Leasing samochodu elektrycznego w 2025 roku

Redakcja
RedakcjaZaktualizowano: 2025-06-30

Samochody elektryczne są obiektem zainteresowania nie tylko klientów indywidualnych, ale również firm. Przedsiębiorcy coraz chętniej wybierają do swojej floty pojazdy zasilane prądem głównie ze względów ekonomicznych. Jednym z najpopularniejszych sposobów ich finansowania jest leasing. Sprawdź, jakie ma zalety i dlaczego warto się na niego zdecydować.

Pod względem formalności leasing samochodu elektrycznego nie różni się od leasingu samochodów spalinowych – w obu przypadkach przedsiębiorca musi dostarczyć leasingodawcy dokumenty dotyczące swojej sytuacji finansowej. Jeśli prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, może liczyć na dopłaty w ramach programu „NaszEauto”, jeśli spełnia jego warunki.

Z czym wiąże się leasing samochodu elektrycznego?

Ciche, zeroemisyjne i wreszcie doskonale sprawdzające się w miejskich warunkach – to tylko kilka zalet aut na prąd. Firmy rzadko kiedy jednak kierują się wyłącznie tymi kryteriami, wybierając samochody do firmowej floty – kluczowy jest rachunek ekonomiczny.

Najważniejsze zalety leasingu auta elektrycznego to:

  • możliwość wymiany samochodu na nowszy po kilku latach użytkowania – w przypadku elektryków ten punkt ma duże znaczenie ze względu na postępującą z czasem degradację ogniw,
  • budowa wizerunku firmy dbającej o środowisko – świadomość konsumentów zwiększa się i wielu z nich nie kieruje się wyłącznie ceną produktu, podejmując decyzje zakupowe,
  • optymalizacja podatkowa – część lub całość rat leasingowych można uwzględnić w kosztach uzyskania przychodu.

Ta forma finansowania umożliwia korzystanie z nowoczesnego samochodu bez konieczności kupowania go za gotówkę i ponoszenia dużych jednorazowych wydatków. Dodatkowym atutem jest możliwość uzyskania dofinansowania, a to zwiększa opłacalność tego rozwiązania.

Samochód elektryczny – na czym polega leasing w ramach programu „NaszEauto”?

Od 3 lutego 2025 r. przyjmowane są wnioski o dofinansowanie w ramach programu „NaszEauto”. Jego głównym celem jest obniżenie zużycia paliw emisyjnych poprzez wsparcie w formie dotacji. Źródłem finansowania są środki z Krajowego Planu Obudowy i Zwiększania Odporności Polski.

W ramach programu można uzyskać dotację:

  • dla osób fizycznych i przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą,
  • na zakup, leasing lub wynajem długoterminowy.

Dofinansowanie można otrzymać wyłącznie na samochody spełniające określone kryteria. Muszą to być pojazdy w pełni elektryczne, które nie były wcześniej zarejestrowane. Maksymalny przebieg to 6 000 km. Cena nie może przekraczać 225 000 zł netto. Wsparciem finansowym objęte są również pojazdy wykorzystywane do jazd testowych, jeśli mają tablice dealerskie i spełniają wymienione wymogi.

Maksymalna kwota wsparcia to 40 000 zł. Szczegółowe informacje dotyczące zasad dofinansowania sprawdzisz w poniższej tabeli.

Odbiorca wsparciaBazowa kwota wsparciaPremia za zezłomowanie pojazduPremia za niski dochódMaksymalna kwota wsparcia
Osoba fizyczna (zakup pojazdu)18 750 zł10 000 zł11 250 zł40 000 zł
Osoba fizyczna z kartą dużej rodziny (zakup pojazdu)30 000 zł5 000 zł5 000 zł40 000 zł
Osoba fizyczna (leasing lub wynajem długoterminowy)do 30 000 zł5 000 zł5 000 zł40 000 zł
Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (zakup pojazdu)30 000 zł10 000 złn/d40 000 zł
Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (leasing lub wynajem długoterminowy pojazdu)do 30 000 zł10 000 złn/d40 000 zł

Źródło: https://www.gov.pl/web/nfosigw/program-naszeauto-do-40-tys-zl-doplaty-do-samochodu-elektrycznego 

Premia za zezłomowanie dotyczy pojazdów spalinowych, które zostały oddane do stacji demontażu nie wcześniej niż 1.02.2020 r. Dodatkowo odbiorca wsparcia musiał być jego właścicielem lub współwłaścicielem przez co najmniej 3 lata.

Osoby fizyczne mogą skorzystać dodatkowo z premii za niski dochód. Jest ona przyznawana, jeśli nie przekracza on 135 000 zł rocznie.

Które osobowe samochody elektryczne mogą być przedmiotem umowy leasingu z dofinansowaniem w 2025 r.? Ich lista jest długa – przykładowe modele wraz z ceną katalogową to:

  • Dacia Spring – od 76 900  zł,
  • Nissan Leaf – od 157 100 zł,
  • Opel Corsa-e – od 129 900 zł,
  • Hyundai Kona Electric – od 135 900 zł,
  • Citroen e-C4 X – od 138 900 zł,
  • Renault Zoe E-Tech Electric Megane E-TECH Electric – od 174 025 zł

Volkswagen ID.4 – od 173 390 zł.

Jaki jest koszt leasingu samochodu elektrycznego?

Koszty leasingu zależą przede wszystkim od:

  • okresu finansowania,
  • wysokości opłaty wstępnej,
  • kwoty wykupu.

