Pod względem formalności leasing samochodu elektrycznego nie różni się od leasingu samochodów spalinowych – w obu przypadkach przedsiębiorca musi dostarczyć leasingodawcy dokumenty dotyczące swojej sytuacji finansowej, aby ten mógł zdecydować o powierzeniu mienia leasingobiorcy. Z drugiej strony przedsiębiorcy mogą liczyć na bonus w postaci dopłaty do kosztów leasingu. Jakie warunki trzeba spełnić, aby otrzymać dofinansowanie z programu „Mój elektryk”?
Z czym wiąże się leasing samochodu elektrycznego?
Ciche, zeroemisyjne i wreszcie doskonale sprawdzające się w miejskich warunkach – to tylko kilka zalet aut na prąd. Firmy rzadko kiedy jednak kierują się wyłącznie tymi kryteriami, wybierając samochody do firmowej floty – kluczowy jest rachunek ekonomiczny.
Pomimo tego warto uwzględnić dodatkowe korzyści, jakie oferuje leasing auta na prąd.
Samochód elektryczny leasing – pozafinansowe korzyści dla firm:
- możliwość wymiany samochodu na nowszy po kilku latach użytkowania – w przypadku elektryków ten punkt ma duże znaczenie ze względu na postępującą z czasem degradację ogniw,
- budowa wizerunku firmy dbającej o środowisko – świadomość konsumentów zwiększa się i wielu z nich nie kieruje się wyłącznie ceną produktu, podejmując decyzje zakupowe,
- prestiż – samochody elektryczne są droższe niż spalinowe, a przez to mniej dostępne; inaczej mówiąc, świetnie sprawdzają się one w roli reprezentacyjnej.
Samochód elektryczny – na czym polega leasing w ramach programu „Mój elektryk”?
Ścieżka do korzystania z leasingu jest następująca: przedsiębiorca składa wymagane dokumenty, czeka na decyzję leasingodawcy i podpisuje umowę. Następnie używa przedmiotu leasingu i w zamian zgodnie z harmonogramem płaci raty leasingowe. Gdy umowa dobiega końca, leasingobiorca zwraca samochód albo wykupuje go za ustaloną wcześniej kwotę. Leasing samochodu elektrycznego może wiązać się również z dodatkowym krokiem – pozyskaniem dofinansowania z programu „Mój elektryk”.
Samochód elektryczny leasing z dofinansowaniem – zasady:
- program jest przeznaczony dla firm, w tym osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą,
- dofinansowanie jest udzielane w formie dotacji,
- pojazd musi być fabrycznie nowy, chociaż możliwe jest też uzyskanie dotacji na auto z przebiegiem do 50 km, które zostało zakupione i zarejestrowane np. przez dealera czy firmę leasingową,
- dotacja jest wypłacana na pokrycie części lub całości opłaty wstępnej wynikającej z umowy leasingu,
- wnioski są przyjmowane od 30 września 2021 r., a program został zaplanowany do 2026 r.
Co ważne, uzyskanie dotacji na leasing samochodu elektrycznego nie jest obarczone koniecznością zebrania dodatkowych dokumentów. Program został tak pomyślany, aby w jak największym stopniu odciążyć przedsiębiorców. To leasingodawca, który uczestniczy w programie, załatwia formalności.
Chcesz wiedzieć, które firmy leasingowe uczestniczą w programie „Mój elektryk”? Odwiedź stronę internetową BOŚ Banku – to właśnie na niej opublikowany został wykaz firm leasingowych zaangażowanych w program dofinansowania.
Jakie auta elektryczne mogą być przedmiotem leasingu?
Program „Mój elektryk” to przedsięwzięcie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Fundusz nie zapewnia jednak dopłaty do każdego elektryka, który ma być przedmiotem leasingu – wymagania dotyczą nie tylko kategorii pojazdu, ale też jego rocznego przebiegu i maksymalnej ceny.
Dofinansowanie opłaty wstępnej leasingu samochodu elektrycznego można uzyskać na:
- elektryczne samochody osobowe przystosowane do przewozu max. 8 osób (M1),
- wyposażone w baterię samochody dostawcze do 3,5 tony (N1),
- zeroemisyjne motorowery, motocykle i czterokołowce (L1e-L7e).
Z uwagi na limit w postaci maksymalnej ceny przedsiębiorcy zainteresowani leasingiem osobowego auta na prąd muszą wykazać się ostrożnością.
