Recykling opon samochodowych w Polsce — co warto wiedzieć?

Redakcja
RedakcjaZaktualizowano: 2024-06-19

Liczba przejechanych kilometrów, sposób eksploatacji pojazdu, rodzaj użytkowanych dróg — to wszystko wpływa na szybkość zużycia opon w samochodzie. Jeden zestaw ogumienia może być użytkowany przez kilka sezonów, ale w niektórych przypadkach konieczna jest jego wymiana co sezon. Co wtedy? Co zrobić ze zużytymi i niepotrzebnymi oponami? Sprawdź, jak wygląda recykling opon samochodowych w Polsce.

Dlaczego recykling opon samochodowych to tak ważny temat?

Opony samochodowe to surowiec wtórny, który można ponownie wykorzystać. Ich recykling w Polsce jest ważnym aspektem gospodarki odpadami. Ma na celu zminimalizowanie negatywnego wpływu zużytych materiałów na środowisko. Nie bez powodu jest regulowany przez prawo i wspierany przez różne programy i inicjatywy. Zużyte opony stanowią znaczny procent odpadów, które muszą być w jakiś sposób zagospodarowane.
Producenci i dystrybutorzy opon, którzy wprowadzają je na rynek, są zobowiązani do odzysku minimum 75% ich masy i recyklingu 15% z nich.

Największe problemy w gospodarce zużytymi oponami w Polsce

Od lat jednym z głównych problemów związanych z gospodarką zużytymi oponami jest ich nieprawidłowe składowanie. Częstym zjawiskiem jest porzucanie ogumienia w miejscach do tego nieprzeznaczonych, tworzenie nielegalnych wysypisk opon. W efekcie stają się one znacznym zagrożeniem dla ludzi, środowiska naturalnego i zwierząt. Pojawia się ryzyko wybuchania pożarów — trudnych do ugaszenia i niebezpiecznych w skutkach.

Z czego wynikają problemy i na czym polegają ograniczenia związane z gospodarką oponami w Polsce?

  1. Niewłaściwe składowanie zużytych opon — brakuje odpowiednich miejsc do legalnego przechowywania i przetwarzania zużytych opon. Powstają nielegalne punkty tworzone przez nieuczciwych przedsiębiorców. W efekcie pojawia się znaczne zanieczyszczenie środowiska, w tym gleby i wód gruntowych.
  2. Niska efektywność systemu zbiórki opon — brakuje dostatecznej infrastruktury wspomagającej pozyskiwanie ich od właścicieli pojazdów. Opony trafiają na nielegalne składowiska lub są porzucane w środowisku naturalnym, a właścicielom brakuje społecznej odpowiedzialności za swoje czyny.
  3. Niewystarczające przepisy i niski poziom egzekwowania prawa — niepełne regulacje prawne dotyczące zarządzania zużytymi oponami sprawiają, że brakuje kontroli i egzekwowania przepisów przez odpowiednie organy. W efekcie rodzą się nieuczciwe praktyki w branży, takie jak nielegalne przetwarzanie opon. Nadal nie ma jednolitych standardów postępowania ze zużytymi oponami.
  4. Problemy finansowe i brak wsparcia dla procesu recyklingu — wysokie koszty technologii recyklingu opon ograniczają fundusze na rozwój infrastruktury recyklingowej i innowacji.
  5. Problemy z rynkiem wtórnym — w Polsce słabo działa rynek produktów pochodzących z recyklingu opon, takich jak granulat gumowy. Niska świadomość i niewystarczająca akceptacja produktów z „drugiego obiegu” prowadzi do zakłócenia gospodarki odpadami.
  6. Niewielka wiedza na temat recyklingu opon — niewystarczający proces edukacyjny sprawia, że niewiele osób angażuje się w prawidłowe postępowanie z zużytymi oponami. Brakuje w tym poczucia wspólnoty, działania dla ogólnego dobra.
  7. Problemy technologiczne — ograniczenia w procesach technologicznych recyklingu opon, takie jak niska efektywność separowania poszczególnych materiałów, sprawiają, że proces odzyskiwania surowców nie wygląda tak, jak powinien.

Jakie produkty powstają w wyniku recyklingu opon?

