System eCall w samochodach – co to jest i jak działa?

Redakcja
RedakcjaZaktualizowano: 2024-06-19

Bezpieczeństwo na drodze jest uzależnione od bardzo wielu czynników. Czuwanie nad sprawną i pewną jazdą oraz ruchem samochodów i pieszych to zadanie niezwykle trudne. Każdy uczestnik ruchu drogowego musi zadbać o to niemal samodzielnie. Kierowcom pomagają nowe technologie, które pozwalają zminimalizować ryzyko wypadków i zapewniają szybkie ostrzeganie o potencjalnym zdarzeniu. Należy do nich system eCall w samochodach. Czym jest i jak działa?

Co to jest system eCall?

System eCall to bezpłatny moduł alarmowy instalowany w pojazdach, który automatycznie uruchamia się w przypadku poważnego wypadku drogowego. Jego celem jest szybkie powiadamianie służb ratunkowych o miejscu zdarzenia, nawet wtedy, gdy kierowca nie jest w stanie wezwać pomocy, nie reaguje i jest nieprzytomny.

eCall został wprowadzony w wyniku rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/758 z dnia 29 kwietnia 2015 roku. Pomysł jego zastosowania powstał w związku z inicjatywą eSafety Komisji Europejskiej. Od 2018 roku system eCall działa w samochodach wszystkich krajów członkowskich Unii Europejskiej, Norwegii, Szwajcarii i Islandii. To odpowiedź na problemy pojawiające się na drogach szczególnie wtedy, gdy w wypadku bierze udział jeden pojazd lub wszystkie pokrzywdzone osoby są nieprzytomne. W efekcie brakuje wtedy najczęściej kogoś, kto mógłby w krótkim czasie powiadomić służby i ściągnąć na pomoc odpowiednie instytucje.

Jak działa system eCall?

Co się dzieje, gdy uczestnicy ruchu drogowego są zagrożeni? Jak działa system, który ma za zadanie samodzielne przywołanie pomocy? Oto schemat działania eCall.

  • Wykrycie wypadku — eCall, korzystając z czujników zderzeniowych, wykrywa poważny wypadek drogowy. Załącza się najczęściej wtedy, gdy w pojeździe zadziałają poduszki powietrzne. Taka sytuacja oznacza, że system automatycznie inicjuje procedurę eCall,
  • Powiadomienie o wypadku lub poważnej kolizji — system eCall automatycznie nawiązuje połączenie z lokalnym centrum koordynacji ratunkowej. Przesyła informacje o lokalizacji pojazdu, czasie zdarzenia oraz inne istotne dane, które mogą być pomocne służbom ratunkowym.
  • Komunikacja z dyspozytorem — po nawiązaniu połączenia z centrum koordynacji ratunkowej, operator próbuje skontaktować się z osobami przebywającymi w pojeździe, aby uzyskać więcej danych o stanie zdrowia kierowcy i pasażerów. Jeśli uczestnicy wypadku są przytomni i mogą rozmawiać, będą w stanie przekazać dodatkowe informacje na temat sytuacji i ewentualnych obrażeń. W przypadku braku kontaktu dyspozytor wysyła pomoc na miejsce zdarzenia,
  • Wysłanie służb ratunkowych — dyspozycja jest przekazywana automatycznie. Dzięki temu pogotowie czy straż pożarna docierają do poszkodowanych znacznie szybciej. To może uratować życie wielu osobom.

Prowadzący pojazd mają również możliwość ręcznego włączenia systemu eCall poprzez naciśnięcie odpowiedniego przycisku w samochodzie. Może to być przydatne w sytuacjach awaryjnych, gdy kierowca lub pasażerowie potrzebują natychmiastowej pomocy, a nie mają dostępu do innych urządzeń komunikacyjnych.

Które auta mają system eCall?

System eCall jest stosunkowo nowy, dlatego w tę technologię muszą być wyposażone wszystkie samochody osobowe i dostawcze do 3,5 ton, które były homologowane po 31 marca 2018 roku. Aktualnie wszystkie pojazdy, które wypuszczane są na rynek, są automatycznie zaopatrzone w eCall.
Jakie dane otrzymują służby powiadamiane przez eCall?
Skoro eCall ma ratować ludzkie życie i przyczyniać się do szybszej reakcji służb, musi transmitować konkretne dane. O jakich informacjach mowa? Co może przekazać służbom system eCall? Po jego aktywacji — automatycznej lub ręcznej — moduł nawiązuje połączenie głosowe z najbliższym Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Jednocześnie wysyła tam takie dane jak:

  • współrzędne GPS samochodu oraz czas zdarzenia drogowego;
  • liczbę pasażerów przebywających w pojeździe w trakcie wypadku — system identyfikuje osoby, które w momencie wypadku były zapięte pasami;
  • kierunek jazdy pojazdu;
  • numer rejestracyjny samochodu oraz numer VIN;
  • dane techniczne auta, takie jak typ nadwozia, silnik i rodzaj paliwa;
  • informacje na temat sposobu wywołania eCall — dane o tym, czy został on uruchomiony ręcznie, czy automatycznie.

