Pod względem formalności leasing samochodu elektrycznego nie różni się od leasingu samochodów spalinowych – w obu przypadkach przedsiębiorca musi dostarczyć leasingodawcy dokumenty dotyczące swojej sytuacji finansowej. Jeśli prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, może liczyć na dopłaty w ramach programu „NaszEauto”, jeśli spełnia jego warunki.
Z czym wiąże się leasing samochodu elektrycznego?
Ciche, zeroemisyjne i wreszcie doskonale sprawdzające się w miejskich warunkach – to tylko kilka zalet aut na prąd. Firmy rzadko kiedy jednak kierują się wyłącznie tymi kryteriami, wybierając samochody do firmowej floty – kluczowy jest rachunek ekonomiczny.
Najważniejsze zalety leasingu auta elektrycznego to:
- możliwość wymiany samochodu na nowszy po kilku latach użytkowania – w przypadku elektryków ten punkt ma duże znaczenie ze względu na postępującą z czasem degradację ogniw,
- budowa wizerunku firmy dbającej o środowisko – świadomość konsumentów zwiększa się i wielu z nich nie kieruje się wyłącznie ceną produktu, podejmując decyzje zakupowe,
- optymalizacja podatkowa – część lub całość rat leasingowych można uwzględnić w kosztach uzyskania przychodu.
Ta forma finansowania umożliwia korzystanie z nowoczesnego samochodu bez konieczności kupowania go za gotówkę i ponoszenia dużych jednorazowych wydatków. Dodatkowym atutem jest możliwość uzyskania dofinansowania, a to zwiększa opłacalność tego rozwiązania.
Samochód elektryczny – na czym polega leasing w ramach programu „NaszEauto”?
Od 3 lutego 2025 r. przyjmowane są wnioski o dofinansowanie w ramach programu „NaszEauto”. Jego głównym celem jest obniżenie zużycia paliw emisyjnych poprzez wsparcie w formie dotacji. Źródłem finansowania są środki z Krajowego Planu Obudowy i Zwiększania Odporności Polski.
W ramach programu można uzyskać dotację:
- dla osób fizycznych i przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą,
- na zakup, leasing lub wynajem długoterminowy.
Dofinansowanie można otrzymać wyłącznie na samochody spełniające określone kryteria. Muszą to być pojazdy w pełni elektryczne, które nie były wcześniej zarejestrowane. Maksymalny przebieg to 6 000 km. Cena nie może przekraczać 225 000 zł netto. Wsparciem finansowym objęte są również pojazdy wykorzystywane do jazd testowych, jeśli mają tablice dealerskie i spełniają wymienione wymogi.
Maksymalna kwota wsparcia to 40 000 zł. Szczegółowe informacje dotyczące zasad dofinansowania sprawdzisz w poniższej tabeli.
Odbiorca wsparcia | Bazowa kwota wsparcia | Premia za zezłomowanie pojazdu | Premia za niski dochód | Maksymalna kwota wsparcia |
---|---|---|---|---|
Osoba fizyczna (zakup pojazdu) | 18 750 zł | 10 000 zł | 11 250 zł | 40 000 zł |
Osoba fizyczna z kartą dużej rodziny (zakup pojazdu) | 30 000 zł | 5 000 zł | 5 000 zł | 40 000 zł |
Osoba fizyczna (leasing lub wynajem długoterminowy) | do 30 000 zł | 5 000 zł | 5 000 zł | 40 000 zł |
Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (zakup pojazdu) | 30 000 zł | 10 000 zł | n/d | 40 000 zł |
Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (leasing lub wynajem długoterminowy pojazdu) | do 30 000 zł | 10 000 zł | n/d | 40 000 zł |
Źródło: https://www.gov.pl/web/nfosigw/program-naszeauto-do-40-tys-zl-doplaty-do-samochodu-elektrycznego
Premia za zezłomowanie dotyczy pojazdów spalinowych, które zostały oddane do stacji demontażu nie wcześniej niż 1.02.2020 r. Dodatkowo odbiorca wsparcia musiał być jego właścicielem lub współwłaścicielem przez co najmniej 3 lata.
Osoby fizyczne mogą skorzystać dodatkowo z premii za niski dochód. Jest ona przyznawana, jeśli nie przekracza on 135 000 zł rocznie.
