Ulga na prąd – co warto wiedzieć?
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) zapewnia wsparcie finansowe w formie dopłat do energii elektrycznej. Jest to niezwykle ważne dla pacjentów ponoszących zwiększone koszty opłat za prąd ze względu na stosowanie urządzeń medycznych.
Pod koniec 2024 r. wnioski były przyjmowane od 28 października do 30 listopada. Kolejny nabór rozpocznie się 1 stycznia 2025 r.
Komu przysługuje zniżka za prąd?
Ulga na prąd dla niepełnosprawnych jest przeznaczona dla osób ze stopniem niepełnosprawności (dla osób do 16. roku życia wystarczy orzeczenie o niepełnosprawności) korzystających z koncentratora tlenu lub respiratora. Taka forma leczenia może być stosowana w ramach:
- domowego ośrodka leczenia tlenem,
- ośrodka wentylacji domowej,
- opieki długoterminowej domowej dla pacjentów wentylowanych mechaniczne,
- opieki poradni, ośrodka lub zespołu domowego leczenia tlenem.
Wsparcie finansowe dla osób, które z niej korzystają, jest nieocenione. Pozwala nieco obniżyć koszty związane z większym zużyciem energii przez urządzenia medyczne.
Ile wynosi dopłata do prądu dla niepełnosprawnych?
Ulga na prąd ma formę dodatku przyznawanego na pokrycie wydatków za prąd w formie refundacji. Dopłata to 100 zł miesięcznie. W 2025 r. będą stosowane takie same zasady jak w 2024 r. Przykładowo:
- wniosek złożony w styczniu 2025 r. może obejmować dodatek za miesiące: lipiec-grudzień (6 miesięcy – 600 zł),
- wniosek złożony w październiku 2025 r. może obejmować dodatek za miesiące: lipiec-wrzesień (3 miesiące – 300 zł),
- wniosek złożony w listopadzie 2024 r. może obejmować dodatek za miesiące: lipiec-październik (4 miesiące – 400 zł).
Okres objęty refundacją nie może być dłuższy niż 6 miesięcy, ani też krótszy niż 3 miesiące.
Wniosek o dodatek do prądu – co warto wiedzieć?
Aby skorzystać z pomocy, jaką jest ulga na prąd, należy złożyć wniosek do programu „Aktywny samorząd”, w którego obrębie znajduje się zadanie – pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej (obszar E).
Wniosek możesz złożyć w następujący sposób:
- we własnym imieniu – w przypadku, gdy jesteś pełnoletni i masz pełną, zdolność do czynności prawnych,
- w imieniu i na rzecz osoby niepełnoletniej – jeśli jesteś rodzicem lub opiekunem prawnym,
- w imieniu i na rzecz osoby pełnoletniej niemającej zdolności do czynności prawnych – gdy jesteś opiekunem prawnym.
Istnieje także możliwość złożenia wniosku w imieniu osoby udzielającej pełnomocnictwa notarialnego lub w standardowej formie pisemnej.
Dokument ten wraz z niezbędnymi załącznikami należy złożyć w Systemie Obsługi Wsparcia finansowanym ze środków PFRON (SOW). Na stronie dostępne są różne formy wsparcia przy wypełnianiu wniosku. Możesz skorzystać m.in. z pomocy kontekstowej, pomocy mobilnego asystenta lub konsultanta infolinii.
Jakie dokumenty załączyć do wniosku?
Dane wprowadzone do systemu SOW zapisują się w nim i mogą być wykorzystane podczas składania kolejnego wniosku. Musisz przygotować także skan lub kopię orzeczenia o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności. Niezbędne jest także zaświadczenie potwierdzające korzystanie z respiratora lub koncentratora tlenu (lub obu tych urządzeń). Ten dokument jest podstawą do wypłacenia świadczenia. Musi zawierać wszystkie dane oraz być uwierzytelniony przez podmiot, który go wystawił. Może to nastąpić w formie:
- podpisu z imienną pieczątką lekarza, lekarza specjalisty, fizjoterapeuty lub pielęgniarki z zespołu realizującego świadczenie długoterminowej opieki domowej,
- pieczątki świadczeniodawcy, czyli placówki realizującej opiekę i podpisu osoby upoważnionej przez taki ośrodek.
Wzór stosownego zaświadczenia można znaleźć na stronie internetowej PEFRON.
Jak złożyć wniosek o dodatek do prądu?
