Czym jest funkcja start-stop w samochodzie?
Kilkanaście lat temu system start-stop znajdował się wyłącznie w modelach samochodów klasy premium. Często była to opcja dostępna jako element dodatkowego wyposażenia. Obecnie funkcja ta występuje w wielu modelach aut różnych marek. Co więcej, w większości przypadków stanowi ona część podstawowego wyposażenia.
Czym dokładnie jest system start-stop? To układ elektryczny, który montuje się w samochodzie. Jego zadaniem jest wyłączanie silnika pojazdu w określonych sytuacjach, a następnie jego ponowne uruchomienie bez większej ingerencji kierowcy. Wykorzystanie innowacyjnej technologii sprawia, że układ wykrywa, kiedy doszło do zatrzymania samochodu. Wówczas wyłącza silnik, a kiedy kierowca chce ponownie ruszyć, po naciśnięciu sprzęgła, jednostka jest natychmiast uruchamiana.
System start-stop – sprawdź, co warto o nim wiedzieć
System start-stop występuje w modelach pojazdów z manualną, jak i automatyczną skrzynią biegów. Zasada działania jest dokładnie taka sama. Okazuje się jednak, że silnik wyłącza się w zupełnie innym momencie. W przypadku skrzyni manualnej ma to miejsce, kiedy samochód całkowicie się zatrzyma. Uruchomienie silnika następuje natomiast poprzez naciśnięcie przez kierowcę sprzęgła. System został nieco inaczej zaprogramowany dla pojazdów ze skrzynią automatyczną. W takich samochodach silnik wyłączany jest już w trakcie hamowania, kiedy uzyskuje minimalne wartości prędkości, a kierowca naciska pedał hamulca. Ponowne uruchomienie jednostki jest możliwe po jego zwolnieniu.
Kiedy nie zadziała system start-stop?
Bardzo ważny jest fakt, że system start-stop zadziała wyłącznie w momencie, kiedy zostaną spełnione odpowiednie warunki. Zatrzymanie się pojazdu to tylko jeden z nich. Nie ma możliwości skorzystania z tej opcji, jeżeli:
- pojazd został zatrzymany na pochyłej powierzchni, wyłącznie jednostki napędowej w takim przypadku mogłoby spowodować jego stoczenie się, co byłoby niebezpieczne dla innych uczestników ruchu drogowego;
- akumulator w samochodzie nie jest w pełni naładowany lub jest nieprawidłowo dobrany – system Start/Stop działa wyłącznie w przypadku, kiedy auta wykorzystują mocniejsze akumulatory,
- silnik samochodu nie uzyskał odpowiedniej temperatury – jest to istotne szczególnie zimą, kiedy do rozgrzania silnika niezbędne jest przejechanie pewnej odległości (włączenie systemu Start/Stop w takim przypadku mogłoby wpłynąć np. na nieprawidłowe ogrzewanie szyb);
- paliwo, jakie przekazywane jest do silnika, ma zbyt wysoką temperaturę – wówczas jego włączanie i wyłączanie wpływałoby na nieprawidłowości w zakresie obrotów,
- samochód wyposażony w turbosprężarkę wymaga jej dodatkowego chłodzenia np. po przejechaniu długiej trasy autostradą.
Czy, aby wykorzystać system start-stop niezbędny jest specjalny akumulator?
Użytkownicy nowych samochodów mogą bez przeszkód używać systemu automatycznego wyłączania i uruchamiania silnika. Kwestia ta wygląda nieco inaczej w przypadku aut kilku letnich, które pochodzą z rynku wtórnego. Najważniejszym czynnikiem pozwalającym na korzystanie z systemu w ich przypadku, jest sprawny i wysokiej jakości akumulator. Jeżeli był on wymieniony, to warto sprawdzić, czy spełnia on wymagania, aby móc korzystać z technologii Start/Stop.
Jakie wymagania musi spełniać akumulator w przypadku systemu start-stop?
Chcąc korzystać z systemu Start/Stop w samochodzie, warto sprawdzić, czy zamontowany w nim akumulator to model typu EFB lub AGM.
- Jednostka EFB, czyli Enhanced Flooded Battery wyróżnia się tym, że na dodatniej płycie znajdują się powłoki z poliestru. Dzięki temu skutecznie zwiększa się stabilność masy i jej odporność na pracę w systemie cyklicznym.
- Akumulator AGM jest dodatkowo wyposażony w specjalny rodzaj włókien szklanych. Ich zadaniem jest eliminowanie ubytków elektrolitu.
Dobranie właściwego akumulatora ma bardzo duże znaczenie. Należy bowiem pamiętać, że cykliczne wyłączanie i włączanie silnika bardzo mocno ten komponent. Modele AGM oraz EFB dzięki specjalnemu wykonaniu są jednak w stanie obsłużyć nawet do trzech razy więcej cykli niż ma to miejsce w przypadku podstawowych akumulatorów niższej jakości.
Start-stop – wady i zalety systemu
Każda nowoczesna technologia ma swoich zwolenników, jak i przeciwników. Nie inaczej jest w tym przypadku. Część osób ceni sobie to udogodnienie technologiczne, dla innych jest to zbędna funkcja. Kierowcy, którzy nie mają wyrobionej opinii dotyczącej systemu lub nie chcą z niego korzystać, mogą zdecydować się na jego wyłączenie. Odpowiada za to specjalny przycisk na desce rozdzielczej. Znajduje się na nim litera A otoczony strzałką. Najczęściej po naciśnięciu przycisku pojawia się informacja, że system start-stop został dezaktywowany. Jego automatyczne załączenie następuje po każdorazowym zgaszeniu i uruchomieniu silnika pojazdu na nowo.
Zalety systemu start-stop
- System automatycznego gaszenia i uruchamiana silnika w czasie postoju ma wiele zalet. Jedną z najważniejszych, którą wymieniają producenci samochodów, jest znacznie mniejsze zanieczyszczenie środowiska (niższa emisja dwutlenku węgla).
- Korzyścią dla właścicieli samochodów jest z pewnością oszczędność paliwa. Zależy to głównie od częstotliwości uruchamiania się systemu oraz wielkości pojazdu.
Wady systemu start-stop
- Największą wadą dla niektórych kierowców jest samo działanie systemu, które wpływa negatywnie na komfort jazdy. Na największy dyskomfort skarżą się użytkownicy samochodów z automatyczną skrzynią biegów, gdzie komputer często odcina silnik w najmniej oczekiwanym momencie.
- System start-stop wpływa również negatywnie na żywotność niektórych podzespołów np. akumulatora oraz rozrusznika. To przekłada się to na większe koszty związane z eksploatacją pojazdu i usuwaniem ewentualnych awarii.
Opcja wyłączenia systemu start-stop jest bardzo przydatna w przypadku, kiedy z jednego samochodu korzysta kilku kierowców np. naprzemiennie mąż i żona. Dzięki temu każde z nich ma możliwość podjęcia indywidualnego decyzji w zakresie wykorzystania tego rozwiązania.