Wyróżnia się ładowarki samochodowe AC i DC. Te drugie umożliwiają szybkie naładowanie baterii w aucie ze względu na ich dużą moc.
Ładowanie samochodu elektrycznego a pobór prądu – to warto wiedzieć
To, ile prądu zużyje samochód elektryczny podczas ładowania baterii, zależy przede wszystkim od:
- stopnia jej rozładowania,
- pojemności,
- mocy ładowarki.
Można przyjąć, że akumulator o pojemności 40-60 kWh podczas wolnego ładowania AC pobiera około 7-11 kW prądu na godzinę. W przypadku korzystania z szybkiej ładowarki prądem stałym DC wartość ta może wynosić około 40-45 kWh na godzinę. To właśnie dlatego ten drugi sposób napełniania baterii samochodu elektrycznego jest zdecydowanie szybszy.
Ile kosztuje naładowanie samochodu elektrycznego?
W internecie znajdziesz praktyczne kalkulatory, które umożliwiają określenie przeciętnych kosztów ładowania samochodu elektrycznego na ogólnodostępnych stacjach. Sprawdź poniższe przykłady, dzięki którym nieco lepiej poznasz średnie wydatki związane z eksploatacją auta napędzanego prądem.
Przykład 1.
Model i marka: Audi e-tron S
Operator: Greenway,
Rodzaj ładowania: AC,
Taryfa: Energia Plus,
Poziom naładowania baterii: 20%,
Oczekiwany poziom naładowania baterii: 80%,
Koszt ładowania: 90,30 zł
Koszt przejechania 100 km: 40,25 zł.
Przykład 2.
Model i marka: Fiat 500e
Operator: PKN Orlen,
Rodzaj ładowania: AC,
Taryfa: Standard,
Poziom naładowania baterii: 20%,
Oczekiwany poziom naładowania baterii: 80%,
Koszt ładowania: 47,63 zł
Koszt przejechania 100 km: 24,76 zł.
Przykład 3.
Model i marka: Hyundai IONIQ
Operator: PKN Orlen,
Rodzaj ładowania: DC,
Taryfa: Standard,
Poziom naładowania baterii: 20%,
Oczekiwany poziom naładowania baterii: 80%,
Koszt ładowania: 61,87 zł
Koszt przejechania 100 km: 33,09 zł.
Jakie jest średnie zużycie energii elektrycznej podczas jazdy?
W tym przypadku także trudno podać średnie wartości, gdyż wszystko zależy od specyfikacji konkretnego modelu samochodu elektrycznego. Przykładowo Tesla model S ma zużycie na poziomie 17,5 kWh/100 km, a dla modelu 3 z napędem na tylne koła wynosi ono 13,2 kW/100 km. Czynniki, które wpływają na zużycie energii elektrycznej w trakcie podróży, to przede wszystkim:
- styl jazdy,
- średnia prędkość,
- warunki drogowe.
Duży wpływ ma także temperatura otoczenia. Podczas upałów oraz mrozów bateria może szybciej się rozładowywać, a jej naładowanie zajmie więcej czasu. W przypadku skrajnych temperatur należy zadbać o zabezpieczenie auta, gdyż takie warunki mogą negatywnie wpłynąć na żywotność baterii.
Jak poprawnie ładować samochód elektryczny?
Każdy użytkownik samochodu elektrycznego powinien wiedzieć, jak poprawnie ładować jego baterię, aby posłużyła jak najdłużej bez zarzutu. Poniżej znajdziesz praktyczne rady, które warto stosować, aby cieszyć się komfortem i oszczędnościami, jakie zapewnia auto na prąd.
Korzystaj ze stacji szybkiego ładowania tylko wtedy, gdy jest to niezbędne
Mimo że na stacjach szybkiego ładowania można napełnić baterię w ciągu kilkunastu minut, wpływa to negatywnie na jej żywotność. Jeśli więc to tylko możliwe, wybieraj ładowarki AC. Szczególnie degradujące dla baterii jest korzystanie z dużej mocy powyżej 100 kWh.
Nie ładuj baterii codziennie
Nowoczesne samochody elektryczne mają zasięg wynoszący około 300 km na jednym ładowaniu, a nie rzadko zdecydowanie więcej. Przy standardowych codziennych dojazdach do pracy zapas energii z pewnością pozwoli na kilkukrotne pokonanie tego dystansu. Jeśli więc nie jest to konieczne, zrezygnuj z podłączania samochodu do ładowarki każdego dnia. Najlepszą praktyką jest robienie tego co 2-3 dni, gdy zasięg faktycznie mocno się obniży. W ten sposób zadbasz o żywotność i wydajność baterii swojego samochodu.
Nie ładuj baterii do pełna
Producenci zalecają, aby poziom naładowania baterii oscylował w granicach 20-80%. Nie należy dopuszczać do pełnego rozładowania ani też naładowania akumulatora, gdyż wpływa to negatywnie na jego pracę. Utrzymując poziom energii na wskazanym poziomie, sprawisz, że bateria będzie pracowała długo i stabilnie.
Chroń samochód przed skrajnymi temperaturami
Jak już wiesz, bateria w samochodzie elektrycznym źle znosi przede wszystkim bardzo wysokie temperatury, które powodują nadmierne nagrzewanie. To może przyspieszyć jej degradację. Niekorzystne są także duże mrozy, które – co prawda nie są zagrożeniem dla jej prawidłowego funkcjonowania – ale przyspieszają czas jej rozładowania oraz wydłużają proces ładowania. Warto więc unikać parkowania w upalne dni na otwartym terenie, a zimą zadbać o ciepłe miejsce np. w garażu.
Regularnie aktualizuj oprogramowanie
Samochody elektryczne są wyposażone w szereg funkcji i systemów, które mają na celu zoptymalizować zużycie energii oraz proces ładowania. Warto więc zadbać o systematyczną ich aktualizację, co z pewnością przełoży się na dłuższą żywotność i lepszą wydajność baterii.
Pozostałe koszty utrzymania auta elektrycznego – to warto wiedzieć
Ładowanie baterii to nie jedyny koszt związany z użytkowaniem samochodu elektrycznego. Trzeba także uwzględnić wydatki na jego serwisowanie. Dobrą wiadomością dla użytkowników lub osób planujących zakup auta na prąd jest fakt, że koszty zwykle są niższe w porównaniu z pojazdami spalinowymi. Jest to związane głównie z tym, że elektryki mają mniej części ruchomych, które najczęściej ulegają uszkodzeniu i zużyciu. Wpływa na to także brak filtrów paliwa czy oleju. W przypadku auta elektrycznego trzeba jednak liczyć się z możliwością dużego wydatku w sytuacji, gdy konieczna okaże się wymiana baterii.
A jak wyglądają koszty badań technicznych? Bez względu na rodzaj napędu cena zawsze jest taka sama i wynosi 98 zł. Jeśli chodzi o zakup ubezpieczenia, to zazwyczaj w przypadku elektryków składka jest niższa niż dla auta benzynowego czy z silnikiem Diesla. Należy jednak pamiętać, że marka, model i rodzaj napędu to tylko kilka z czynników wpływających na koszty zakupu polisy.