Podpisując umowę z leasingodawcą, możesz więc zdecydować, ile wyniesie twoja miesięczna rata. Im dłuższy okres finansowania, wysokość opłaty wstępnej i kwoty wykupu, tym mniej zapłacisz każdego miesiąca.

Leasing samochodu elektrycznego wiąże się również z pewnymi korzyściami dla przedsiębiorcy na gruncie podatkowym. Trzeba je uwzględnić w ogólnej kalkulacji kosztów leasingu. O jakich korzyściach mowa? Są to:

  • możliwość zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodu – dla samochodów elektrycznych limit wynosi 225 000 zł;
  • możliwość odliczenia VAT – występują jednak pewne ograniczenia, bowiem 100 proc. odliczenia przysługuje tylko wówczas, gdy auto jest użytkowane wyłącznie do celów firmowych. W innym przypadku odliczyć można jedynie 50 proc. podatku od towarów i usług.

Jeśli więc planujesz zakup pojazdu, ale nie chcesz wydawać na ten cel dużej jednorazowej kwoty i zależy ci na optymalizacji podatkowej, weź pod uwagę leasing.

Ile kosztuje utrzymanie samochodu elektrycznego?

Utrzymanie samochodu elektrycznego jest najczęściej tańsze, przede wszystkim ze względu na niższe koszty eksploatacyjne związane z jego ładowaniem. To, ile możesz zaoszczędzić względem auta spalinowego, zależy w dużej mierze od tego, czy będziesz napełniać baterię z domowego gniazdka, czy też korzystać z ogólnodostępnych stacji.

Średnie zużycie energii niezbędnej na pokonanie 100 km to 15-20 kWh. Przy ładowaniu w domu (przy średniej stawce 1,10 zł za kWh) za przejechanie takiego dystansu zapłacisz więc ok. 16-22 zł. W przypadku korzystania z ogólnodostępnych stacji koszt ten będzie wyższy – ok. 25-40 zł. Jednak auto spalinowe zużywa średnio 6-8 l na 100 km. Przy cenie benzyny w okolicach 6 zł wiąże się to z kosztem 36-48 zł. Warto mieć na uwadze, że ceny paliw dość dynamicznie się zmieniają, a każda podwyżka to dodatkowe wydatki.

Na korzyść aut elektrycznych przemawia także to, że mają one prostszą konstrukcję i mniej awaryjnych elementów, co przekłada się na niższe koszty serwisowania.

Różnicę w całkowitych kosztach eksploatacji dostawczego pojazdu elektrycznego i jego odpowiednika z silnikiem diesla postanowiło zbadać Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA). Porównaniu poddane zostały dwa modele z oferty Volkswagena – e-Crafter i Crafter.

Wnioski były następujące:

  • użytkowanie elektryka stało się opłacalne przy założeniu okresu użytkowania od 4 do 7 lat,
  • miesięczne oszczędności na kosztach eksploatacyjnych dostawczego auta elektrycznego wynosiły 700 zł.

Czy leasing samochodu elektrycznego to zatem dobre rozwiązanie dla przedsiębiorców? Chociaż za leasingiem przemawiają względy zarówno finansowe, jak i pozafinansowe, to na etapie wyboru pojazdu warto skonsultować się z ekspertem – symulacja kosztów to najprostszy sposób, aby rozwiać swoje wątpliwości co do leasingu elektryka.

 

Warto wiedzieć:

  • Leasing samochodu elektrycznego to jedna z form finansowania pojazdów, z której najchętniej korzystają przedsiębiorcy.
  • Leasing ma wiele korzyści, a jedną z nich jest możliwość wykupienia auta po zakończeniu umowy, a także opcja uwzględnienia całości lub części rat w kosztach uzyskania przychodu.
  • Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą mogą skorzystać z dofinansowania w ramach programu „NaszEuto”. Jest on skierowany także do osób fizycznych.
  • Wysokość dopłaty do leasingu samochodu elektrycznego może wynosić 40 000 zł.
  • Na korzyść leasingu samochodu elektrycznego przemawiają m.in. koszty utrzymania pojazdu – są one dużo niższe w porównaniu z autami spalinowymi.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

Czy leasing samochodu elektrycznego jest dostępny dla klientów indywidualnych?
Czy dotację z programu „NaszEauto” można otrzymać na samochód hybrydowy?
Jakie ubezpieczenie kupić, biorąc w leasing samochód elektryczny?
Czy leasing samochodu elektrycznego ma wady?
Czy leasing samochodu elektrycznego może być korzystniejszy niż kredyt?
Redakcja
Redakcja
Specjaliści z zakresu motoryzacji przygotowują dla Ciebie jakościowe treści pisane prostym językiem w oparciu o własne doświadczenia i wiedzę o samochodach. Jesteśmy na bieżąco z nowościami na rynku motoryzacyjnym, dociekliwie sprawdzamy oferty i porównujemy je ze sobą, abyś mógł wybrać produkt najbardziej dopasowany do swoich potrzeb.

Najnowsze artykuły

2025-06-30

Stacje ładowania Biedronka – ile ich jest? Lista, cennik

Właściciele samochodów elektrycznych podczas zakupów w sklepach sieci Biedronka mogą naładować swój pojazd w kilkudziesięciu...

2025-06-27

Leasing samochodu elektrycznego w 2025 roku

Samochody elektryczne są obiektem zainteresowania nie tylko klientów indywidualnych, ale również firm. Przedsiębiorcy coraz chętniej...

2025-06-25

Dopłata do samochodu elektrycznego – od kiedy?

O dopłatę do nowego samochodu elektrycznego można starać się w ramach programu NaszEauto”. Finansowe wsparcie...

0 KOMENTARZY