W jaki sposób świecą światła xenonowe?
Światła xenonowe działają nieco inaczej niż klasyczne oświetlenie samochodowe. Coraz popularniejsze ksenony to zespół współpracujących ze sobą elementów. Na tego typu układ składają się m.in.:
- przetwornica prądowa,
- zapłonnik,
- palnik ksenonowy.
Przetwornica jest najważniejszym ze wspomnianych elementów, ponieważ to ona wytwarza bardzo wysokie napięcie, które następnie wzbogacane jest prądem zmiennym o natężeniu około 85 A. W praktyce źródłem światła w przypadku ksenonów jest wytwarzany w ten sposób łuk świetlny. Ten powstaje na skutek wyładowań elektrycznych, jakie zachodzą pomiędzy elektrodami w bańce wypełnionej ksenonem.
Światła ksenonowe wytwarzają bardzo jasny strumień światła. Wyrażając tę jasność w lumenach (oznaczonych jako lm), oświetlenie tego typu jest nawet dwukrotnie mocniejsze od świateł halogenowych. Dla kierowcy oznacza to znacznie większy zasięg świateł, co sprawia, że widoczność po zmroku jest zdecydowanie lepsza.
Czym różnią się światła ksenonowe od świateł halogenowych w samochodzie?
Lampy halogenowe to najczęściej wykorzystywane oświetlenie samochodowe. Reflektory tego typu gwarantują standardowy słup światła, którego liczba lumenów nie przekracza zwykle 1500. Popularne halogeny dobrze oświetlają drogę po zmroku, jednak mają bardzo wysoki pobór mocy ok. 55 W. To wpływa w bezpośredni sposób na ich żywotność. Gorsza jakość oświetlenia wynika także częściowo z samej konstrukcji halogenu. Strumień światła w tym przypadku nie wydostaje się z reflektora, a zatrzymuje na soczewce.
Światła xenonowe generują znacznie więcej lumenów – nawet 3200 lm. Zużywają przy tym zdecydowanie mniej energii – zaledwie 35 W. To sprawia, że podczas swojej pracy, ksenony generują znacznie mniej ciepła, a to wydłuża ich żywotność. Lampy halogenowe w samochodach, mają żywotność od 350 do 550 godzin świecenia, w zależności od producenta. W przypadku ksenonów czas ten wynosi od 2000 do 2500 godzin świecenia. Różnica jest więc znacząca.
Jak wygląda wymiana żarówek halogenowych i ksenonowych?
Wymiana halogenów w większości przypadków przebiega szybko i bezproblemowo, chociaż wiele zależy od marki i modelu samochodu. Wystarczy zdjąć zaślepkę z reflektora, a następnie wyciągnąć kostkę, do której wpięty jest reflektor. Zdarza się, że konieczne może być odkręcenie lampy, jednak i z tym zadaniem powinien poradzić sobie każdy kierowca.
W przypadku wymiany żarówek xenonowych cały proces jest nieco bardziej skomplikowany. Z uwagi na konstrukcję reflektora oraz lampy, bardzo często w celu wymiany przepalonego ksenonu konieczne jest zdemontowanie całego przedniego zderzaka, a dopiero następnie lampy. Prace związane z wymianą przepalonego ksenonu wymagają znacznie większego nakładu pracy i czasu także ze względu na potrzebę przykręcenia żarówki do przetwornicy, która montowana jest pod lampą. Dlatego właściciele samochodów ze światłami xenonowymi zwykle decydują się oddać swój pojazd do mechanika.
Ceny żarówek halogenowych i ksenonowych
Jedną z najważniejszych różnic między halogenem a ksenonem jest cena. Pierwsze ze wspomnianych reflektorów są stosunkowo tanie. Ich cena to ok. 40 zł za sztukę. W przypadku ksenonów wydatki są znacznie większe. Dobrej jakości żarówka tego typu to wydatek rzędu 150 zł za sztukę. Decydując się na produkt znanego producenta, koszt zakupu może być znacznie większy i przekraczać nawet 250 zł za sztukę. Dodatkowo warto podkreślić, że ze względu na specyfikę świateł ksenonowych i sposób ich zużywania się, należy wymieniać je parami.
Reflektory ksenonowe – czy można je zamontować w każdym samochodzie?
Reflektory ksenonowe można zamontować praktycznie w każdym samochodzie. Należy jednak pamiętać o obowiązujących przepisach. Pierwszą i jednocześnie najważniejszą zasadą dopuszczającą ksenony do użytku w pojeździe jest proces auto-poziomowania. Z uwagi na fakt, że światła xenonowe są znacznie mocniejsze od standardowych halogenów, przy każdorazowym uruchomieniu, lampy samoistnie dostosowują swoją wysokość na podstawie danych otrzymywanych z czujników zamontowanych w tyle pojazdu. Analizowane jest m.in. obciążenie samochodu, co umożliwia ustawienie lamp w taki sposób, aby nie oślepiały kierowców z naprzeciwka.
Kolejnym, bardzo istotnym aspektem są klosze lampy. Te, które wykorzystuje się w przypadku halogenów, mają specyficzną budowę. Wynika to z faktu, że światło jest załamywane w kloszu, zanim padnie na jezdnie. Zupełnie inaczej jest przy wykorzystaniu lamp ksenonowych. Jeżeli klosz ksenonów jest zużyty, to podczas badania technicznego diagnosta może nie dopuścić samochodu do ruchu drogowego i konieczna będzie wymiana elementu na nowy.
Reflektory ksenonowe wymagają także utrzymania w nieskazitelnej czystości. Z tego względu zdarza się, że producenci samochodów, w których seryjnie montuje się ksenony, wyposażają pojazd w dodatkowe spryskiwacze. Ich celem jest zmywanie zabrudzeń z kloszy lamp. W niektórych modelach aut można zauważyć nawet specjalne wycieraczki reflektorów. Takie rozwiązanie można spotkać w samochodach marki Volvo. Dlaczego ma to tak duże znaczenie? Zabrudzenia na kloszach, np. w postaci owadów, sprawiają, że generowana wiązka światła jest rozpraszana w wielu kierunkach. To z kolei może wpływać na oślepienie kierowców jadących z przeciwnej strony.
Decydując się na światła ksenonowe do swojego samochodu, przy ich zakupie należy upewnić się, że wybiera się kompletny zestaw. Ten powinien zawierać nie tylko specjalne klosze oraz zestaw montażowy ksenonów, ale również czujniki poziomujące oraz spryskiwacze