Wniosek należy złożyć w formie elektronicznej w Systemie Obsługi Wsparcia. Aby to zrobić, należy:
- zalogować się do swojego konta SOW lub przejść proces rejestracji nowego użytkownika,
- przejść do sekcji wniosków i wybrać ten, który dotyczy obszaru E,
- wypełnić wniosek zgodnie z instrukcją na ekranie lub skorzystać z kreatora, który Ci to ułatwi,
- załączyć wszystkie niezbędne dokumenty,
Wniosek przed wysłaniem musi być podpisany jednym z poniższych sposobów:
- z użyciem podpisu elektronicznego,
- za pomocą profilu zaufanego/tymczasowego profilu zaufanego.
Rozwiązaniem jest także wydrukowanie dokumentu i złożenie ręcznego podpisu, a następnie przekazanie w wersji papierowej do Realizatora programu. Jedynie kompletne wnioski zawierające wszystkie niezbędne informacje i załączniki będą rozpatrywane.
Zanim wyślesz wniosek, upewnij się, czy:
- numer PESEL jest prawidłowy – jeśli będzie nieprawidłowy, spowoduje to wstrzymanie wypłaty środków,
- numer rachunku bankowego jest poprawny – to na niego trafią przyznane pieniądze,
- zostały zaznaczone niezbędne oświadczenia dotyczące m.in.:
- uzyskania pozytywnej kwalifikacji do leczenia z wykorzystaniem koncentratora tlenu lub respiratora, która odbyła się w szpitalu lub w ośrodku domowego leczenia tlenem,
- wyrażania zgody na weryfikację zgodności ze stanem faktycznym złożonych oświadczeń lub na oględziny urządzenia w miejscu zamieszkania lub z wykorzystaniem instrumentów kontroli pozwalających na uzyskiwanie informacji na odległość,
- użytkowania urządzenia w okresie, za który ubiegasz się o dodatek,
- zgodności ze stanem faktycznym informacji i danych zawartych w złożonych w oświadczeniach i zaświadczeniach, bądź innych dokumentach stanowiących podstawę przyznania dodatku.
Co ważne, osoba składająca wniosek nie musi być wskazana jako bezpośredni płatnik rachunków za energię elektryczną w gospodarstwie domowym. Nie ma konieczności przedstawiania opłat za prąd wykorzystany przez urządzenia medyczne. Wystarczające jest wspomniane już wcześniej zaświadczenie, że konkretny pacjent faktycznie z nich korzysta. Jeśli wszystkie warunki są spełnione, dodatek zostanie przekazany na podany rachunek bankowy. Nie ma konieczności podpisywania umowy z PEFRON.
Jeśli nie możesz samodzielnie zarejestrować wniosku w systemie, skorzystaj z opcji pełnomocnictwa. Dzięki niej możesz wskazać osobę, która zajmie się tym w Twoim imieniu. Może to być standardowe pełnomocnictwo w formie pisemnej. Wzór takiego dokumentu znajdziesz na stronie PFRON-u. Musi ono zawierać:
- imię i nazwisko, numer PESEL (ewentualnie rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości), dane kontaktowe udzielającego pełnomocnictwa oraz osoby, której jest ono udzielane,
- datę wypełnienia dokumentu,
- czytelny podpis osoby udzielającej pełnomocnictwa.
Każdy, kto potrzebuje pomocy podczas składania czy wypełniania wniosku lub ma pytania i chce rozwiać wątpliwości, może skontaktować się ze specjalistami PEFRON. Udzielą oni niezbędnych informacji oraz wskażą, w jaki sposób przygotować dokumenty niezbędne do ubiegania się o przyznanie ulgi na prąd.
Ceny prądu 2025 r.: co warto wiedzieć?
Prezydent RP podpisał ustawę zamrażającą ceny prądu przez pierwsze 3 kwartały 2025 r. na poziomie 500 zł/MWh dla gospodarstw domowych. To spora ulga, gdyż bez takiej decyzji odbiorcy płaciliby średnio 623 zł/MW h. Działania polegające na zamrożeniu cen energii elektrycznej mają na celu przede wszystkim przeciwdziałać negatywnym skutkom podniesienia stawek za prąd. Mogłoby się to odbić negatywnie na budżetach gospodarstw domowych. Utrzymanie ceny na stałym poziomie ma zapewnić wsparcie finansowe w wywiązywaniu z obowiązków związanych z opłatami eksploatacyjnymi.