Czym są i jak działają poduszki powietrzne?
Poduszka powietrzna jest kluczowym elementem systemu bezpieczeństwa. Stanowi ona standardowe wyposażenie współczesnych samochodów, jednak znana jest także ze starszych modeli aut. Po raz pierwszy poduszki powietrzne zastosowano w autach, w 1973 roku – miało to miejsce w Stanach Zjednoczonych. W Europie udogodnienie to dostępne jest od 1982 roku. Poduszka wypełniona jest gazem pirotechnicznym, co stanowi zabezpieczenie podczas kolizji. Aktywacja następuje w zaledwie 10 milisekund od zarejestrowanego zdarzenia. Prędkość, z jaką wystrzeliwuje poduszka, to natomiast aż 300 km/h. Warto zaznaczyć, że poduszki boczne napełniają się znacznie szybciej od czołowych.
Rodzaje poduszek powietrznych
Początkowo poduszki powietrzne stosowane były w nowoczesnych samochodach, wyłącznie dla kierowcy. Wraz z rozwojem technologii i zwróceniem większej uwagi na kwestię bezpieczeństwa w pojazdach, zaczęto stosować je również w przypadku pasażerów.
Wyróżnia się trzy rodzaje poduszek powietrznych:
- przednie, gdzie poduszka kierowcy ulokowana jest w kierownicy, natomiast poduszka pasażera w okolicach schowka przed nim,
- boczne, które montowane są w bocznych oparciach foteli przednich, w dodatkowych pakietach bezpieczeństwa oraz w tylnych fotelach,
- kurtyny boczne – stosowane w okolicach podsufitki, w bocznych częściach pojazdu.
Stosunkowo nowym rozwiązaniem w autach jest tzw. poduszka kolanowa, montowana pod kierownicą. Jej zadaniem jest redukowanie obrażeń nóg, które podczas kolizji drogowej nie uderzają z tak dużą siłą w plastikowe elementy pojazdu. Dodatkowo w części samochodów dostępnych na rynku można spotkać także poduszki centralne, które w razie niebezpieczeństwa otwierają się pomiędzy fotelami kierowcy i pasażera.
Jakie znaczenie w kontekście bezpieczeństwa ma zaświecona lub migająca kontrolka poduszki powietrznej?
Kontrolka poduszki powietrznej zaświeca się za każdym razem po przekręceniu kluczyka w stacyjce samochodu. Jest to zupełnie normalna sytuacja w każdym pojeździe. Problem zaczyna się w momencie, kiedy po uruchomieniu silnika, kontrolka airbag zaczyna migać lub nie gaśnie. Nie należy jej bagatelizować. Jest to niezwykle ważne w kontekście bezpieczeństwa podróżujących autem.
Migająca kontrolka poduszki powietrznej po uruchomieniu silnika oznacza najczęściej problemy z przewodami. Dotyczy to najczęściej uszkodzenia złączy, konektorów, czujników połączeń pod fotelami. Konieczna jest wówczas wizyta w zakładzie mechanicznym, gdzie specjaliści wymienią uszkodzone elementy na nowe. Najczęściej w tym przypadku wykonuje się tzw. kompleksową usługę, polegającą na wymianie całej wiązki przewodów.
Co oznacza świecąca się kontrolka poduszki powietrznej?
Zapalona kontrolka poduszki powietrznej oznacza, że najprawdopodobniej ten element wyposażenia nie działa w prawidłowy sposób. Poza wspomnianym wcześniej problemem z przewodami może wskazać ona na kilka innych usterek. Często okazuje się, że znajdująca się pod fotelem wtyczka od poduszki powietrznej została przez przypadek odłączona. W starszych samochodach jej ponowne wpięcie usuwa problem. W nowych autach konieczne może się okazać odwiedzenie diagnosty komputerowego, który dodatkowo usunie błąd z systemu pojazdu.
Innym powodem świecenia się kontrolki może być awaria czujnika zderzeniowego, który odpowiada za uruchomienie się poduszek przy wypadku. W nowych autach można znaleźć różne czujniki tego typu, a ich głównym zadaniem jest prawidłowe uruchomienie poduszek w razie kolizji. Jeżeli przewody któregokolwiek z czujników zostały uszkodzone, wówczas informacja ta sygnalizowana jest przez kontrolkę airbag na desce rozdzielczej.
Kontrolka airbag pozostanie zaświecona po uruchomieniu silnika nie tylko w sytuacji, kiedy doszło do problemu technicznego. Kierowcy mają możliwość ręcznego odłączenia poduszki powietrznej na miejscu pasażera. Odbywa się to za pomocą specjalnego przełącznika. Celowe odłączenie poduszki powietrznej wynika z sytuacji, w której na przednim fotelu montowany jest fotelik dziecięcy. Odłączenie poduszki powietrznej jest wówczas konieczne, aby zapewnić dziecko bezpieczną jazdę.
Czy zapalona kontrolka poduszki powietrznej wymaga wizyty w serwisie samochodowym?
Świecąca się kontrolka poduszki powietrznej wskazuje na potencjalne problemy z systemem SRS w samochodzie. Nie zawsze są one poważne, jednak w niektórych przypadkach mogą stanowić one zagrożenie dla bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Szybka reakcja właściciela pojazdu i wizyta w serwisie samochodowym pozwala zweryfikować, czego dotyczy usterka. Eliminuje również ryzyko samoistnego uruchomienia się poduszki powietrznej w trakcie jazdy, co niosłoby ze sobą poważne konsekwencje dla kierowcy czy pasażerów auta, ale także innych uczestników ruchu drogowego.
System poduszek powietrznych w nowoczesnych samochodach bywa skomplikowany. Samodzielne usunięcie problemu często bywa więc niemożliwe. Wymaga to nie tylko odpowiedniej wiedzy specjalistycznej, ale i doświadczenia. Dlatego najlepiej powierzyć pojazd w ręce fachowców.
Koszty naprawy systemu poduszek powietrznych
Koszt naprawy poduszek powietrznych w samochodzie zależy od rodzaju usterki, a także marki i modelu pojazdu.
- Jeżeli konieczne jest wyłącznie podłączenie przewodów, a następnie usunięcie błędu w systemie pojazdu, to usługa ta nie powinna być droższa niż ok. 150-200 złotych.
- W przypadku uszkodzonych sensorów poduszek powietrznych koszt ich naprawy lub wymianu na nowe to wydatek od 300 złotych wzwyż.
Właściciele samochodów muszą przygotować się na znacznie większe wydatki, kiedy konieczna jest wymiana poduszki powietrznej na nową. Airbag kierowcy może kosztować nawet 800 złotych i więcej, w zależności od marki oraz modelu samochodu.