowoczesne standardy i stosowanie nowych technologii… wszystko to może sprawiać, że koszt baterii będzie wyższy,
  • warunków rynkowych — ceny będą się wahać w zależności od regionu i zasad panujących na danym rynku,
  • aktualnych promocji.

Co składa się na całkowity koszt baterii do Tesli?

Cena baterii do Tesli waha się nie tylko z uwagi na wymienione wyżej parametry. Właścicielom pojazdu jest oferowana usługa zakupu baterii lub dodatkowej usługi wymiany. W takim przypadku

do ceny akumulatora jest doliczany jeszcze koszt prac serwisowych. Dodatkowo każda nowa bateria jest objęta gwarancją. Różne opcje związane z zabezpieczeniem i ochroną akumulatora mogą zmieniać koszty i wpływać na ostateczną cenę baterii do Tesli.

Zużycie baterii w Tesli i samochodach elektrycznych

Nie da się ukryć, że zakup baterii jest jednym z największych wydatków, gdy w grę wchodzi zakup części do pojazdów elektrycznych. Już wiadomo, na jaki koszt powinien przygotować się właściciel Tesli. A jak w takim razie wygląda kwestia czasu, po którym zakup nowej baterii będzie konieczny?

Raport Tesla Impact Report 2022 wskazuje zużycie baterii w takich modelach jak Tesla S i X. Z danych zaprezentowanych przez producenta wynika, że po przejechaniu 320 000 km akumulator Tesli traci około 12% swojej fabrycznej pojemności. Z kolei Główny Urząd Statystyczny podaje, że pokonanie 320 000 km zajmuje przeciętnemu Polakowi 25 lat użytkowania samochodu. Z tego wynika, że wymiana baterii może być bardzo odległym problemem dla większości właścicieli Tesli. Może się okazać, że przez cały okres użytkowania pojazdu nie będzie się trzeba wcale martwić akumulatorem.

Rzeczywistość często wygląda jednak nieco inaczej. Żywotność baterii zależy bowiem od częstotliwości wykorzystania pojazdu, ale także od stylu jazdy i eksploatacji samego samochodu, a także od konkretnego modelu Tesli. W niektórych przypadkach zużycie jest dużo wyższe niż we wspomnianych modelach S i X.

Oto przykładowe zużycie baterii w poszczególnych modelach Tesli:

  • Tesla Model 3 SR+ 2019 rok — straciła około 18% pojemności baterii po przejechaniu 166 000 kilometrów;
  • inna Tesla Model 3 SR+ 2019 rok (NCA) – straciła 12% w 2,5 roku;
  • Tesla Model S P100D 2017 rok — straciła 10 % baterii przy przebiegu 101 000 kilometrów;
  • Tesla Model S 85 2013 rok przy 209 000 km przebiegu miała pojemność baterii o 8 procent niższą;
  • Tesla Model 3 Performance — stracił 12% przy przebiegu ponad 80 000 kilometrów;
  • Tesla Model 3 SR+ 2020 rok — stracił 20-25% pojemności baterii przy przebiegu wynoszącym 193 000 kilometrów.

Jakie czynniki wpływają na żywotność baterii do Tesli?

Utrata pojemności baterii jest zależna od wielu czynników. Poza samą eksploatacją pojazdu, wpływ na degradację baterii mają również:

  • wiek ogniw,
  • liczba cykli pracy,
  • liczba szybkich ładowań akumulatora,
  • liczba ładowań do pełna,
  • czas spoczynkowy baterii, czyli okres, w którym samochód nie był użytkowany, a został naładowany do pełna.

W jaki sposób zaoszczędzić na kupowaniu baterii do Tesli?

Problem wymiany baterii w Tesli i zakup nowej nie dotyczy wszystkich właścicieli samochodów tej marki. Znaczna ich część przez cały okres użytkowania pojazdu korzysta z tego samego akumulatora. Obawiając się kosztownej wymiany tego elementu, można podjąć pewne kroki, które pozwolą przedłużyć żywotność baterii.

Oto kilka zasad, którymi warto się kierować, aby utrzymać dobrą wydajność akumulatora przez dłuższy czas.

  • Unikanie ekstremalnie wysokich temperatur — nie chodzi o to, aby nie wyjeżdżać autem z garażu w upalne dni, ale aby nie parkować tam, gdzie samochód wystawiony jest bezpośrednio na intensywne promienie słoneczne latem. Wysokie temperatury przyspieszają degradację baterii. Podobne efekty ma ekspozycja na bardzo duże zimno. Niskie temperatury zmniejszają wydajność akumulatora.
  • Unikanie całkowitego rozładowania baterii — poziom naładowania warto utrzymać zawsze w granicach 20-80%. Regularne całkowite rozładowywanie prowadzi do skrócenia żywotności.
  • Regularne aktualizowanie oprogramowania — producent Tesli tworzy oprogramowanie, które również może wpływać na zwiększenie wydajności baterii. Warto regularnie je aktualizować.
  • Okresowe przeglądy i konserwacja — regularne wizyty w serwisie pozwolą szybciej wykryć rozpoczynające się problemy z baterią.

Koszt nowej baterii do Tesli względem ceny samego samochodu jest stosunkowo niewielki, jednak w dalszym ciągu jest to wydatek rzędu kilkunastu-kilkudziesięciu tysięcy dolarów. Właściwe użytkowanie samochodu może sprawić, że wydajność baterii będzie dużo większa, a tym samym zakup kolejnej okaże się niepotrzebny.

  • Gwarancja na baterie elektryczne w Tesli obejmuje 8 lat lub 160 000 km. Po przekroczeniu tych parametrów przekroczeniu wymiana baterii wiązać się będzie z poniesieniem kosztów we własnym zakresie.
  • O tym, ile kosztuje bateria do Tesli, decydują model samochodu, pojemność baterii, wahania rynkowe i konkretne ulepszenia akumulatora.
  • Koszty związane z baterią obejmują najczęściej również jej wymianę i niezbędne prace serwisowe.

FAQ

Gdzie sprawdzić aktualne ceny baterii do Tesli?
Czy każda bateria w Tesli wymaga wymiany po 8 latach użytkowania lub przebyciu 160 000 km?
Od czego zależy pojemność baterii w Tesli?
Redakcja
Redakcja
Specjaliści z zakresu motoryzacji przygotowują dla Ciebie jakościowe treści pisane prostym językiem w oparciu o własne doświadczenia i wiedzę o samochodach. Jesteśmy na bieżąco z nowościami na rynku motoryzacyjnym, dociekliwie sprawdzamy oferty i porównujemy je ze sobą, abyś mógł wybrać produkt najbardziej dopasowany do swoich potrzeb.

Najnowsze artykuły

2024-11-19

Elektromobilność – co to jest?

W ostatnich latach wiele mówi się o dążeniu do zastąpienia pojazdów z silnikami spalinowymi przez...

2024-11-19

Używany samochód elektryczny – czy warto?

Chcesz kupić używany samochód elektryczny? Taka transakcja wzbudza wiele emocji, choć auta spalinowe są powszechnie...

2024-11-19

Ile pali hybryda?

Samochody hybrydowe zyskały popularność ze względu na deklarowane niskie spalanie i bardziej ekologiczny sposób użytkowania...

0 KOMENTARZY