Czy starsze auta można wyposażyć w system eCall?

Skoro wszystkie samochody produkowane po 2018 roku, muszą zostać automatycznie wyposażone w eCall, co dzieje się z tymi, które są znacznie starsze? Czy można zainstalować w nich moduł eCall i doposażyć pojazd w system ostrzegania?

Tak, istnieją różne sposoby na to, aby ta technologia była zastosowana również w samochodach starszych roczników. Nie jest to jednak tak proste i oczywiste. Do rozważenia są następujące opcje:

  • instalacja urządzenia eCall — w danym pojeździe można zamontować narzędzie, które działać będzie jako dodatkowy moduł. Ten element może być podłączony do istniejącego już systemu komunikacji pojazdu lub do systemu GPS. Jest ważny warunek: ta technologia musi pozwalać automatycznie wyzwalać alarm w trakcie wypadku i przesyłać informacje o lokalizacji pojazdu do służb;
  • wykorzystanie systemu eCall w formie aplikacji mobilnej, działającej na danym smartfonie i połączonego z konkretnym pojazdem – oprogramowanie może działać na zasadzie automatycznego wykrywania wypadku lub umożliwiać ręczne uruchomienie alarmu w przypadku awaryjnym, podobnie jak w tradycyjnym systemie eCall wbudowanym do pojazdu;
  • wykorzystanie systemów eCall — niektórzy producenci oferują dedykowane moduły, które można zainstalować w starszych samochodach. Zazwyczaj są one dostępne w postaci zestawów do samodzielnego montażu lub mogą być instalowane w warsztacie;
  • integracja z systemami alarmowymi lub nawigacją — w niektórych przypadkach można połączyć eCall z istniejącymi zabezpieczeniami, takimi jak moduły alarmowe lub nawigacyjne. Integracja taka może wymagać specjalistycznych zmian lub zamontowania dodatkowych urządzeń.

Działanie systemu eCall a ochrona ludzkiego życia — jak wiele zmienia technologia?

eCall to kolejne wyjście naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom kierowców oraz wszystkich użytkowników ruchu drogowego. W momencie, w którym dochodzi do poważnego wypadku czy kolizji, system pozwala oszczędzić cenny czas, potrzebny do uratowania życia i zdrowia. System łączy się z numerem 112 i wzywa pomoc, nawet jeśli kierowca ani żaden z pasażerów nie może zrobić tego samodzielnie lub nie jest w stanie odpowiedzieć na pytania służb.

Moduł eCall pozwala na aktywację zawsze wtedy, gdy są uruchomione poduszki powietrzne. Wyposażony we własną kartę SIM, zapewnia, że wykonane zostaje darmowe połączenie. Jednocześnie uruchamiany jest system GPS w samochodzie, co pomaga określić jego położenie i kierunek jazdy. Zgodnie z przeprowadzonymi badaniami, wykorzystanie tego rozwiązania skraca czas reakcji służb ratunkowych nawet 40-50%. To znacznie zwiększa szansę na ratowanie zdrowia i życia ofiar wypadku. Należy pamiętać, że eCall przesyła dane wyłącznie w momencie wypadku i tylko do służb ratunkowych.

  1. System eCall to technologia, która w razie groźnego wypadku samodzielnie powiadamia służby o zagrożeniu drogowym.
  2. System eCall stosowany jest we wszystkich autach wypuszczanych na rynek od 2018 roku.
  3. eCall można zainstalować również w starszych samochodach z zastosowaniem dodatkowych narzędzi; nie w każdym aucie będzie się dało wdrożyć ten system.

FAQ Najczęściej zadawane pytania

Czy system eCall jest darmowy?
Jak uruchamiany jest system eCall?
Po jakim czasie od uruchomienia systemu eCall przyjedzie pomoc?
Redakcja
Redakcja
Specjaliści z zakresu motoryzacji przygotowują dla Ciebie jakościowe treści pisane prostym językiem w oparciu o własne doświadczenia i wiedzę o samochodach. Jesteśmy na bieżąco z nowościami na rynku motoryzacyjnym, dociekliwie sprawdzamy oferty i porównujemy je ze sobą, abyś mógł wybrać produkt najbardziej dopasowany do swoich potrzeb.

Najnowsze artykuły

2024-11-19

Elektromobilność – co to jest?

W ostatnich latach wiele mówi się o dążeniu do zastąpienia pojazdów z silnikami spalinowymi przez...

2024-11-19

Używany samochód elektryczny – czy warto?

Chcesz kupić używany samochód elektryczny? Taka transakcja wzbudza wiele emocji, choć auta spalinowe są powszechnie...

2024-11-19

Ile pali hybryda?

Samochody hybrydowe zyskały popularność ze względu na deklarowane niskie spalanie i bardziej ekologiczny sposób użytkowania...

0 KOMENTARZY