Które osobowe samochody elektryczne mogą być przedmiotem umowy leasingu z dofinansowaniem w 2025 r.? Ich lista jest długa – przykładowe modele wraz z ceną katalogową to:
- Dacia Spring – od 76 900 zł,
- Nissan Leaf – od 157 100 zł,
- Opel Corsa-e – od 129 900 zł,
- Hyundai Kona Electric – od 135 900 zł,
- Citroen e-C4 X – od 138 900 zł,
- Renault Zoe E-Tech Electric Megane E-TECH Electric – od 174 025 zł
Volkswagen ID.4 – od 173 390 zł.
Jaki jest koszt leasingu samochodu elektrycznego?
Koszty leasingu zależą przede wszystkim od:
- okresu finansowania,
- wysokości opłaty wstępnej,
- kwoty wykupu.
Podpisując umowę z leasingodawcą, możesz więc zdecydować, ile wyniesie twoja miesięczna rata. Im dłuższy okres finansowania, wysokość opłaty wstępnej i kwoty wykupu, tym mniej zapłacisz każdego miesiąca.
Leasing samochodu elektrycznego wiąże się również z pewnymi korzyściami dla przedsiębiorcy na gruncie podatkowym. Trzeba je uwzględnić w ogólnej kalkulacji kosztów leasingu. O jakich korzyściach mowa? Są to:
- możliwość zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodu – dla samochodów elektrycznych limit wynosi 225 000 zł;
- możliwość odliczenia VAT – występują jednak pewne ograniczenia, bowiem 100 proc. odliczenia przysługuje tylko wówczas, gdy auto jest użytkowane wyłącznie do celów firmowych. W innym przypadku odliczyć można jedynie 50 proc. podatku od towarów i usług.
Jeśli więc planujesz zakup pojazdu, ale nie chcesz wydawać na ten cel dużej jednorazowej kwoty i zależy ci na optymalizacji podatkowej, weź pod uwagę leasing.
Ile kosztuje utrzymanie samochodu elektrycznego?
Utrzymanie samochodu elektrycznego jest najczęściej tańsze, przede wszystkim ze względu na niższe koszty eksploatacyjne związane z jego ładowaniem. To, ile możesz zaoszczędzić względem auta spalinowego, zależy w dużej mierze od tego, czy będziesz napełniać baterię z domowego gniazdka, czy też korzystać z ogólnodostępnych stacji.
Średnie zużycie energii niezbędnej na pokonanie 100 km to 15-20 kWh. Przy ładowaniu w domu (przy średniej stawce 1,10 zł za kWh) za przejechanie takiego dystansu zapłacisz więc ok. 16-22 zł. W przypadku korzystania z ogólnodostępnych stacji koszt ten będzie wyższy – ok. 25-40 zł. Jednak auto spalinowe zużywa średnio 6-8 l na 100 km. Przy cenie benzyny w okolicach 6 zł wiąże się to z kosztem 36-48 zł. Warto mieć na uwadze, że ceny paliw dość dynamicznie się zmieniają, a każda podwyżka to dodatkowe wydatki.
Na korzyść aut elektrycznych przemawia także to, że mają one prostszą konstrukcję i mniej awaryjnych elementów, co przekłada się na niższe koszty serwisowania.
Różnicę w całkowitych kosztach eksploatacji dostawczego pojazdu elektrycznego i jego odpowiednika z silnikiem diesla postanowiło zbadać Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA). Porównaniu poddane zostały dwa modele z oferty Volkswagena – e-Crafter i Crafter.
Wnioski były następujące:
- użytkowanie elektryka stało się opłacalne przy założeniu okresu użytkowania od 4 do 7 lat,
- miesięczne oszczędności na kosztach eksploatacyjnych dostawczego auta elektrycznego wynosiły 700 zł.
Czy leasing samochodu elektrycznego to zatem dobre rozwiązanie dla przedsiębiorców? Chociaż za leasingiem przemawiają względy zarówno finansowe, jak i pozafinansowe, to na etapie wyboru pojazdu warto skonsultować się z ekspertem – symulacja kosztów to najprostszy sposób, aby rozwiać swoje wątpliwości co do leasingu elektryka.