Samochód elektryczny leasing – wykaz warunków i dotacji
Kategoria pojazdu | Maksymalna cena pojazdu | Deklarowany przebieg | Wysokość dotacji |
---|---|---|---|
M1 | 225 000 zł | - | 18 750 zł |
Powyżej 15 000 km | 27 000 zł | ||
N1 | - | - | 20 proc. kosztów, nie więcej niż 50 000 zł* |
Powyżej 20 000 km | 30 proc. kosztów, nie więcej niż 70 000 zł* | ||
L1e-L7e | - | - | 30 proc. kosztów, nie więcej niż 4 000 zł* |
*Kosztów kwalifikowanych |
Które osobowe samochody elektryczne mogą być przedmiotem umowy leasingu z dofinansowaniem w 2023 r.? Ich lista jest długa – przykładowe modele wraz z ceną katalogową to:
- Dacia Spring – od 106 900 zł
- Nissan Leaf – od 155 900 zł
- Opel Corsa-e – od 160 300 zł
- Hyundai Kona Electric – od 166 900 zł
- Citroen e-C4 – od 175 900 zł
- Renault Zoe E-Tech Electric – od 180 500 zł
- Volkswagen ID.4 – od 219 490 zł
Jaki jest koszt leasingu samochodu elektrycznego?
Warunki finansowe, na jakich elektryk zostanie udostępniony klientowi w ramach leasingu, to kwestia indywidualna – każdy przedsiębiorca może negocjować wysokość rat leasingowych czy kwoty, za jaką wykupi samochód po zakończeniu umowy. Pewną wskazówką są jednak reklamy producentów pojazdów. Ile kosztuje auto w leasingu?
Raty leasingowe dla przedsiębiorców często nie przekraczają kwoty 2000 zł netto. Przykładowo przedsiębiorca zainteresowany leasingiem elektrycznego Volkswagena ID.3 będzie płacił miesięcznie 1831 zł netto, przy następujących założeniach: umowa zostanie zawarta na okres 48 miesięcy, wkład własny będzie wynosił 25 proc., a deklarowany roczny przebieg 15 000 km.
Leasing samochodu elektrycznego wiąże się również z pewnymi korzyściami dla przedsiębiorcy na gruncie podatkowym. Trzeba je uwzględnić w ogólnej kalkulacji kosztów leasingu. O jakich korzyściach mowa? Są to:
- możliwość zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodu – dla samochodów elektrycznych limit wynosi 225 000 zł; w przypadku aut spalinowych mało opłacalny jest leasing pojazdów droższych niż 150 000 zł,
- możliwość odliczenia VAT – występują jednak pewne ograniczenia; 100 proc. odliczenia przysługuje tylko wówczas, gdy auto jest użytkowane wyłącznie do celów firmowych; w innym przypadku odliczyć można jedynie 50 proc. podatku od towarów i usług.
Ile kosztuje utrzymanie samochodu elektrycznego?
Chociaż wyższe ceny elektryków mogą zniechęcać do zakupu, to trzeba przyznać, że pojazdy na prąd są bezkonkurencyjne, gdy mowa o kosztach utrzymania. Wyższe koszty np. ubezpieczenia AC zostają zrekompensowane przez niższe wydatki na „tankowanie”. Dodatkowo leasingobiorca (lub właściciel) nie ponosi kosztów m.in. wymiany oleju silnikowego czy elementów rozrządu. To powoduje, że ostateczny bilans kosztów leasingu samochodu elektrycznego wypada korzystnie.
Różnicę w całkowitych kosztach eksploatacji dostawczego pojazdu elektrycznego i jego odpowiednika z silnikiem diesla postanowiło zbadać Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA). Porównaniu poddane zostały dwa modele z oferty Volkswagena – e-Crafter i Crafter.
Wnioski były następujące:
- użytkowanie elektryka stało się opłacalne przy założeniu okresu użytkowania od 4 do 7 lat,
- miesięczne oszczędności na kosztach eksploatacyjnych dostawczego auta elektrycznego wynosiły 700 zł.
Czy leasing samochodu elektrycznego to zatem dobre rozwiązanie dla przedsiębiorców? Chociaż za leasingiem przemawiają względy zarówno finansowe, jak i pozafinansowe, to na etapie wyboru pojazdu warto skonsultować się z ekspertem – symulacja kosztów to najprostszy sposób, aby rozwiać swoje wątpliwości co do leasingu elektryka.