Czym jest rower elektryczny i jak działa?
Można powiedzieć, że rower elektryczny to nowoczesna forma tradycyjnego bicykla. Kluczową różnicą względem klasycznego roweru jest wspomaganie jazdy przy pomocy silnika elektrycznego, znajdującego się w kole.
Jazda na rowerze elektrycznym ogranicza pracę mięśni rowerzysty i zmniejsza jego wysiłek. Silnik elektryczny uruchamiany jest automatycznie, zawsze gdy kierowca roweru zaczyna pedałować.
Każdy rower elektryczny wyposażony jest w baterię, która wpływa na zasilanie silnika. Dzięki specjalnemu panelowi kierowca może sterować wspomaganiem elektrycznym roweru i decydować, czy korzysta z niego, czy nie. Część z nich ma również klamki hamulcowe, których zadaniem jest odcięcie wspomagania w momencie hamowania roweru.
Zalety jazdy na rowerze elektrycznym
Dlaczego warto przemyśleć zakup roweru elektrycznego? Głównym atutem tego pojazdu jest możliwość pokonywania dłuższych dystansów i bardziej wymagających tras przy jednoczesnym ograniczeniu wysiłku wkładanego w jego kierowanie.
Rower elektryczny najlepiej sprawdzi się na wzniesieniach, nierównym podłożu czy na górzystych ścieżkach. Silnik takiego jednośladu pozwala odciążyć kolana, narażone na największe kontuzje.
Jazdą na rowerze elektrycznym cieszą się również wszyscy, którzy kochają pokonywać miejskie ścieżki na jednośladzie. Mogą w krótkim czasie przemierzać dłuższe odległości, omijając korki i nie wkładając w to zbyt wiele wysiłku.
Rower wyposażony w silnik daje przede wszystkim możliwość odciążenia mięśni. To ważne zwłaszcza dla tych, którzy kochają jazdę rowerową, ale nie mogą już korzystać z maksymalnych możliwości swojego ciała. Dlatego taki pojazd świetnie sprawdzi się dla seniorów, ale również osób z kontuzjami czy problemami zdrowotnymi.
Rower elektryczny — prawo regulującego korzystanie z jednośladu
Masz w planach zamianę swojego tradycyjnego roweru na rower elektryczny? Przepisy jasno określają, jaka konstrukcja roweru elektrycznego jest dopuszczalna i legalna. Silnik jednośladu musi mieć ograniczoną moc do 250 W. Z kolei maksymalna prędkość wspomagania kierowcy może wynosić 25 km/h. Każde odstępstwo od tych wytycznych oznacza, że do prowadzenia pojazdu będzie konieczne pozyskanie dodatkowych uprawnień, a poruszanie się bez nich grozić będzie surowymi mandatami. Czy to oznacza, że rowerzysta poruszający się na elektrycznym rowerze może osiągać prędkość nie większą niż 25 km/h? Niekoniecznie. Ograniczenie to dotyczy jedynie wspomagania elektrycznego. Rowerzysta może jechać szybciej, ale bez użycia silnika, a jedynie przy pomocy własnych mięśni i umiejętności samego kolarza.
W jakich miejscach można poruszać się rowerem elektrycznym?
Miłośnicy jednośladów z pewnością zastanawiają się, gdzie można jeździć rowerem elektrycznym i z jakimi ograniczeniami trzeba się liczyć. Zasady te są jasne, jednak po raz kolejny należy zwrócić uwagę na samą moc roweru elektrycznego. Jeśli jego prędkość nie przekracza 25 km/h, pojazd może poruszać się po ścieżkach, czyli wszędzie tam, gdzie jeżdżą tradycyjne jednoślady. Jeśli parametry mocy są wyższe i kierowca może korzystać z lepszego wspomagania, zaczynają obowiązywać go przepisy takie jak w przypadku motocykla. A to oznacza konieczność zejścia ze ścieżki rowerowej.
Czy na rower elektryczny trzeba mieć prawo jazdy lub inne uprawnienia?
Głównym pytaniem przyszłych nabywców jednośladu jest to, czy na rower elektryczny trzeba mieć prawo jazdy? Specjalne uprawnienia nie są wymagane od użytkowników, którzy ukończyli 18 lat. Pełnoletni cykliści mogą poruszać się takim jednośladem bez dodatkowych dokumentów. Ważne jest jednak przestrzeganie technicznych parametrów pojazdu. Moc silnika nie może przekraczać 250 W.
Co w przypadku młodszych użytkowników? Ci, który nie osiągnęli jeszcze 18. roku życia, muszą zdobyć kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii B1.
Jazda rowerem elektrycznym — zasady działania jednośladu
Przygotowując się do zakupu roweru elektrycznego, nie musisz przechodzić dodatkowego szkolenia z jazdy. Sposób poruszania się na tym jednośladzie jest niemal identyczny jak na tradycyjnym bicyklu. Różnica polega jedynie na samym subiektywnym doświadczeniu kierowcy. Możesz poruszać się w dużo bardziej swobodny, lekki sposób, a Twoje mięśnie czują zdecydowane odciążenie w porównaniu z kierowaniem tradycyjnym rowerem.
Sam sposób jazdy może zależeć również od rodzaju silnika. Te umieszczone z przodu lub z tyłu są monitorowane przez komputer, który pobiera dane z czujnika i automatycznie uruchamia wspomaganie. Silniki zamontowane w centralnym miejscu wyposażone są z kolei w czujnik, który reaguje na nacisk użytkownika na pedały i uruchamia wspomaganie w momencie poruszenia się korby.
Czy rejestracja roweru elektrycznego jest konieczna? Co mówią o tym przepisy?
Przepisy jasno określają kwestię rejestracji pojazdów elektrycznych. Czy rower napędzany silnikiem musi być zarejestrowany? Jeśli spełnia wszystkie wymogi standardowego roweru, a jego silnik nie przekracza mocy 250 W i maksymalnej prędkości wspomagania 25 km/h, nie musi być rejestrowany. Tym samym jego właściciel nie jest zobligowany do przechodzenia przeglądu technicznego oraz do wykupienia obowiązkowego ubezpieczenia. Przekroczenie dopuszczalnych mocy i prędkości sprawia, że pojazd automatycznie staje się motorowerem. W tym przypadku konieczna jest już rejestracja, przejście okresowego przeglądu diagnostycznego i opłacenie ubezpieczenia OC.