Po co prowadzi się recykling opon samochodowych? W jego efekcie powstają surowce wtórne do tworzenia innych akcesoriów i materiałów. W ten sposób możliwe jest pozyskanie:

  • granulatu gumowego — jest stosowany do tworzenia nawierzchni sportowych na boiska, bieżnie czy korty tenisowe. Bywa wykorzystywany również do pokrywania placów zabaw i tworzenia miękkich nawierzchni dla dzieci. Z granulatu powstają również maty przemysłowe i rolnicze, wykorzystywane w stajniach, siłowniach i warsztatach. Granulat zwiększa trwałość i elastyczność nawierzchni drogowych, ale również świetnie radzi sobie z tłumieniem hałasu i drgań budynków;
  • pyłu gumowego — służy jako dodatek do nowych produktów gumowych, takich jak opony, uszczelki czy bieżniki. Jest wykorzystywany również przy produkcji płytek gumowych;
  • stali — z niej tworzone są następnie różne konstrukcje, narzędzia, części do maszyn. Jest wykorzystywana również jako surowiec wtórny w różnych procesach przemysłowych;
  • tekstyliów służących jako materiały izolacyjne — są stosowane w budownictwie, działają jako izolacja cieplna i akustyczna. Mieszane z innymi materiałami, tworzą wyroby kompozytowe;
  • energii — z opon w procesie kontrolowanego spalania pozyskiwane są paliwa wykorzystywane w piecach cementowych i elektrowniach, następuje też odzysk energii;
  • elementów infrastruktury drogowej — z opon produkowane są słupki, bariery drogowe, krawężniki,
  • produktów codziennego użytku — z ogumienia powstają maty do samochodów, wycieraczki, elementy dekoracyjne,
  • produktów budowlanych — recykling opon pozwala na tworzenie bloków budowlanych, płyt dźwiękochłonnych, elementów do budowy ścian,
  • produktów i akcesoriów ogrodniczych — w efekcie recyklingu mogą powstawać donice, obrzeża rabat, elementy architektury krajobrazu.

Co zrobić ze zużytymi oponami?

Skoro recykling opon i ich właściwe składowanie są tak ważne, warto wiedzieć, co zrobić po sezonie, który maksymalnie wyeksploatował opony w Twoim pojeździe. Z kim się skontaktować? Gdzie przewieźć opony?

W pierwszej kolejności warto poszukać odpowiedniego miejsca zbiórki. W tym celu skontaktuj się z lokalnymi warsztatami samochodowymi, punktami serwisowymi lub firmami recyklingowymi, które często przyjmują zużyte opony. Na niektórych miejskich lub prywatnych wysypiskach istnieją również specjalne punkty zbiórki zużytych opon.

Warto pamiętać o tym, że ciągle powstają firmy specjalizujące się w recyklingu opon, które chętnie przyjmują produkty i poddają je następnie specjalnym procesom. O ich istnieniu możesz dowiedzieć się z sieci, ale również skorzystać z podpowiedzi lokalnych urzędów gminy. Jeśli żadna z instytucji w Twoim mieście nie może zagwarantować odbioru i recyklingu opon, zwróć się do producenta. Niektóre firmy produkujące lub dystrybuujące te akcesoria prowadzą programy recyklingowe. Dzięki nim można bezpiecznie zwrócić zużyte opony.

  1. Recykling opon w Polsce jest regulowany prawnie. Składowanie opon w niedozwolonych miejscach jest nielegalne.
  2. Właściwy recykling opon sprawia, że zostają one przetworzone np. na materiały wykorzystywane do produkcji konstrukcji stalowych, akcesoriów gumowych, nawierzchni stosowanych na placach zabaw czy w parkach rozrywki.
  3. Zużyte opony oddaj do producenta lub skorzystaj z możliwości składowania ich w miejscach specjalnie przygotowanych przez miasto lub gminę

FAQ Najczęściej zadawane pytania

Co najczęściej dzieje się ze zużytymi oponami oddanymi do recyklingu?
Jak recykling opon wpływa na środowisko?
Dlaczego opony tak często wykorzystywane są do tworzenia energii?
Redakcja
Redakcja
Specjaliści z zakresu motoryzacji przygotowują dla Ciebie jakościowe treści pisane prostym językiem w oparciu o własne doświadczenia i wiedzę o samochodach. Jesteśmy na bieżąco z nowościami na rynku motoryzacyjnym, dociekliwie sprawdzamy oferty i porównujemy je ze sobą, abyś mógł wybrać produkt najbardziej dopasowany do swoich potrzeb.

Najnowsze artykuły

2024-11-19

Elektromobilność – co to jest?

W ostatnich latach wiele mówi się o dążeniu do zastąpienia pojazdów z silnikami spalinowymi przez...

2024-11-19

Używany samochód elektryczny – czy warto?

Chcesz kupić używany samochód elektryczny? Taka transakcja wzbudza wiele emocji, choć auta spalinowe są powszechnie...

2024-11-19

Ile pali hybryda?

Samochody hybrydowe zyskały popularność ze względu na deklarowane niskie spalanie i bardziej ekologiczny sposób użytkowania...

0 KOMENTARZY